حرفهای داغ هفته اهالی سینما و تلویزیون
شهاب حسینی
این پروانههای ساخت و نمایش چیست که دست از سر فیلمساز برنمیدارد؟ مگر سلیقه 85میلیون نفر آدم را میتوان سپرد دست 7 نفر آدم؟ چرا خانه سینما نمیتواند فیلمها را به ارشاد معرفی کند؟ در نهایت سر پروانه نمایش تشریک مساعی با همدیگر داشته باشند البته با حضور نخبگان و اساتید و نه فقط چند نفر از ارشاد. هیچ اتفاقی نمیافتد اگر فیلمهایی که توقیف کردید، اکران شود. اگر به هنرمندی میگوییم سلبریتی که 10 برابر من حقوق میگیرد اما با دیدن فیلمش دل مخاطب خنک میشود که وجدانش بیدار است و چیزی که من میخواستم با پرداخت هزینه سنگین در خیابان بگویم او در فیلمش گفته است. خانه سینما/26 آذر
الهام حاتمی
من همه تلاشم را کردم در « فوتبال زندگیست» از نگاه زنانهتری به فوتبال بپردازیم و به این دلیل جزئیات بسیاری در کار دیده میشود. هر قسمت از برنامه برای خود قصهای دارد. از امیدها و ناامیدیها گفتیم، از پایان خوش گفتیم، از برنده بودن و از تراژدیهای فوتبال گفتیم. تراژیکترین پایانهای سینما را با فوتبال مقایسه کردیم. از غمگینترین لحظات در جامجهانی گفتیم، از شاعرانگیهای فوتبال و رونالدینیو که برخی از رسانهها به او لقب شاعر فوتبال را دادهاند گفتیم. بهطور کلی برای هر برنامه روایتی جامع تعریف کردیم که شامل قصههای متعدد است. ایسنا/ 23 آذر
سیدامیر سیدزاده
در دهه ۶۰ و ۷۰ ما جزو ۱۰ سینمای برتر دنیا بودیم؛ اما الان به دلیل اعمال سلیقههای شخصی، گروهی، نهادی و سازمانی تولیدات از لحاظ محتوایی به سمت و سویی رفته که چندان مخاطبی ندارد، مگر اینکه فیلم کمدی اکران شود و کمدیهایمان هم بیش از آنکه محتوای طنز داشته باند، سخیف هستند. با این شرایط انتظار ما چیست؟ انتظارمان این است در جامعهای که قرار است آگاهی و پویایی فکر و اندیشه رشد و نمو پیدا کند، مسئولان سعه صدر و تحمل شنیدن و دیدن نظرها و سلیقههای مختلف را داشته باشند. مجموع مشکلات باعث شده که سینمای ما در وضعیت خمود و رکود فعلی قرار بگیرد. خبرآنلاین/ 27 آذر
حسن زارع
(درباره شرایط سخت فعلی) به دستمزدهای میلیاردی عدهای محدود نگاه نکنید، به ما پولهای میلیاردی نمیدهند. من برای دو سال سر یک سریال بودم، اما قبول نکردند با من قرارداد ماهانه ببندند. حساب و کتابشان با من جلسهای ۵۰۰ هزار تومان بود! در ماه شاید سه یا چهار جلسه آفیش داشتیم. این مبالغ واقعاً درآمد بهحساب نمیآید! عید پارسال سریالی برای شبکه پنج بازی میکردیم که برای یک نقش کوتاه حدود ۶ میلیون تومان دستمزد به من دادند. زمانی که جوانتر بودیم، ارزش پول بالاتر بود و دستمزدها هم بهتر به حساب میآمد. برای «سالهای برف و بنفشه» مجموعاً یک میلیون تومان گرفتم اما زمان خودش، پول خوبی بود. خبرگزاری مهر/ 26 آذر
عباس رافعی
سال گذشته برای فیلم جدیدم درخواست پروانه ساخت داده بودم که سرانجام حدود چهار ماه قبل این مجوز به نام فیلم «سلوک» و به تهیهکنندگی علی اوجی صادر شد اما گفتند چون یک فیلم توقیفی دارید، تا تکلیف آن مشخص نشود نمیتوانید فیلم جدید بسازید. من با آقای خزاعی صحبت کردم و گفتند قانونی وجود دارد که تا حال به آن توجه نشده است و ما میخواهیم به آن عمل کنیم. براین اساس کارگردانهایی که فیلمشان دچار مشکل نظارتی است تا وقتی آن مشکل را برطرف نکنند اجازه ساخت فیلم جدید را ندارند. چنین رویکردی راهی برای حذف فیلمسازان مستقل است… . فضای فیلم جدیدم مشابه آثار قبلیام است. ایسنا/ 23 آذر