کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۱۳۱
تاریخ خبر:

حراج ‌خانه اعیانی اشرف در منهتن نیویورک

روزنامه هفت صبح | یک: اشرف پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی خانه مشهوری داشت در نیویورک که چندی پیش رسانه‌های آمریکایی ارزش آن را حدود ۵۰میلیون دلار تخمین زده بودند. حالا پنج سال بعد از درگذشت او، نیویورک تایمز نوشته که این خانه به قیمت ۱۱٫۵میلیون دلار به فروش رسیده. خریدار هم یک شرکت املاک به نام فینکلستین تیم برگر است که آپارتمان‌های زیادی در این بخش از نیویورک دارد.

در واقع این خانه مجلل یک پنجم ارزش واقعی‌اش به فروش رسیده، آن هم بعد از یک دوره اختلافات حقوقی بین افراد نزدیک به اشرف پهلوی و شرکتی که وظیفه تعیین‌تکلیف اموال او را برعهده داشت. قیمتی که این خانه واگذار شده را اگر با دلار ۲۴هزار تومانی محاسبه کنیم می‌شود ۲۷۶میلیارد تومان که البته خیلی هم شاید با قیمت خانه‌های مجلل شمال تهران تفاوتی نداشته باشد اما قیمت واقعی خانه اشرف طبق تخمینی که نیویورک‌تایمز زده ۱۲۰۰میلیارد تومان است.

* دو: خانه‌‌ای که از آن صحبت می‌کنیم یک ساختمان ۷ طبقه است در خیابان بیکمن پلیس منهتن نیویورک. خانه شماره ۲۹ در سال ۱۹۳۴ برای ویلیام اس‌پلی ساخته شد که چندین دهه شبکه CBS را اداره می‌کرد. بعد این خانه‌ سال‌ها محل سکونت شخصی به نام البرت لستر بود و در سال ۱۹۷۵ یعنی چهار سال قبل از انقلاب ایران اشرف پهلوی آن را خریداری کرد.

او البته خانه شماره ۳۱ در همسایگی‌اش را هم از یک خواننده ولزی به نام تام جونز خریداری کرد و برای هر دو یک ورودی مشترک ساخت. بعدها در سال ۱۹۹۲ خانه شماره ۳۱ به دولت تونس فروخته شد اما خانه شماره ۲۹ در اختیار اشرف پهلوی ماند؛ با ۱۱۰۰متر مربع زیربنا، سه واحد دوبلکس، ۱۰اتاق خواب، ۹حمام و سرویس بهداشتی، ۸شومینه و ۳ تراس. با ویوی رودخانه هادسن و در فاصله اندکی از مقر سازمان ملل.

* سه: عمارت ۷ طبقه خیابان بیکمن پلیس در این چند سال در کانون توجه رسانه‌های آمریکایی قرار داشت. ماجرا این بود که غلامرضا گلسرخی که از سال ۱۹۷۰ برای اشرف پهلوی کار می‌کرده و آزاده ناصر آذری که از سال ۱۹۷۹ برای او کار کرده بود بر سر این ملک ادعای مالکیت داشتند. چندی پیش دادگاهی به آزاده ناصر آذری ۲٫۷میلیون دلار از اموال اشرف پهلوی را اعطا کرده بود چون او ادعا داشت که اشرف پهلوی چنین مبلغی را به عنوان دستمزد به او قول داده!

عکس‌هایی که از این خانه اعیانی به بیرون درز کرده هم مربوط به یک سال پیش است که فروش آن به گروه مشاوران املاک منهتن سپرده شد و فرد کنراد عکاس نیویورک تایمز موفق شد وارد این خانه شود و این عکس‌ها را تهیه کند. جالب اینکه طبق آنچه در عکس‌ها می‌بینیم داخل خانه هم پر از نقاشی‌ها و اشیای عتیقه و قیمتی بوده. زهرا یا اشرف پهلوی خواهر دوقلوی محمدرضا بود که در سال ۱۲۹۸ در تهران به دنیا آمد و در دی ‌ماه ۱۳۹۴ در موناکو درگذشت.

کدخبر: ۳۴۸۱۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر