کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۸۷۵۹
تاریخ خبر:

حراج دلار،‌ سکه و پژو ۲۰۷ در بورس

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| وضعیت بورس خوب نیست؛ حداقل سهامداران سنتی و قدیمی دل خوشی از روند شاخص ندارند و با شک و تردید وقایع را دنبال می‌کنند اما دولت قصد دارد هر‌طور شده پرچم بورس کالا را بالا نگه دارد و شرایط مثبت را برای دسته دیگری از سرمایه‌گذاران که دنبال اشکال جدیدی از سرمایه‌گذاری هستند، مهیا کند.

اوراق سکه هفته قبل در بورس عرضه شده و تا الان سودآور بوده است. قرار است از روز شنبه اوراق ارزی هم در بورس توزیع شود. در شرایطی که بازار سنتی طلا و ارز دستخوش نوسان‌های زیاد است و خرید اسکناس و سکه خالی از خطر نیست، سرمایه‌گذاران می‌توانند راه بورس را در پیش بگیرند و بدون نگرانی از پرداخت مالیات یا محدودیت‌های معمول، تا سقف 100 سکه طلا و تا سقف چهار هزار دلار ارز خریداری کنند.

سررسید اوراق سکه شش ماه دیگر تعیین شده و اوراق گواهی ارزی را می‌توان سه‌ماه دیگر به پول تبدیل کرد. در این بازه زمانی، شانس دریافت سود زیاد است. بورس کالا همچنین در روز دوشنبه هفته آینده، میزبان هزار دستگاه خودرو 207 با فرمان برقی خواهد بود. در این عرضه قیمت تمام شده نهایتا 216 میلیون تومان محاسبه می‌شود و خودروها بهمن امسال تحویل خریداران خواهد شد. همین خودرو در بازار آزاد با قیمت 430 میلیون تومان دست مشتری می‌رسد.

اوراق ارزی
رئیس‌کل بانک مرکزی هفته گذشته به مردم توصیه کرد برای خرید دلار و یورو عجله نکنند چون قرار است ابزار جدیدی برای کنترل بازار ارز معرفی شود. دیروز پرده بالا رفت و مشخص شد منظور علی صالح‌آبادی، توزیع اوراق ارزی در بورس کالا بوده است. طبق اعلام بانک مرکزی، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه هفته آینده یعنی 28 آبان می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید اوراق ارزی اقدام کنند.

حال حاضر می‌دانیم اوراق ریالی مبتنی بر ارز (دلار) با عاملیت بانک ملی ایران منتشر خواهد شد و قیمت اوراق در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق، برمبنای نرخ پایانی توافقی روز قبل نماد اسکناس در معاملات بازار متشکل معاملات ارزی است. این اوراق با نام اما معاف از مالیات فروخته می‌شود و سه‌ماه پس از خرید تحویل داده می‌شود. خریداران در این زمان می‌توانند تصمیم بگیرند نسبت به دریافت اسکناس اقدام کنند یا مانند یک‌ سرمایه‌گذاری واقعی، آنها را تحویل داده و اصل و سود پول خود را بگیرند.

حداقل میزان خرید اوراق ارزی در بورس معادل ریالی هزار دلار و حداکثر رقم خرید معادل ریالی چهار هزار یورو تعیین شده است. ارزش ریالی هر ورقه معادل 100 دلار در نظر گرفته می‌شود و اگر کسی قبل از فرارسیدن سررسید سه‌ماهه، حوصله‌اش سر رفت یا نیاز فوری به پول خود داشت، می‌تواند اوراق را بازخرید کند. در این حالت هم نرخ بازخرید اوراق، براساس نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی در بازار متشکل ارزی مشخص خواهد شد. با این حال اوراق را نمی‌توان به‌شخص سوم فروخت.

پیشنهاد انتشار اوراق ارزی مدت‌ها پیش به بانک مرکزی ارائه داده شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد برای اولین بار، در ابتدای شهریور امسال علی صالح‌آبادی این خبر را اعلام کرده بود. در آن زمان قرار بود سود و بازپرداخت این اوراق هم به‌صورت ارزی انجام شود. هرچند در بخشنامه فعلی هنوز اشاره‌ای به این ماجرا نشده و بانک مرکزی جزئیات نهایی شیوه پرداخت به خریداران اوراق ارزی را مشخص نکرده است. بانک مرکزی امیدوار است انتشار اوراق ارزی روی جمع‌آوری ارزهای خانگی تاثیر بگذارد. رئیس‌کل می‌گوید: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند، می‌توانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند. خریداران در سررسید‌های مشخص شده، اوراق را به بانک مرکزی می‌فروشند.

معاف بودن خریداران اوراق ارزی از پرداخت مالیات و اختلاف دو هزار دلاری سقف خرید برای متقاضیان مهمترین مزیت شرکت در این طرح نسبت به خرید نقدی اسکناس از صرافی یا شعب بانکی است که در حال حاضر اجرا می‌شود. خریداران ارز سهمیه‌ای در حال حاضر می‌توانند تا سقف دو هزار یورو (معادل دو هزار و 200 دلار) اسکناس تحویل بگیرند و علاوه بر نرخ روز اسکناس، یک‌درصد سود صرافی و مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت می‌کنند. خرید اوراق ارزی از بورس، این رقم اضافه را ندارد. البته خریداران باید بدانند برخلاف اوراق سکه، اوراق ارزی قابل واگذاری به غیر نیست و نهایتا اگر در طول دوره سرمایه‌گذاری متوجه شدند، قیمت دلار در حال کاهش عجیب و غریب است، به‌شکلی که منطق سرمایه‌گذاری آنها را زیر سوال می‌برد، تنها می‌توانند با مراجعه به شعب بانک ملی از امکان بازخرید اوراق استفاده کنند.

اوراق سکه
عرضه اوراق سکه به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری جدید از سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته کلید خورد. در آن روزها کمترین قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، 15 میلیون و 965 هزار تومان گزارش شده ولی سقف قیمت آن به 16 میلیون و 500 هزار تومان هم می‌رسید. بنابراین قیمت منصفانه خرید یک قطعه سکه امامی در آن روزها را باید حدود 15 میلیون و 900 تا 15 میلیون و 950 هزار تومان درنظر بگیریم. با این حال در روز نخست عرضه اوراق سکه در بورس، متقاضیان برای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان پرداخت کردند.

با توجه به اینکه خرید سکه در این روش تا سقف 100 سکه امکان‌پذیر است، اختلاف قیمت اوراق سکه و سکه نقدی به عدد شگفت‌انگیز هفت میلیون و 500 هزار تومان می‌رسید. زمان سررسید اوراق سکه شش‌ماه است. به این ترتیب افرادی که با خرید اوراق سکه از بورس اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، شش ماه می‌توانند درباره تعیین تکلیف آنها تصمیم بگیرند. ضمن اینکه اوراق سکه برخلاف اوراق ارزی، قابلیت خرید و فروش و امکان فروش به‌غیر را دارند و گزینه‌های دلچسب‌تری برای سرمایه‌گذاران به‌حساب می‌آیند.

بخشی از جذابیت اوراق سکه را می‌توان ظرف همین یک‌هفته بررسی کرد. آنهایی که در روز اول،‌ سکه را با قیمت 15 میلیون و 875 هزار تومان خریداری کرده‌اند، دیروز سه‌شنبه 24 آبان، سکه را در جایگاهی بین 16 میلیون و 325 هزار تومان تا 16 میلیون و 485 هزار تومان ردیابی کردند. در بورس هم قیمت اوراق دور و بر 16 میلیون و 235 هزار تومان بود. این یعنی خریداران هر سکه ظرف یک‌هفته، 360 هزار تومان معادل 2.2 درصد سود کسب کرده‌اند اما چرا بانک مرکزی نسبت به فروش اوراق سکه در بورس اقدام می‌کند و فایده خرید اوراق سکه در بورس برای مردم عادی چیست؟

بانک مرکزی قصد دارد برای مهار بازار سکه نسبت به فروش کاغذی سکه اقدام کند. پیش از این سکه فیزیکی در قالب ثبت‌نام به خریداران واگذار می‌شد که انتقاداتی را به‌دنبال داشت. برنامه عرضه سکه در بورس تلاش می‌کند نقاط ضعف پیش‌فروش سکه را پوشش دهد. در بخشنامه آمده خریداران اوراق سکه بانک مرکزی از پرداخت مالیات معاف هستند. به اشخاص حقیقی اجازه داده شده حداکثر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید خریداری کنند اما خرید واحدهای مربوط به صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا محدودیت ندارد.

سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، شش ماه پس از عرضه اولیه، با امکان تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت نهایی در زمان تسویه نقدی بر اساس نرخ میانگین خریدوفروش گواهی‌های سپرده سکه و اوراق سکه بانک مرکزی در معاملات روز قبل بورس کالای ایران مشخص خواهد شد.معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز بفروشند. بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد شده است. همچنین خریداران اوراق سکه می‌توانند از آنها به‌عنوان وثیقه بانکی استفاده کنند. این یکی در نوع خودش نوبر است.

هر شخصی که کد بورسی دارد و امکان معامله را داشته باشد می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند. سررسید اولین اوراق عرضه شده در 17 آبان، شش‌ماه بعد در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرا می‌رسد. خریداران می‌توانند پیش از دریافت سیگنال‌های مثبت مبنی بر دستیابی به‌ سود مورد نظر قبل از این تاریخ اوراق خود را بفروشند و با شادی به بقیه امورات خود برسند یا اینکه تا روز موعود چشم‌انتظار بمانند. با توجه به اینکه خرید سکه به‌صورت فیزیکی دردسر دارد و خطر سرقت آنها را هم نمی‌توان دست‌کم گرفت، خرید اوراق سکه در بورس از این نظر هم می‌تواند جذابیت داشته باشد. فروش اوراق سکه در بورس هر روز از ساعت 11 و 30 دقیقه پس از کشف قیمت آغاز می‌شود و تا ساعت 15 ادامه پیدا می‌کند. در صورتی که سهمیه روزانه فروش سکه به اتمام نرسد، راس ساعت 15، عرضه به‌صورت حراج تک‌قیمتی صورت می‌گیرد.

اگر از پشت عینک بدبینی به ماجرا نگاه نکنیم، مهمترین هدف انتشار اوراق سکه، تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری است و اشخاص حقیقی و صندوق‌های طلا می‌توانند نسبت به خرید آن با همین هدف اقدام کنند. ممکن است بعضی‌ها نسبت به بازه شش‌ماهه سرمایه‌گذاری سکه تردید داشته باشند. برای این گروه، بررسی گزارش رسمی بانک مرکزی درباره متوسط قیمت فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در نیمه نخست امسال می‌تواند کارگشا باشد.

در گزارش بانک مرکزی آمده شهریور امسال متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۱۸ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل ۳.۴ درصد کاهش داشته اما نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حدود 17 درصد رشد کرده است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه امامی در آخرین ماه تابستان امسال به‌ ترتیب ۱۳ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان بود. اگر متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در شش ماهه ابتدایی امسال را ۱۴ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان در نظر بگیریم، این سکه ظرف شش‌ماه، تقریبا ۳۱ درصد بازدهی داشته است.

خودرو در بورس
پژو 207 و بورس دو تا کلمه به‌ظاهر بی‌ربط هستند اما شرایط بازار خودرو طوری پیش رفته که واقعا می‌توان با خرید ماشین در بورس، سود کرد. دوشنبه 30 آبان، قرار است گروه صنعتی ایرانخودرو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید را در بورس کالا عرضه کند. عرضه 207 در بورس نسبت به‌سایر برنامه‌های مشابه متفاوت است؛ در عرضه‌های قبلی مبلغ پیش پرداخت، ۲۵درصد قیمت پایه تعیین شده بود اما در عرضه ۲۰۷، برای ثبت سفارش خرید باید 100 درصد قیمت پایه یعنی ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را واریز کنید.

تحویل خودروها سه‌ماهه بوده و از ۳۰ بهمن آغاز می‌شود. این خودرو دارای فرمان برقی و رنگ سفید است و هرکد ملی حقیقی، مجاز به ثبت سفارش یک دستگاه خودرو است. خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته و اشخاصی که در دوره‌های گذشته قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش، موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش را پیدا نمی‌کند. غربالگری سفارش‌ها در مرحله دوم ثبت‌نام انجام می‌گیرد. جایی که متقاضیان باید جهت ادامه مراحل خرید، همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس، به سایت ایرانخودرو مراجعه کرده و با ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی، تکمیل وجه را انجام دهند، یک نمایندگی مجاز انتخاب کنند، بیمه‌گر موردنظر خود را روی سایت برگزینند و…

هزینه‌‌های اضافی که در این بخش باید پرداخت شود، شامل بیمه، شماره‌گذاری و هزینه ثابت می‌شود که روی هم رفته به چهار میلیون و 371 هزار و 310 تومان می‌رسد. 13 درصد مالیات و عوارض قانونی هم روی این عدد می‌آید. این رقم نهایتا حدود 216 میلیون تومان می‌شود که در طرح پیش‌فروش و قرعه‌کشی با سهمیه‌ و بخت و اقبال شانس ممکن است نصیب خریداران شود. محض اطلاع قیمت همین خودرو در بازار آزاد حدود 430 میلیون تومان است.درصورت عدم واریز هزینه‌های فوق حداکثر تا پنج روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تاخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد.

کدخبر: ۴۸۸۷۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر