کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۰۲۹
تاریخ خبر:

حذف معافیت مالیاتی هنرمندان به کجا رسید؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | یکی از اعضای کمیسیون تلفیق از مخالفت اعضای این کمیسیون با پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی هنرمندان خبر داد اما دیگر عضو همین کمیسیون به هفت صبح می‌گوید که ماجرا تمام نشده است‌. حذف معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها یکی از بحث‌های جنجالی ماه‌های گذشته بوده که چندباری هم آنقدر بیخ پیدا کرده که کار به خط و نشان کشیدن برخی چهره‌های مجلس و دولت برای همدیگر رسیده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که به گفته خبرگزاری‌ها محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با صدور یک «دستور فوری» با پیشنهاد لغو معافیت مالیاتی هنرمندان در لایحه بودجه ۹۹ که از سازمان امور مالیاتی برای تحقق اهداف مرتبط با «اقتصاد مقاومتی» مطرح شده، مخالفت کرده است.استدلال آقای نوبخت این بود که «با توجه به اینکه خطر تهاجم فرهنگی و توطئه‌های نفوذ و استحاله فرهنگی دشمنان انقلاب به طور مداوم گوشزد می‌شود، لزوم حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ضروری» است.

بنا بر مصوبه ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی در احکام قانونی مربوط به نظام پرداخت مالیات، «فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است.» اما پس از انتشار جزئیات«پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» که در آن معافیت مالیاتی هنرمندان حذف شده بود، عباس صالحی، وزیر ارشاد در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و محمود واعظی رئیس دفتر او و همینطور مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، خواستار بازنگری این پیشنهاد شدند .

در نهایت اعلام شد که دولت در این تصمیم تجدیدنظر کرده است و هنرمندان همچنان می‌توانند معاف از مالیات باشند. این تصمیم هم شاکیان خودش را داشت و عده زیادی از منتقدان دولت و نماینده‌های مجلس به آن اعتراض کردند. احمد امیر آبادی نماینده قم و یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ یکی از همین معترض‌ها بود که تصمیم گرفت با ارائه طرحی به نماینده‌های ملت، دولت را مکلف به اخذ مالیات از سلبریتی‌ها کند .

اما اینطور که خودش دیروز توئیت کرد گویا طرحش در همین مرحله اول با مخالفت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ مواجه شده است. او در صفحه توئیترش نوشت:«در کمیسیون تلفیق پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها را دادم رای نیاورد و تصویب نشد. البته در ایام رسیدگی به بودجه در صحن علنی مجددا قابل طرح است.» امیرآبادی این توئیت را با هشتگ‌های «سلبریتی» و «معافیت مالیاتی» منتشر کرد که بهتر دست‌به‌دست شود.

علی قربانی یکی دیگر از اعضای همین کمیسیون در گفت‌وگو با هفت صبح ماجرای مخالفت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ با پیشنهاد امیرآبادی را طور دیگری تعریف می‌کند. او می‌گوید: «بحث اخذ مالیات از سلبریتی‌ها موضوع پیچیده‌ای است و زیرمجموعه بحث معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های هنری و فرهنگی قرار می‌گیرد. هیچ‌کس با گرفتن مالیات از سلبریتی‌هایی که درآمدهای کلان دارند مخالف نیست اما مخالفان می‌گفتند که باید تدبیری اندیشیده شود که هنرمندان کم درآمد و کسانی که مشغول فعالیت فرهنگی هستند قربانی حذف این معافیت مالی نشوند.»

او ادامه می‌دهد:«قرار شد که پیشنهاد مطرح شده اصلاح شود و بعد دوباره روی آن کارهای لازم را انجام بدهیم نه اینکه به طور کلی پرونده آن بسته شده باشد چراکه ما معتقدیم در حالی که کارگران، کارمندان و به طور کلی اقشار مختلف مردم حتی آنهایی که درآمد کمی دارند مالیاتشان را پرداخت می‌کنند چرا باید سلبریتی‌هایی که درآمدهای کلان دارند از پرداخت مالیات بر درآمدهایشان معاف باشند؟ اینطور نیست که اعضای کمیسیون با موضوع به کلی مخالف باشند.»

قربانی در جواب اینکه چه ساز و کاری می‌توان در نظر گرفت که هم هنرمندان کم درآمد و فعالان حوزه های فرهنگی معاف باشند و هم سلبریتی‌هایی با درآمد کلان ملزم به پرداخت مالیات شوند، می‌گوید: «قرار شده که روی این موضوع کار شود ضمن اینکه بخش عمده تعیین شیوه اجرای این تصمیم بر عهده دولت است. وقتی مجلس تصویب کند که هنرمندان با درآمد کلان باید مالیات بدهند دیگر شیوه اجرای آن را دولت تعیین خواهد کرد و مجلس هم روی این موضوع نظارت خواهد داشت.»

وقتی موضوع حذف معافیت مالیاتی هنرمندان شروع شده بود، آنچه بیشتر از هر چیز باعث شد که ماجرا نقل محافل بشود واکنش بعضی از چهره‌های سینمایی بود مثلا فاطمه معتمد آریا در مورد این تصمیم گفته بود:«به نظر من خیلی خوب است که تمام سازمان‌های دولتی برای ایجاد تسهیلات برای کل مردم با هم یک تعاملی داشته باشند که یک بخشی از آن مالیات است. مالیات را از کسانی بگیرند که واقعا باعث یک اختلاف طبقاتی عظیم در جامعه شده‌اند، چه طبقه هنرمندان، چه طبقه کارگران و چه طبقه مرفه.

سال‌ها روی این مسئله کار کردند و به این نتیجه رسیدند که به چه دلیل و چگونه هنرمندان نباید مالیات بدهند و اداره مالیات هم اتفاقا از این مسئله ضرر نکند. اینطور نیست که سینما مالیات ندهد. سینما مالیات خودش را می‌دهد اما این مالیات از افراد گرفته نمی‌شود و از فروش بلیت سینماها گرفته می‌شود. پشت هر بلیتی که خریده می‌شود نوشته شده است که چند درصد از آن پرداخت می‌شود. این پول‌های عظیمی که هیچ ربطی به سینمای ما ندارد و به سینمای ما نشت کرده است را اتفاقاً بررسی کنند و مالیات آن درآمدها و پول‌ها را بگیرند ولی به خود سینما برگردانند. اگر قرار است کسی بهره‌ای از سینما ببرد، اول باید خود سینمایی‌ها باشند.»

پیام دهکردی چهره دیگری بود که به حذف معافیت مالی هنرمندان اعتراض کرد، او گفت: «من به شخصه موافق هستم که معافیت مالیاتی همچنان برقرار بماند. در همین شرایط معافیت مالیاتی هم وظایفی که بر ذمه نهادهای فرهنگی است کمیتش لنگ می‌زند این دیگر حداقل گامی بود که در این حوزه مسئولان بر می‌داشتند. البته در این حوزه عده‌ای فعالیت دارند که اتفاقا هنرمند هم نیستند و در حوزه‌های دیگر کار می‌کنند و درآمدهای مبسوط دارند اما برای فرار مالیاتی به حوزه فرهنگ مثل تئاتر و سینما پناه می‌برند. تعمیم این افراد به پیکره نحیف، شکننده و رنجور به طور ویژه تئاتر کشور کار درستی نیست.»

کدخبر: ۳۰۷۰۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1580238021

    بانو فاطمه معتمدآریا بازیگری که نمیتوان د بد بازی کند خوب بودن در ذات و سرشت اوس ت?