کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۳۰۸
تاریخ خبر:

حذف تبلیغات لاغری و مدل‌های صرفا لاغر!

روزنامه هفت صبح | انتقاد از دنیای مد به دلیل تبلیغ کلیشه‌های مختلف ماجرای تازه‌ای نیست و سال‌هاست که گروه‌های مختلف از فعالان حقوق بشر گرفته تا فعالان حقوق زنان و روانشناسان و… درباره بلایی که تبلیغ این کلیشه‌ها می‌توانند بر سر روان آدم‌ها بیاورند هشدار می‌دهند و حالا به نظر می‌رسد که برندها و شبکه‌های اجتماعی در حال حرکت به سمتی هستند که از ارائه یک الگوی مشخص برای بدن زنان و چهره آدم‌ها دوری کنند. تازه‌ترین خبرها در این مورد به پینترست مربوط است. گفته می‌شود که این شبکه اجتماعی تصمیم گرفته که از این به بعد تبلیغات لاغری و هر چیزی که به چاقی هراسی دامن بزند ممنوع کند.

پینترست یک شبکه اجتماعی است که تا اندازه‌ای به اینستاگرام شبیه است اما بیشتر از آن تصویری است و خیلی کمتر متن محور است. در این شبکه اجتماعی مردم از سراسر جهان عکس‌های مختلف را در دسته‌بندی‌های متنوع بارگذاری می‌کنند و هرکس می‌تواند چندین آلبوم با موضوعات مختلف ارائه کند یا آلبوم‌های بقیه را تماشا کند. پینترست ماهانه نزدیک به ۵۰۰میلیون کاربر فعال دارد. جالب اینکه ایران در بین کشورهایی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند مقام هشتم را دارد حتی تا سال ۹۶ پینترست در ایران فیلتر بود و بعد رفع فیلتر شد.

حالا مدیران این اپلیکیشن اعلام کرده‌اند که می‌خواهند با هر محتوای مربوط به چاقی هراسی یا تبلیغ لاغری مقابله کنند. در بیانیه این پلتفرم آمده:«سیاست‌های تبلیغاتی ما قبلا محتوای شرم‌آور در مورد بدن و محتوای حاوی محصولات خطرناک یا ادعاهای کاهش وزن را ممنوع کرده بود اما حالا یک قدم به جلو برداشته‌ایم و ارائه هرگونه محتوای مربوط به کاهش وزن، تاکید روی شاخص توده بدنی،نمایش تصاویر قبل و بعد و… را محدود خواهیم کرد.» در بخشی از بیانیه هم آمده که «نمایش برخی تصاویر خاص که بعضی از ویژگی‌های بدنی را ایده‌آل جلوه می‌دهد هم ممنوع خواهد بود.»

پینترست اعلام کرده که این کار را با این هدف انجام می‌دهد که جلوی گسترش احساس‌های منفی آدم‌ها نسبت به بدنشان را بگیرد و سعی کند تصویر واقعی‌تری از جهان به همه نشان داده شود. قبل از پینترست هم بعضی از پلتفرم‌ها سیاست‌های مشابه اجرا کرده بودند. مثلا فیسبوک یک سیستم تبلیغاتی زیرمجموعه سیاست‌های «سلامتی و تناسب اندام» دارد که عکس‌های قبل و بعد را تا اندازه زیادی محدود می‌کند و با انتشار تصاویری که صرفا بخشی از بدن را نشان می‌دهد به جای همه آن مقابله می‌کند. تیک تاک هم مدتی است که تا جای ممکن تبلیغات مربوط به مکمل‌های کاهش وزن و برنامه‌های ناشتا را از تبلیغات مربوط به کاهش وزن حذف می‌کند.

این را هم بگوییم که این تصمیم جدید پینترست حاشیه‌های زیادی داشته و عده‌ای اعلام کرده‌اند که با اجرای این سیاست‌ها ممکن است فعالیت‌های مربوط به تندرستی محدود شوند اما پینترست می‌گوید که صرفا با دسته‌ای از محتواها که جنبه تبلیغاتی و کسب درآمد تجاری دارند برخورد خواهد کرد و مبتدی‌ها یا کسانی که صرفا به فعالیت‌های مربوط به سلامتی و ورزش و تغذیه می‌پردازند یا دیگران را در سفر کاهش وزن خودشان همراه می‌کنند،کماکان می‌توانند به فعالیتشان ادامه دهند مگر اینکه محتواهای آسیب زننده یا حاوی چاقی هراسی و ایجاد شرم در مورد بدن تولید کنند که در این صورت محتوای آنها از دسترس خارج خواهد شد.

پینترست می‌گوید که مدیران این پلتفرم وقتی برای اجرای این تصمیم قانع شده‌اند که فهمیده‌اند فقط طی پنج سال گذشته محتواهایی که تحت پوشش سبک زندگی سالم و تندرستی تبلیغات سمی‌و آسیب زننده می‌کنند ۱۳برابر شده است. از آن طرف طی یک‌سال گذشته کاربران پنج برابر بیشتر از قبل دنبال مفاهیمی ‌مثل «بی‌طرفی بدنی»، «توقف نقل‌قول‌های شرم‌آور»، «دوستی با بدن» و «ارتباط بهتر با غذا» بوده‌اند.

ویکتوریا سیکرت و صلح با بدن؟
تصمیم تازه پینترست دومین تصمیم پر سروصدایی بود که با محوریت مقابله با ارائه کلیشه‌های سمی‌ گرفته می‌شد. قبل از این پلتفرم، یک برند تولیدکننده لباس‌های زنان هم خبر از اتخاذ سیاستی مشابه داده بود. برند ویکتوریا سیکرت که تمام سال‌های گذشته به دلیل استفاده از مدل‌های بسیار لاغر و تلاش برای جا انداختن مفهوم خاصی از زیبایی مورد انتقاد قرار می‌گرفت حالا گفته که می‌خواهد در انتخاب مدل‌هایش تغییرات عمده ایجاد کند.

لزلی وکسنر مدیر ویکتوریا سیکرت گفته که می‌خواهد از این به بعد از زنانی به عنوان سفیران تولیداتش استفاده کند که در زمینه‌های مختلف زندگی‌شان افراد تاثیرگذاری هستند و از نظر جسمی‌ هم به زنان عادی و معمولی شباهت دارند. حالا اسم هفت زن معروف به عنوان سفیرهای ویکتوریا سیکرت مطرح شده که هر کدام به دلیلی شناخته شده هستند اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. خیلی‌ها می‌گویند که این استراتژی برند ویکتوریا سیکرت صرفا یک رفتار تبلیغاتی است برای اینکه اولا سروصدا راه بیندازد و جلب توجه کند که گویا موفق هم بوده، ثانیا با اعلام چنین تصمیمی‌ وانمود کند که به عنوان یک برند تولیدکننده پوشاک زنان، مسئولیت اجتماعی خودش را انجام می‌دهد.

در حالی که از فهرست هفت نفره‌ای که به عنوان سفیران تبلیغاتی ویکتوریا سیکرت معرفی شده‌اند، پنج نفر کاملا مطابق با استانداردهای زیبایی مرسوم هستند و فقط دو نفر از نظر سن و سایز تا اندازه‌ای با معیارهای کلیشه‌ای زیبایی که رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند، تفاوت دارند. اینجاست که یک نگرانی دیگر برای کسانی که تلاش می‌کنند با تسلط معیارهای زیبایی‌شناسی رسانه‌ها و برندها مبارزه کنند، به وجود می‌آید.

اینکه کم کم برندها در انتخاب مدل‌هایشان نه تنها زیبایی و استاندارد بودن را لحاظ کنند بلکه برای نشان دادن دغدغه‌های فرهنگی سراغ معیارهایی همچون موفقیت، تحصیلات، تلاش‌های بشردوستانه و… هم بروند و به این ترتیب شاهد چیزی شبیه مراسم انتخاب دختر شایسته باشیم که نه تنها به زنان القا می‌کند که باید با معیارها همخوانی داشته باشند تا مورد قبول واقع شوند، بلکه از آنها می‌خواهد همزمان در بقیه حوزه‌های زندگی‌شان هم بی‌نقص و عالی باشند.بیایید به فهرست هفت نفره سفیران ویکتوریا سیکرت نگاهی بیندازیم.

یکی از آنها مگان راپینو کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان آمریکاست. زنی که علاوه بر کسب موفقیت‌های زیاد، به اعتراض‌های شدیدش علیه تبعیض در دستمزد بازیکنان مرد و زن معروف است.او در راستای همین اعتراض‌ها،‌هیچ وقت با سرود ملی آمریکا همخوانی نمی‌کند.
نفر دوم این فهرست پالوما السسر است، مدل ۲۹ساله آمریکایی-سوئیسی که با چند برند مختلف بزرگ سایز همکاری می‌کند.
آدات آکچ چهره دیگری است که اسمش به عنوان سفیر جدید ویکتوریا سیکرت شنیده می‌شود.مدلی استرالیایی- سودانی که تفاوت چندانی با مدل‌های قدیمی‌ ویکتوریا سیکرت ندارد.

پریانکا چوپرا از دیگر چهره‌های شناخته شده این فهرست است.او یکی از بازیگران معروف بالیوود است و سال‌هاست که عضو انجمن تالاسمی‌کودکان در هند محسوب می‌شود و برای ریشه کن شدن این بیماری در جهان پول جمع می‌کند. او همچنین در سال ۲۰۱۶ در لیست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار دنیا از دید مجله تایم قرار گرفت و همسر یکی از برادران جوناس و از سلبریتی‌های مشهور فرهنگ پاپ جهان است‌.
والنتینا سامپایو اولین مدل تراجنسیتی جهان هم یکی دیگر از سفیرهای جدید ویکتوریا سیکرت است. تصویر او روی شناخته‌شده‌ترین مجلات مد دنیا چاپ شده و با بزرگ‌ترین برندهای دنیا همکاری کرده است.

زن موفق دیگری که نام او در لیست سفیران جدید ویکتوریا سیکرت آمده است، آماندا دی کادنت، عکاس و روزنامه‌نگار مشهور است. این عکاس که با مجلات مشهوری از جمله اسپین، جین و ‌هارپرز بازار همکاری داشته است، ۴۹ساله بوده و مسن‌ترین مدل تاریخ ویکتوریا سیکرت به حساب می‌آید.کوچک‌ترین سفیر جدید ویکتوریا سیکرت هم ۱۷سال دارد. گو آیلین اسکی باز ۱۷ساله‌ای که از پدری آمریکایی و مادری چینی در آمریکا متولد شده است.او در هشت سالگی اسکی آزاد را شروع کرد و یک‌سال بعد وارد رقابت‌ها شد.او یک اسکی باز درجه یک به حساب می‌آید که پیروزی‌های مداومی‌ داشته است.او در شبکه‌های اجتماعی هم حضور فعالی دارد و یک‌جورهایی سلبریتی جهانی محسوب می‌شود.

کدخبر: ۴۰۰۳۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر