کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۱۰۴۸
تاریخ خبر:

حبس خودروهای گمرک تمام شد

هفت صبح، محمدحسین شاوردی| از هفته آینده درهای گمرک به روی حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی باز می‌شود در حالی که خبرهای اولیه از برخی خودروهای وارداتی پرفروش مثل تالیسمان و تیوولی حکایت دارد.

انبارها تخلیه می‌شوند تا دولت برای سال جدید میلادی برنامه‌های بعدی خود را عملیاتی کند. در اولین قدم هم پس از توافق سران قوا قرار شده تعداد ۱۳ هزار دستگاه از خودروهای انبار شده در گمرک از درهای ممنوعیت بگذرند و روانه بازار مصرف شوند. تبعا مهمترین تاثیری که این اتفاق روی بازار خواهد داشت، کاهش قیمت برخی مدل‌هاست اما آیا همه این افت قیمت‌ می‌تواند ابعادی گسترده به خود گرفته و موجب رونق بازار گردد. این نکته‌ای است که کارشناسان نسبت به وقوع آن با دیده تردید نگاه می کنند. مهمترین اتفاقاتی که در بازار خودروهای وارداتی از هفته آینده رخ می دهد این موارد هستند. به این ده نکته توجه کنید:
۱
خودروهای رنو و تویوتا رکورددار بیشترین تعداد حضور در گمرک بوده و گویا مدل تالیسمان رنو نسبت به کولئوس، مگان و دیگر مدل‌های خودروساز فرانسوی در تعداد بیشتری روانه بازار مصرف خواهد شد. این یعنی احتمالا شاهد کاهش قیمت این خودرو بین ۵ تا ۱۰ درصد خواهیم بود.
۲
محصولات تویوتا و لکسوس دیگر خودروهایی هستند که با توجه به گستردگی آنها در انبارهای گمرک، با ورود به بازار اندکی کاهش قیمت را تجربه می کنند. لکسوس nx و تویوتا راو۴ از جمله مدل‌هایی هستند که طی روزهای آینده شاهد ورود بیشترشان به بازار خواهیم بود.
۳
یکی از دلایلی که سران قوا را مجب کرده رای به خروج خودروهای وارداتی از گمرک بدهند، اتومبیل‌های ثبت‌نام شده توسط متقاضیان است که بین ۹ تا ۱۵ ماه در صف قرار داشته وحتی در صورت قاچاقی بودن پروسه واردات، تحویل خریداران خواهند شد.
۴
خودروهایی که اضافه بر نیاز ثبت نام‌شده شرکت در گمرک وجود داشته و به شکل غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده اند، فعلا تا تعیین تکلیف شدن پرونده راهی به بیرون از گمرک پیدا نخواهند کرد.
۵
برخی از خریداران برندهای خاص نظیر میتسوبیشی و دی‌اس طی روزهای اینده وارد بازار مصرف خواهند شد. گفته می‌شود حدود ۱۰۰۰ دستگاه میتسوبیشی و چند صد دستگاه دی‌اس به زودی از گمرک ترخیص می‌شوند.
۶
ماجرای خریداران تیوولی با این مصوبه احتمالا کمرنگ خواهد شد ولی پایان نمی‌یابد. برخی کارشناسان بازار خودرو با اشاره به بالاتر بودن حجم افراد ثبت نام کرده برای این محصول نسبت به موجودی انبار تیوولی در گمرک، فعلا تا پایان یافتن مشکل خریداران تیوولی زمان لازم است.
۷
گفته می‌شود کیا هیوندای خودرو چندانی در گمرک نداشته و اغلب محصولات این دو برند قبلا از گمرکات کشور خارج شده‌اند ازینرو نباید شاهد تغییر خاصی در قیمت این محصولات باشیم.
۸
با توجه به ورود ۱۳ هزار دستگاه اتومبیل وارداتی جدید به بازار، بسیاری از رونق گیری دوباره بخش خودروهای وارداتی حکایت دارد. اما طبق تحلیل‌های اولیه احتمالا بازگشت رونق به بازار خودرو اندک است و سرمای زمستان فعلا میلی به خروج از این بازار ندارد. دلیل عمده این اتفاق هم افزایش شدید قیمت‌ها، نبود تقاضا و بهای بالای واردات خودرو به کشور است.
۹
با توجه به اینکه دولت قبل از ترخیص خودروها، مابالتفاوت ارزی مرجع ۴۲۰۰ تومانی و ارز نمایی ۸۵۰۰ تومانی را از واردکنندگان دریافت می‌کند، شانس اینکه قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی کاهش یابد زیاد نیست. برخی تحلیل‌ها از افت ۳ تا ۵ درصدی قیمت‌ها در بازار حکایت دارد.

۱۰
از آنجا که خودروهای وارد شده به بازار احتمالا انواع جدیدی مثل میتسوبیشی اکلیپس کراس، سانگ یانگ رکستون جی۴، دی اس ۷کراس‌بک و رنو مگان را شامل می‌شود، بایستی رفته رفته در برخی کلاس‌ها شاهد جدال‌هایی جدید بین محصولات تازه و رقبای قدیمی باشیم.

کدخبر: ۲۴۱۰۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1569594374

    خدا رو شکر من فقط ماشین هایی از سال 2005 تا همین الان رو می‌دونم که اونجا دپو شد ن و اجازه ترخیص به مالکانش داده نمیشه و بعضی ها زیر تلی از گرد و خاک مدفون شدن ف کرش رو هم نمیتونید بکنید که چه سرمایه ها یی از مردم تو انبارهای خودرو گمرک دپو شد ه