کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۴۷۳
تاریخ خبر:

حبس‌های طولانی‌ برای ‌سه ‌متهم خاص

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | خبر احکام سنگین متهمان پرونده موسوم به «هلدینگ یاس» قبل از این منتشر شده بود اما وکلای آنها دائم به اهالی رسانه تذکر می‌دادند که این احکام قطعی نیست تا اینکه دیروز سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای حکم چهره‌های برجسته این پرونده را تایید کرد و جزئیات آن را هم توضیح داد .

مشابه این ماجرا برای اکبر طبری هم اتفاق افتاد و چند روز پیش حکمش نهایی شد،به این ترتیب محکومیت طولانی‌مدت مردانی که دادگاهی شدن هر کدام از آنها نقطه عطفی در رسیدگی قضایی به فسادهای اقتصادی محسوب می‌شد؛ قطعی محسوب می‌شود.البته پیش از این و حتی همزمان با پرونده این افراد،چهره‌های سرشناس دیگری هم با اتهامات اقتصادی محاکمه شده بودند اما ماجرای این سه نفر یعنی محمود سیف، عیسی شریفی و اکبر طبری از یک نظر با آنها متفاوت بود؛

اینکه آنها حلقه نزدیک به حاکمیت بودند،کسانی که به باور خیلی‌ها و برای سال‌های طولانی مصون از پیگیری قضایی و حتی رسیدگی به اقداماتشان به نظر می‌رسیدند.آنها جایی ایستاده بودند که منتقدان دستگاه قضا سال‌ها این قوه را متهم می‌کردند به بی‌توجهی به آنچه در آن نقطه می‌گذرد.حالا خبر می‌رسد که آنها قرار است هر کدام بیشتر از ۲۰سال را در زندان بگذرانند. چند متهم دیگر هم هر کدام احکامی گرفته‌اند که اگرچه در مقایسه با آنها سبک محسوب می‌شود اما در نوع خودش اتفاق مهمی به نظر می‌رسد.

*** ۳۱ سال برای آقای رفیق باز
«دوستانم اگر بخواهم کل لواسان را به نامم می‌کنند.مشکل من نیست که شما چنین دوستانی ندارید»؛این طلایی‌ترین جمله اکبر طبری است،مردی که سال‌ها یکی از نزدیک‌ترین افراد به دو رئیس قوه قضائیه بود و حالا حکم ۳۱ سال حبسش به اضافه محرومیت دائمی از خدمات دولتی و رد مال قطعی شده است.

او با نام کامل اکبر اتباعی طبری مدیر کل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه در دوران ریاست سید محمود هاشمی شاهرودی و صادق لاریجانی بود.طبری عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون کنگ فو و هنرهای رزمی هم بوده‌ است. او هفت روز بعد از شروع به کار سید ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه به عنوان اولین نفر از فهرست مغضوبین برکنار شد و مدتی بعد به تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۸ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد.

بعدها خودش تعریف کرد که عملیات دستگیری‌اش یک درگیری تمام عیار بوده و ۵۰ نفر نیرو در بازداشتش نقش داشته‌اند.در ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ اولین جلسه دادگاه اکبر طبری و چند نفر دیگر از متهمان به همکاری با او از جمله بیژن قاسم‌زاده (بازپرس سابق دادسرای رسانه که دستور فیلتر تلگرام را صادر کرده بود) برگزار شد.اصلی‌ترین اتهام او راه انداختن باند ارتشا یا همان رشوه‌گیری بود آن هم با هدف اختصاص رانت به کله گنده‌های اقتصادی یا دست بردن در پرونده‌هایشان یا صاف کردن مسیر فعالیت‌هایشان.علیرضا زاکانی هم در مناظره‌ای با مصطفی تاج‌زاده فاش کرده بود که «اکبر طبری» همان فردی است که او را قبل‌تر «بیچاره‌کننده دو رئیس قوه قضائیه» دانسته بود و تأکید کرده بود که «عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود.»

البته طبری هم در دفاع همه جانبه از خودش کم نگذاشت.او در دادگاه دوم که ۲۱خرداد ۱۳۹۹ برگزار شد با رد همه اتهام‌ها علیه خود گفت که ۲۰سال «صادقانه» به قوه قضائیه جمهوری اسلامی «خدمت» کرده‌است.همچنین مدعی شد که با وجود «تلاش یک‌ساله»، «کوچک‌ترین بهانه و دستاویزی» برای اتهام‌زنی مرتبط با شغل و سمت او به دست نیامده است.یک بار هم در مورد اینکه فلان پول را در جریان یکی از زد و بندها جا‌به‌جا کرده بود اعلام کرد که «طبق مقررات قانونی مانند سایر شهروندان حق شرعی نسبت به مال خود دارم.»

او در دفاعیاتش فرهاد مشایخ و حسن نجفی را که در جریان ساخت ویلایی در لواسان با او مشارکت داشتند و دستخط او در اسناد مربوط به این پرونده وجود داشت،«برادران» خود معرفی کرد و گفت:«اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کنند. این رفاقت است.» طبری خطاب به دادگاه گفت: «اگر شما از این دوستان ندارید به من ارتباطی ندارد. اگر آنها هم از من بخواهند برایشان انجام می‌دهم.» نماینده دادستان در واکنش به این حرف‌ها، طبری را «محبوب دل‌های متهمان اقتصادی» خطاب کرد.

*** ۱۲ سال معاون شهردار، ۲۰ سال زندان
عیسی شریفی که عضو گروه اقتصادی یاس محسوب می‌شود و حالا خبر تایید حکم ۲۰سال حبسش منتشر شده،یکی از مدیران شهری برجسته تهران در دهه ۸۰ و ۹۰ بوده و ۱۲ سال از این مدت را هم به عنوان قائم مقام یا معاون محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران گذرانده. گفته می‌شود او در دوران جنگ ایران و عراق از فرماندهان نیروی هوایی سپاه بوده‌است.

شریفی دو بار هم وقتی که محمدباقر قالیباف برای ریاست‌جمهوری نامزد شد،سرپرستی شهرداری تهران را برعهده گرفت و موقتا روی صندلی او نشست. شریفی بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری در سال ۹۶،با شروع صحبت از فساد در شهرداری تهران، در اواخر دوره قالیباف از شهرداری تهران استعفا داد و کمی بعد شورای شهر چهارم از او تقدیر کرد.به فاصله کمی بعد از این ماجرا هم از ایران خارج شد.اعضای وقت شورای شهر گفتند که ماجرای خروجش از کشور مربوط به بیماری فرزند او است.

اما بعضی‌ها از فرار شریفی به خاطر مسائل مالی حرف زدند.کمی بعد شریفی برگشت، اگرچه هیچ وقت دلایل ورود دوباره او به ایران مشخص نشد اما پس از ورود با اتهامات مالی بازداشت و کمی بعد با وثیقه‌ای «سنگین» آزاد شد.اولین‌بار در شهریور ۱۳۹۶، سخنگوی وقت قوه قضائیه بازداشت عیسی شریفی به اتهام مالی را تأیید کرد.

بعدتر دادستان نظامی تهران هم اتهام این مقام ارشد شهرداری را «مالی» اعلام کرد. نام شریفی با پرونده املاک نجومی شهرداری هم گره خورده بود؛ زمین‌ها و خانه‌هایی که با مبلغی بسیار کمتر از ارزش واقعی در اختیار بعضی از چهره‌ها و مسئولان قرار گرفت.به علاوه پس از انتخاب شورای شهر پنجم، زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر حضور «چهار هزار حقوق‌بگیر غیرقانونی» در شهرداری جنجالی شد، این انتقاد مطرح شد که اساسا در ساختار اداری شهرداری سمت عنوان قائم مقام تعریف نشده‌است، هرچند آقای شریفی معاونت امور مناطق شهرداری را هم بر عهده داشت.

اواخر خرداد سال ۱۳۹۷ محمود میرلوحی، یکی از اعضای شورای شهر، جزئیات دیگری درباره این پرونده ارائه کرد و گفت:«ایشان (شریفی) آذر سال گذشته به قید وثیقه آزاد و دوباره دستگیر شد اما هنوز ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی برایش افتاده‌است.این پرونده مفصل است و موضوع بر سر یک یا دو میلیارد نیست بلکه پای هزاران میلیارد تومان در میان است. هزاران میلیارد تومانی که تحت عناوین مختلفی همچون همکاری و وساطت برای تأمین منابع قرق شده‌است.»

به گفته محسن هاشمی،رئیس شورای شهر تهران، پرونده شریفی با دستور رهبری به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شد.مدتی بعد از این خبر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که تاکنون ۴۰جلسه دادگاه پرونده عیسی شریفی برگزار شده‌ و ۸ نفر دیگر هم در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند.در نهایت دیروز نهایی شدن حکم عیسی شریفی اعلام شد و او به جرم مشارکت در کلاهبرداری باندی، مشارکت در پولشویی و برداشت و تصاحب غیرقانونی وجوه به ۲۰سال حبس تعزیری، جزای نقدی و استرداد وجوه تحصیلی محکوم شد.

*** محمود سیف، مرموز و مهم
محمود سیف که عضو دیگر گروه اقتصادی موسوم به یاس است که و در خیلی از موارد با عیسی شریفی هم پرونده بوده است، به همین دلیل هم همراه با او در دادگاه نظامی یعنی ستاد کل نیروهای مسلح محاکمه شده اما حکم سنگین‌تری از او گرفته، اینطور که اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح گفته او به ۳۰سال حبس محکوم شده با این وجود اطلاعات چندان دقیق و موثقی از جزئیات پرونده او در دست نیست،فقط همینقدر را با اطمینان می‌دانیم که سیف به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به مهره‌های کلیدی حاکمیت،در قالب تاسیس انواع و اقسام شرکت‌های سوری و انعقاد قرارداد با نهادهای مهمی مثل صداوسیما، شهرداری تهران،سپاه .

کدخبر: ۳۷۹۴۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر