کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۲۲۳
تاریخ خبر:

حباب ‌قیمت ترکید؛ فیدلیتی و تارا ارزان شدند

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| رکود بازار خودرو کم‌کم در حال رخت بربستن است و مصرف‌کنندگان نهایی با ناامیدی از رفع ممنوعیت واردات خودرو و بیم از افزایش شدید قیمت خودرو در آخر سال شروع به خرید کرده‌اند. بیشتر خریداران کماکان در طرح‌های فروش سه شرکت سایپا، ایران‌خودرو و بهمن موتور شانس خود را امتحان می‌کنند؛ در حالی که خرید از کرمان موتور و مدیران خودرو بیشتر از نمایندگان آنها و با قیمت‌های بالاتر انجام می‌شود اما چه خبر از تازه‌واردهای بازار و قیمت‌های حبابی آنها؟

‌فیدلیتی
تیرماه بود که قیمت فیدلیتی بهمن موتور به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید و با ۳۰۰ میلیون تومان اختلاف میان قیمت درب کارخانه و بازار، افراد بسیاری را به صف ثبت‌نام بهمن موتور برای این کراس‌اوور چینی سوق داد‌ اما الان می‌توانید نسخه پنج‌نفره این خودرو را در رنگ خاکستری با ۹۷۰ میلیون و در رنگ سفید با ۹۸۷ میلیون تومان بخرید.

قیمت نسخه هفت‌نفره نیز به یک میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. به‌رغم تبلیغات گسترده شرکت بهمن در خصوص کابین جادار و امکانات پرشمار این خودرو، طراحی ساده‌تر آن نسبت به کی‌ام‌سی K7 و دیگنیتی باعث شده تا فیدلیتی کماکان در رسیدن به جایگاه مطلوب مونتاژکننده در بازار ناکام باقی بماند. پیش‌بینی می‌شود با طرح‌های آتی بهمن قیمت فیدلیتی به حدود ۹۰۰ میلیون تومان نیز کاهش پیدا کند.

تارا
تارای دنده‌ای آنطور که مشتریان می‌خواستند ظاهر نشده است و همچنان برای آپشن‌های جذاب تارا باید منتظر ورود نسخه اتومات آن باشیم. این کم‌توجهی ایران خودرو به آپشن‌های تارا دنده‌ای باعث شده تا مشتریان بالقوه آن شاهین یا دناپلاس را ترجیح دهند. در حالی که اولین سری از تارا با قیمت عجیب ۷۰۰ میلیون تومانی در فضای مجازی آگهی شده بود، در حال حاضر قیمت آن بین ۴۲۰ ‌ تا ۴۵۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. اگرچه پیشرانه TU5 پلاس تارا سه اسب بخار نیرو بیشتر از پیشرانه ۱٫۵ لیتری شاهین تولید می‌کند‌ اما مجهز بودن شاهین به توربوشارژر باعث شده تا گشتاور آن به ۱۷۸ نیوتن‌متر برسد و کسانی که به دنبال خودروی سریع‌تری هستند، شاهین را انتخاب کنند.

‌کی‌ام‌سی K7
بعد از افزایش شدید قیمت کی‌‌ام‌سی K7 از سوی کرمان موتور قیمت نمونه‌های آگهی‌شده این خودرو در بازار آزاد به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید. اما در حال حاضر قیمت آن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. مشکل این کراس‌اوور چینی حضور در بازه قیمتی‌ بوده و هست که می‌توان در آن به سراغ خودروهایی بهتر رفت.

ورود سانگ‌یانگ تیوولی با پیشرانه توربو تحت عنوان تیوولی فایتر باعث شده تا کی‌‌ام‌سی دردسر رقابت با یکی از کراس‌اوورهای کره‌ای خوشنام را به جان بخرد. البته نیسان جوک اسپرت هم گزینه خوبی در این بازه قیمتی بود که قیمتش به بالای یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان صعود کرد و دیگر رقیب کی‌ام‌سی K7 حساب نمی‌شود. یکی از موانع بزرگ موفقیت K7 در بازار بدنام بودن کرمان موتور در زمینه خدمات پس از فروش است.

کدخبر: ۴۲۲۲۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر