کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۳۴۹
تاریخ خبر:

حاشیه‌‌های نخستین جلسه علنی مجلس بعد از کرونا

جلسه علنی مجلس بعد از چند هفته تعطیلی برای نخستین بار در سال ۹۹ آن هم با موضوع کرونا تشکیل شد. جلسه‌ای که غایبانی هم داشت و حواشی از همان دقایق اول دامن‌گیرش شد.

ساعت حدودا ۹ و ۱۵ دقیقه بود که پزشکیان زنگ علنی شدن مجلس را به صدا درآورد در این جلسه قرار بود وزیر کشور، وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه سخنرانی کنند. وقتی قاضی‌زاده عضو هیات رئیسه از نمکی وزیر بهداشت دعوت کرد تا پشت تریبون قرار بگیرد امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد وزیر در مسیر است و هنوز نیامده است. همین موضوع موجب شد تا پزشکیان که ریاست مجلس را به عهده داشت با لحنی انتقادی بگوید: یعنی وزرا نمی‌توانستند ساعت ۹ به مجلس برسند؟ قرار بو وزیر ساعت ۹ در مجلس حضور داشته باشند و الان ساعت ۹ و نیم است؛ خیابان ها هم که خلوت است. در همین لحظه قاضی‌زاده خواست نوبخت معاون رئیس جمهور صحبت کند که اعلام شد او نیز هنوز به مجلس نرسیده است. پزشکیان بلافاصله گفت: گویا مسئله را دولت جدی نگرفته است.

حاضر نبودن وزرا موجب شد تا هیات رئیسه از روسای کمیسیون‌ها بخواهند صحبت‌های خود را آغاز کنند و قرعه اول به نام الیاس حضرتی رئیس فراکسیون اقتصادی افتاد.

حضرتی گفت: نکته‌ی اول گلایه از هیات رییسه است که چرا مجلس شورای اسلامی تا الان تعطیل بوده و اینقدر با تاخیر شروع به کار کرده است؟ درست است که ستاد مرکزی مبارزه با کرونا اجازه تشکیل جلسه را نداد، اما می‌شد با رعایت تمامی اصولی پروتکل بهداشتی جلسه را برگزار کرد. در اداره مملکت باید هر کسی مسئولیت خود را انجام دهد؛ به همین دلیل اولین اقدام ناقص و گلایه از مجلس شورای اسلامی است که چرا جلسه با تاخیر برگزار شده است؟

او ادامه داد: نکته دوم اینکه باید از وزرات بهداشت و درمان و کسانی که در مقابله با کرونا قرار دارند تشکر کرد.

حضرتی تصریح کرد: اما بحث بر سر از این به بعد است. حاشیه‌نشین‌ها و کسانی که شغل ثابت نداشته و مشمول درآمدهای روزمزد بودند در حال نابودی هستند، اگر حکومت برای آنها به عنوان سطح اول در خطر بودن ماجرا فکری نکند نابود می‌شوند؛ باید ولو در حد یک وعده غذای کم به آنها کمک کرد، کارتن‌خواب‌ها و حاشیه‌نشین‌ها را با دقت شناسایی کرد و به یاری آنها رسید.

رییس کمیسیون اقتصادی افزود: افرادی که روزانه درآمد داشتند همچون پیک موتوری، کارگران رستوران و ساختمان و حتی لبوفروش با مشکل مواجه شدند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاه‌های کوچک داشتند تعطیل شده و کارگران‌شان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانه‌های ۲۰۰ نفره هم با مشکل مواجه شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود اقتصادی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیون‌های تخصصی فعال شوند.

در این لحظه وقتی پزشکیان به حضرتی پایان وقتش را تذکر داد حضرتی در پاسخ به پزشکیان گفت: میهمانان‌تان که هنوز نیامده، بلاخره یکی باید حرف بزند تا آنها بیایند. حضرتی خطاب به پزشکیان گفت: اگر فکر می‌کنید لازم است زدن ماسک را به عنوان یک قانون اجباری اعلام کنید چون اکثر صاحب‌نظران می‌گویند با زدن ماسک می‌توان ۹۹ درصد انتقال بزاق دهان را کنترل کرد.

پیشنهاد او با اعتراض نمایندگان رو به رو شد که حضرتی آنها را به نشستن دعوت کرد.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات از جمله افرادی بود که در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس گزارشی ارائه کرد او گفت : ۸۰ درصد سرفصل های درسی آموزش و پرورش تدریس شده و در مورد کلاس‌های آخر دبیرستان گاهی صد در صد سرفصل‌ها گفته شده است. ما همچنین پیشنهاد دادیم که آزمونها بر اساس ۸۰ درصد تدریس شده گرفته شود. در واقع مسائل آموزشی آموزش و پرورش تمام است و باید این را اعلام کنم تا خیال همه راحت شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به ارائه پیشنهادی برای برگزاری آزمونهای آنلاین برای کنکور یادآور شد: موسسات غیر انتفاعی وابسته به وزارت علوم و دانشگاه آزاد دچار خسارت سنگین اقتصادی شده‌اند و باید به آنها تسهیلاتی داده شود. مثلا دانشجو می خواهد ترمش را حذف کند ولی دانشگاه نمی تواند پولش را پس بدهد لذا باید یارانه خاص به آنها تعلق بگیرد.

زاهدی با اشاره به جلسات خود با مسئولان وزارت علوم و آموزش و پرورش گفت: اصل مطلب حفظ سلامتی دانشجویان، دانش آموزان، فرهنگیان، اساتید و پرسنل است و سلامتی بالاتر از این است که کلاس تشکیل بدهیم و بچه‌ها مبتلا یا ناقل بیماری شوند. مهم این است که پروتکل های وزارت بهداشت ملاک عمل قرار گیرد.

محمدحسین قربانی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در ادامه جلسه علنی مجلس با تاکید بر لزوم ادامه پیدا کردن موضوع فاصله ‌گذاری اجتماعی پیشنهاد داد که دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل باشند. او تاکید کرد آنچه امروز قابل توجه است بحث رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. دانشگاه و مدارس نیز همچنان باید تعطیل باشند. پیشنهاد دارم با توجه به این‌که بعد از انقلاب سابقه دو بار تعطیلی دانشگاه‌ها را داریم این‌بار نیز دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل شوند. همچنین از مردم درخواست داریم که رعایت اصول بهداشتی و به رعایت قرنطینه توجه لازم را داشته باشند.

کدخبر: ۳۱۸۳۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر