کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۰۱۳
تاریخ خبر:

حاشیه‌ها و واکنش سلبریتی‌ها‌ ‌‌در روز پدر در آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | روز یکشنبه در آمریکا روز پدر بود.البته در کشورهای مسیحی کاتولیک مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، روز شانزدهم مارس هر سال را به مناسبت تولد یوسف قدیس روز پدر نام‌گذاری کردند.در آمریکا از سال ۱۹۱۰ هر ساله سومین یکشنبه ماه ژوئن را به عنوان روز پدر جشن می‌گیرند. این جشن در آمریکا روزی به مناسبت پاسداشت و بزرگداشت ایثار و زحمات ویلیام جکسون،کهنه سرباز جنگ داخلی آمریکاست که پس از بازگشت از جنگ، به تنهایی شش فرزند خود را در اسپوکن بزرگ کرد و به ثمر رساند.

این روز که آمریکا به طور رسمی یک روز تعطیل است فرصتی برای پاسداشت مقام پدر و تاثیری است که پدران در طول اعصار ‌بر خانواده و در نتیجه جامعه گذاشته‌اند. روز پدر به طور سنتی در آمریکا روزی است که فرزندان برای برگزاری جشن به خانه پدران خود می‌روند و بر سر میز شام هدیه‌ای که برای پدران خود تدارک دیدند را به او می‌دهند. بر اساس آمار بیشترین هدیه‌ای که در این روز برای پدران خریداری می‌شود جعبه ابزار است. همچنین ابزار و وسایل الکترونیکی مانند دریل، اره برقی و دستگاه چمن‌زنی مقام دوم را دارند و درکمال ناباوری جوراب در جایگاه سوم ایستاده است!

هرچند در این روز میزان خرید کارت‌های تبریک،ابزار و جوراب به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد و تماس‌های تلفنی بیشتری به مدت طولانی‌تری نسبت به روزهای قبل و بعدش گرفته می‌شود اما باید گفت بر اساس آمار، روز پدر آنچنان که روز مادر پر رونق و پر ازدحام است برگزار نمی‌شود و مادران مانند دیگر نقاط دنیا برنده این رقابت صمیمانه و دوستانه هستند. اما فعالان مشهور فمینیست همین جشن کوچک‌تر را هم برنمی‌تابند و در طول سالیان و دو دهه گذشته، فعالیت‌های متعددی در راستای حذف این روز از تقویم انجام داده‌اند.

از نظر آنها برگزاری جشن در این روز به منظور تشکر از زحماتی که پدران برای ایجاد شرایط امن درخانه‌ها می‌کشند، نادیده گرفتن زحمات مادران و حرکت در راستای تضعیف حقوق زنان است و تنها باید به جشن گرفتن در روز مادر بسنده کرد. در سال ۲۰۱۶ و با ابتکار لنا دانم،بازیگر نه چندان مطرح و فمینیست آمریکایی، بخش افراطی فمینیست‌ها آرایش جدیدی در مقابل پدران و نقش آنها در خانواده گرفت. دانم در توئیتر خود نوشت:«شما به پدر نیازی ندارید.

خانواده‌های بسیاری بدون پدر زندگی خود را می‌گذرانند. اگر در خانه پدری دارید بهتر است خیلی زود از دستش خلاص شوید!» این اظهارنظر خطرناک که مصداق نفرت‌پراکنی و تشویق به قتل بود از سوی توئیتر پاک شد اما هنوز برخی از فعالان فمینیست بر این رویکرد اصرار می‌ورزند و سعی دارند فرزندان را به خلاص شدن از دست پدران ترغیب کنند.سال‌ها در فضای مجازی بر سر مشقات و توفیق‌های اجباری جشن روز پدر بحث می‌شد.

پربازخورد‌ترین مبحث در بین فرزندان که در سال‌های اخیر به یک سنت بدل شده است مبحث شنیدن اجباری جوک‌های پدران در این روز است. به گفته فرزندان سخت‌ترین بخش شنیدن جوک‌های پدران جایی است که آنها باید به خاطر روز پدر، مراعات حال او را بکنند و از ته دل به جوک‌های بی‌مزه و خنک پدران بخندند. بحث هر ساله در مورد جوک‌های پدران و رقابت کاربران فضای مجازی بر سر اینکه جوک کدام پدر بی‌مزه‌تر بود سبب شد تا دیکشنری وبستر در سال ۲۰۱۹ واژه «جوک‌های پدران» را به فهرست واژگان خود بیافزاید و در توضیح آن بنویسد «به جوک‌هایی می‌گویند که در منتهی‌الیه خنکی و بی‌مزگی قرار دارند و گاهی ممکن است از فرط لوس بودن به آنها بخندید.»

سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور نیز با انتشار عکس‌هایی درفضای مجازی در این جشن شریک شدند.کیم کارداشیان که هنوز به خاطر روابط جدید بعد از طلاقش از کانیه وست در کانون بحث‌ها و جدل‌های فضای مجازی قرار دارد، عکسی از کانیه وست به همراه چهار فرزندش را در اینستاگرام منتشر کرده است و روز پدر را به وست تبریک گفته است.

میشل اوباما نیز عکسی از باراک اوباما و دو دخترشان منتشر کرده و خطاب به او نوشته است:«پدری بهتر از تو برای دخترانمان پیدا نمی‌شد.ما بسیارخوشبخت و خوش اقبالیم که تو را در زندگی خود داریم.»جی‌جی حدید نیز روز پدر را به زین مالک تبریک گفته و از قول فرزند خارج از ازدواجشان خطاب به او نوشته است:«من عاشق بابایی هستم که هر کاری می‌کند تا لبخند رضایت روی صورت من بنشیند.» پاریس هیلتون عکسی از پدربزرگ نامدار و ثروتمند خود منتشر کرده و نوشته است: «تو مرا ستاره نامیدی و من برای خاطر تو خواهم درخشید.» جسیکا بیل این روز را به جاستین تیمبرلیک تبریک گفته و نوشته است:«تو ماه،ستاره و خامه خوشمزه‌ای هستی که جای جای کیک زندگی من را پوشانده است.»

در فضای سیاسی هم این روز کم سروصدا نبود و حاشیه‌هایی درست کرد.دونالد ترامپ با صدور پیامی این روز را به دشمنان سیاسی خود تبریک گفت و آنها را بازنده‌های بدبختی خواند که می‌توانند کنار هم جمع شوند و تیم پدران بازنده‌ را تشکیل دهند.به‌دنبال این پیام ترامپ شوخی با سیاستمداران در فضای مجازی آمریکا داغ شد. برای مثال یک حساب کاربری با نام ویروس کرونا روز پدر را به ژی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین تبریک گفت و برای ورود خود به دنیا از او تشکر کرد.همچنین یک حساب کاربری دیگر به نام چُرت عصرگاهی این روز را به جو بایدن تبریک گفت و از اینکه او همیشه و به ویژه در سخنرانی‌ها و مجامع رسمی به یادش هست تشکر کرد!

کدخبر: ۳۹۸۰۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر