کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۶۵۷
تاریخ خبر:

حاشیه‌ها و هیاهوی هفت ساله ‌لاله

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | بازخوانی آنچه بر فیلم لاله گذشت؛‌ از انصراف عوامل تولید و حاشیه‌های حضور اسی نیک‌نژاد تا چگونگی راه یافتن به اکران ۹۹٫ هر بار انگشت اتهام سمت یک نفر بوده و این بار معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی متهم است. سرنوشت فیلم لاله را که بازخوانی کنیم متوجه می‌شویم هیچ کدام از فیلم‌ها به اندازه آن حاشیه نداشته‌اند.

این فیلم نزدیک به یک دهه پیش کلید خورد اما هر بار با یک سد مواجه بود. هفته پیش نام لاله در جمع فیلم‌های اکران نوروز ۹۹ قرار گرفت. به این بهانه هر آنچه بر فیلم گذشته را مرور می‌کنیم با علم به اینکه حواشی همچنان تداوم خواهد داشت. بهاره کیان افشار، آنجلینا جولی، جسیکا آلبا و مهناز افشار از گزینه‌های بازی در نقش آوا بودند که در نهایت سارا امیری انتخاب شد.

*** حاشیه اول| فیلم‌های اسی
لاله سال ۸۹ با تاکید رئیس اسبق سازمان سینمایی یعنی جواد شمقدری در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد ساخته شد. کمی بعد مشخص شد خود رئیس‌جمهور حامی پروژه و کارگردان آن است. کارگردانی فیلم را اسی (اسدالله) نیک نژاد برعهده داشت. شاخص‌ترین کار او سریال پاییز صحرا در دهه ۶۰ است.

بعد از آن به آمریکا رفت و فیلم و سریال‌هایی در آنجا ساخت که به دلیل صحنه‌های غیراخلاقی اعتراض کمیسیون وقت فرهنگی مجلس را به همراه داشت. آن‌ها معترض بودند که چرا یک پروژه مهم پرخرج به این کارگردان سپرده شده؟ همزمان با اعتراض‌ها نیک‌نژاد از حضور در هیات داوری جشنواره بیست و نهم انصراف داد تا حساسیت‌ها کاهش یابد.

*** حاشیه دوم| چرا لاله؟
موضوع فیلم درباره لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی است. کمیسیون فرهنگی مجلس به چند دلیل مخالف ساخت فیلم بود. این کمیسیون می‌گفت چرا باید این همه پول از بیت‌المال برای یک فیلم هزینه شود؟ حالا که خرج می‌شود چرا درباره لاله؟ مگر ما زنان موفق در این مملکت کم داریم؟

*** حاشیه سوم |انصراف،هزینه‌های گزاف و مالکیت
سال ۹۱ در میان اعتراض‌ها پیش تولید لاله ادامه داشت. کمی بعد برخی از عوامل از جمله تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری پروژه، علیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده و تعدادی دیگر انصراف دادند. در آستانه تولیدفیلم هم علیرضا زرین دست کناره‌گیری کرد. در این زمان خبرهایی از هزینه ۷میلیاردی لاله به گوش می‌رسید.

نکته عجیب دیگر اینکه تولید لاله به فارابی سپرده نشد بلکه مرکز گسترش متولی ساخت آن شد! این اتفاق در سینما بی‌سابقه بود.سال ۹۲ با تغییر دولت، محمد مهدی طباطبایی نژاد، رئیس مرکز گسترش شد. او در خبری عجیب از هزینه‌های هنگفت لاله پرده برداشت:‌« تا الان «لاله» شش و نیم میلیارد تومان هزینه برداشته و برای اینکه به پایان برسد حدود پنج میلیارد تومان دیگر پول لازم دارد.» او همچنین از ادعای اسی نیک نژاد مبنی بر اینکه مالک لاله است گفت!

*** حاشیه چهارم|پول اسی چه شد؟
اسی نیک نژاد مدعی بود خودش و لاله صدیق واجد حق رایتی هستند که خریداری نشده. سوالی که پیش می‌آید این است: نیک نژاد در قابل چه مقدار پول مالکیت لاله را واگذار کرده؟ سال پیش مرکز گسترش پول اسی را داد و تورج منصوری در سکوت خبری به عنوان کارگردان فیلم را جمع کرد.

*** حاشیه پنجم | پشت در فجر
امسال و با اتمام تولید لاله،فیلم متقاضی شرکت در جشنواره شد. حتی خبر رسید فیلم دوبله می‌شود اما خبری از آن در میان فیلم‌های بخش مسابقه نبود تا شائبه‌ها درباره کیفیت بد آن جدی‌تر شود؟ آیا لاله فاقد کیفیت است یا مسئولان سینمایی برای جلوگیری از حساسیت‌ها اجازه حضورش در جشنواره را نداده‌اند؟

*** حاشیه ششم| چرا اکران در نوروز ۹۹؟
آنچه مرور کردیم بخش‌هایی از حواشی لاله است. به این‌ها اضافه کنید مدتی که پروژه بلاتکلیف بود اما عوامل سر ماه دستمزد کلان می‌گرفتند!‌ حالا فیلم به یک باره سر از اکران نوروز ۹۹ درآورده.همانطور که نوشتیم این فیلم در شورایی که محمد مهدی طباطبایی‌نژاد حضور دارد، مجوز اکران نوروز گرفته.

همین دستاویز نقد امیرحسین علم الهدی کارشناس سینمایی در برنامه اخیر نقد سینما شده که گفته: « چه کسی گفته این فیلم که سرمایه‌گذارش دولت است و مشاور حسین انتظامی، مجری طرح آن پروژه بوده است باید به اکران نوروز برسد؟» ظاهرا ماجرا روشن است؛‌دولت پروژه‌ای که از دولت قبل روی دستش مانده را به سرانجام رسانده و برای اینکه بخش اندکی از سرمایه بازگردد به آن اکران نوروزی داده است. فعلا که بحران کروناست و چه بسا دامن لاله را بگیرد. حاشیه‌های لاله تمام شدنی است؟

کدخبر: ۳۱۲۶۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر