کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۱۹۶
تاریخ خبر:

حاشیه‌های ‌یک زلزله درست ‌و ‌حسابی

روزنامه هفت صبح | یک: کدام آیه توصیه شده است؟ در ادامه انتشار واکنش‌های افراد مختلف به زلزله، ویدئویی از لایو اینستاگرامی ‌سروش واعظی دست‌به‌دست می‌شد که او را درحال صحبت نشان می‌داد که ناگهان متوجه زلزله می‌شود و شروع به خواندن منقطع آیه «اذا زلزلت» می‌کند. جدا از نحوه مواجهه او با ماجرای زلزله، موضوعی که خیلی از کاربران به آن توجه کرده اند این بود که چرا واعظی آیه اذا زلزلت می‌خواند درحالی‌که غیر از محتوای آیه که به لرزیدن زمین در روز قیامت اشاره دارد، ارتباط دیگری بین این آیه و وقوع زلزله نیست و توصیه‌ای مبنی بر اینکه هنگام وقوع زلزله این آیه خوانده شود، وجود ندارد.

عده دیگری هم به او حق داده بودند و روایت‌هایی درباره دلیل خواندن این آیه ارائه کردند. از آن‌طرف هم برخی از کاربران و صفحات مربوط به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، شروع به انتشار روایتی کردند که می‌گوید از سوی پیامبر اکرم توصیه شده است که در هنگام وقوع زلزله آیه ۴۱ سوره فاطر خوانده شود که در آن آمده: «إنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا». و برخی هم به خواندن آیه آخر سوره صافات اشاره داشتند.

* دو: داخل چهارچوب نروید. مطابق انتظار، کمی ‌بعد از وقوع زلزله سیل توصیه‌های مختلف برای رفتار درست هنگام این بلای طبیعی شروع شد. شاید متفاوت‌ترین آنها توصیه‌ای بود که می‌گفت دیگر داخل چهارچوب در رفتن منسوخ شده و بهتر است این کار را نکنید. شمس‌پور، مدیرکل آموزش همگانی جمعیت هلال احمر در این مورد گفت: «براساس آخرین بررسی‌ها قرارگرفتن در چهارچوب درها و در گوشه مبلمان و… تحت عنوان مثلث حیات منسوخ شده است و این به‌دلیل آن است که ممکن است با قرار گرفتن در چهارچوب‌ها، به‌دنبال تکان‌های زلزله درب حرکت کند و منجر به پرت شدن افراد شود به همین‌دلیل نیز اخیرا دیگر قرارگرفتن در این مکان‌ها توصیه نمی‌شود. به همین جهت بهتر است افراد در هر جایی که هستند با دورشدن از مکان‌های پرخطر فقط روی زمین بنشینند و سر و گردن خود را حفظ کنند.»

او ادامه داد: «بسیاری از مصدومان ناشی از زلزله به‌دلیل فرار دچار حادثه می‌شوند، این درحالی است که افراد باید توجه داشته باشند که در زمان وقوع زلزله در مناطق شهری پناهگیری بر فرار ارجح است. افراد باید در این زمان روی زمین بنشینند، به شکل چهاردست‌وپا یا دوزانو(به‌طوری‌که تعادلشان حفظ شود)، از سر و گردنشان محافظت کنند، سپس زیر یک میز محکم رفته و با دست میز را نگه دارند تا تکان نخورد. با توجه به اینکه در مناطق روستایی که خانه‌هایشان به شکل خشتی و گلی است، ارجحیت با فرار و خروج از منزل است و به دلیل امکان بیشتر فروریختن منازل روستایی، بهتر است افراد بلافاصله بعد از وقوع زلزله از خانه خارج شوند.»

* سه: پرندگان خاموش. یکی از موضوعاتی که خیلی از کاربران شبکه‌های مجازی، بلافاصله بعد از وقوع زلزله درمورد آن حرف می‌زدند این بود که چرا برخلاف دفعات قبلی زلزله، این‌بار با وجود اینکه احساس لرزش شدیدتر بود، خبری از سروصدای پرنده‌ها نشد؟ بعضی‌ها هم از بی‌تفاوتی حیوانات خانگی‌شان شکایت می‌کردند و می‌گفتند که نه تنها قبل از وقوع زلزله واکنش نداشته که حتی موقع زلزله هم کاملا آرامش خود را حفظ کرده بودند. البته بعضی اشاره داشتند که بعد از وقوع زلزله این موجودات عکس العمل هایی داشته اند. خسته نباشند!

کدخبر: ۳۲۶۱۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر