کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۰۳۲
تاریخ خبر:

حاشیه‌های ساخت فیلم جاسوسی هالیوودی در تهران

اکران فیلمی با موضوع جاسوس اسرائیلی (دایان کروگر)، که گفته می‌شود مخفیانه در تهران فیلمبرداری شده است/ گزارش یورونیوز را بخوانید. یورونیوز گزارش داد فیلم «مامور مخفی» به کارگردانی یوال آدلر که داستان حضور جاسوس زن اسرائیلی در تهران برای جمع‌آوری اطلاعات از برنامه هسته‌ای ایران و همچنین انتقال مواد منفجره به ایران را روایت می‌کند، این روزها در سینماهای اروپا به نمایش درآمده است.

این فیلم که در سال جاری در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شده بود، رابطه عاشقانه میان راشل (جاسوس اسرائیلی) با بازی دایان کروگر بازیگر آلمانی-آمریکایی و فرهاد (مدیر یک شرکت الکترونیکی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران) با بازی کاس انوار بازیگر ایرانی تبار کانادا را تصویر کرده است. راشل به‌عنوان جاسوس موساد و تحت پوشش معلم زبان انگلیسی در تهران به فرهاد نزدیک می‌شود تا اطلاعات شرکت او را به روسایش در موساد انتقال دهد.

فیلم «مامور مخفی» نشان می‌دهد که در جریان ماموریت راشل به‌عنوان جاسوس اسرائیل افراد بی‌گناهی در ایران کشته می‌شوند و در یک صحنه فرهاد از بمب گذاری و کشته شدن مسئولانی به همراه فرزندانشان صحبت می‌کند.

به‌نوشته‌ یورونیوز، این فیلم حاوی نگاه منفی به ایران نیست و برعکس در صحنه‌های مختلفی تصویری منفی از رفتارهای جاسوسان اسرائیلی، بمب گذاری و کشتن افراد بی‌گناه و همچنین قتل نگهبان شرکت الکترونیکی فرهاد به دست راشل را به تصویر کشیده است. تریلر یوال آدلر از نگاه منتقدان ضعیف ارزیابی شده است. روزنامه گاردین در نقدی آن‌را فیلمی آشفته ارزیابی کرده است.

یکی از نکات بحث‌برانگیز درباره این فیلم، فیلمبرداری بخش‌هایی از آن در تهران است. کارگردان این فیلم گفته است که تلاش او برای دریافت اجازه رسمی برای فیلمبرداری در تهران شکست خورد بنابراین او با افرادی در تهران برای فیلمبرداری تماس گرفت و برای آنکه امنیت آنها به خطر نیفتد به آنها نگفته است که برای چه پروژه‌ای خواهان فیلمبرداری بوده است.

به این گروه فیلمبرداری در تهران گفته شده بود که برای شرکتی در بلژیک کار می‌کنند. یوال آدلر گفته است که از طریق آیفون با گروه فیلمبرداری در تماس بوده است و آنها را برای گرفتن تصاویر راهنمایی می‌کرده است. یورونیوز در انتها می‌نویسد: این موضوع در ماه‌های گذشته باعث واکنش محافظه کاران در تهران شد.

روزنامه کیهان نوشته بود: «به نظر می‌رسد با لو رفتن این نوع فیلمسازی ضدایرانی در داخل کشور، حالا دیگر باید نهادهای امنیتی و انتظامی و همچنین متولیان فرهنگ و هنر و به خصوص خود اهالی سینما و رسانه مراقبت بیشتری داشته باشند. چه بسا آنها که برای برخی شبکه‌های خارجی یا جشنواره‌ها و یا موسسات دیگر کشورها مشغول فیلمسازی یا فیلمبرداری هستند، خودآگاه یا ناخودآگاه بخشی از پازل طرح‌های ضدایرانی سرویس‌های جاسوسی غرب باشند.»

کدخبر: ۲۷۷۰۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر