کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۴۷۲
تاریخ خبر:

دعوای صداوسیما با جناب‌خان در کنسرت آنلاین

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | جمعه‌شب سروکله عروسک محبوب خندوانه در کنسرت لیان پیدا شد و جنجال آفرید؛ دلیل ، ممانعت ابتدایی صداوسیما که مالک آن بود. حق با جناب‌خان است یا تلویزیون؟ اصلا جای این عروسک دقیقا کجاست؟

با پایان «خندوانه» خبری از جناب‌خان نبود. در کشاکش حواشی پیش‌آمده برای رامبد جوان در ماجرای سفر به کانادا، این برنامه اجازه بازپخش نداشت تا مخاطبان مدت زیادی دلتنگ این عروسک محبوب باشند.
اواخر سال پیش این برنامه از شبکه یک و کمی‌ بعد نسیم بازپخش شد و حالا هم خندوانه روی آنتن نسیم است. بالاخره بعد از مدت‌ها دوری، جمعه‌شب ‌سروکله جناب‌خان در کنسرت لیان پیدا شد. ابتدا خبر رسید این عروسک به‌دلیل ممانعت صداوسیما اجازه حضور روی صحنه را ندارد و بعد از ۹۰دقیقه مشکل حل شد. ماجرا چه بود و حق با چه کسی است؟ صداوسیما یا جناب‌خان؟

*** مورد اول |کنسرت جناب‌خان
حتما اطلاع دارید که مدتی است به دلیل کرونا و لغو کنسرت‌ها، در برج میلاد تهران پروژه‌ای با عنوان کنسرت‌های آنلاین برگزار می‌شود. جمعه‌شب نوبت به گروه لیان رسید. پیش‌تر اعلام شده بود جناب‌خان با صداپیشگی محمد بحرانی این گروه را همراهی خواهد کرد. بحرانی شیرازی است در عین حال علاقه‌مند به گویش و فرهنگ خوزستان و بوشهر.
او بارها در بوشهر و در حین سنج و دمام‌زنی دیده شده است و با محسن شریفیان(سرپرست گروه لیان) هم سابقه دوستی دارد. جمعه‌شب و کمی ‌پیش از شروع کنسرت، شریفیان وقتی مطلع می‌شود جناب‌خان اجازه حضور روی صحنه ندارد، از اجرا انصراف می‌دهد. صداوسیما مالک مادی و معنوی این عروسک است و مدعی است مجوز گرفته نشده. درنهایت بعد از ۹۰دقیقه مشکل برطرف و کنسرت با حضور جناب‌خان برگزار می‌شود.

*** مورد دوم| مالکیت جناب‌خان
اگر پیگیر خبرها باشید، می‌دانید که عروسک جناب‌خان در فصل چهارم غایب بود. دلیل آن به مشکل سازندگان برنامه با سعید سالارزهی(مالک جناب‌خان) برمی‌گشت. در ادامه صداوسیما حق مالکیت جناب‌خان را خرید که در تاریخ پنج اردیبهشت ۹۵ خبر آن رسانه‌ای شد: «محمدعلی عبدالله‌زاده معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما گفت: تمامی حقوق مالکیت طرح صنعتی، علامت تجاری و کاراکتر عروسکی جناب‌خان به رسانه ملی واگذار شد.»
پس بدون توضیح اضافه روشن می‌شود اگر این عروسک قرار باشد در برنامه‌ای شرکت کند، باید از صداوسیما اجازه بگیرد. طبعا علاوه بر اجازه معنوی لازم است ساز و کار مادی هم روشن شود. این اتفاق برای کنسرت لیان رخ داده؟ اگر بله، چرا ۹۰دقیقه طول کشید تا جناب‌خان روی صحنه بیاید؟ پیگیری هفت صبح نشان می‌دهد، جناب‌خان مجوز نداشته و بعد از چند تماس مشکل برطرف می‌شود.

*** مورد سوم |گروکشی لیان؟
در ۹۰دقیقه‌ای که تماس‌های متعدد با مدیران صداوسیما گرفته شد تا مشکل حل شود، گروه لیان هم بی‌خیال اجرا شد. این‌که مخاطبان یک‌ساعت‌ونیم در انتظار اجرای گروه لیان بودند، ‌عجیب است. آیا صداپیشه و عروسک‌گردان‌های جناب‌خان و… هم در این دلخوری سهیم بوده‌اند؟ آن‌ها از شریفیان نخواستند به‌خاطر احترام به مخاطب بی‌خیال جناب‌خان شود؟ اصلا این کنسرت بدون حضور جناب‌خان امکان برگزاری نداشت؟ در نهایت معلوم شد در غیبت جناب‌خان هم می‌شد یک کنسرت جذاب برگزار کرد.

*** مورد چهارم |از جناب‌خان تا کلاه‌قرمزی
مشابه این جنجال هم بارها برای دیگر عروسک محبوب تلویزیون یعنی کلاه‌قرمزی رخ داده است. نسخه سینمایی کلاه‌قرمزی با اجازه صداوسیما ساخته شده اما تلویزیون در همین مقدار موافقت کرده است. در غائله سه‌سال پیش قرار بود نسخه سریالی کلاه‌قرمزی در شبکه نمایش خانگی توزیع شود که تلویزیون اجازه نداد. این برندها متعلق به صداوسیما هستند و طبیعی است که آن‌ها را برای خود نگه دارد. این اصلی است که در همه شبکه‌های معتبر دنیا رعایت می‌شود.

*** مورد پنجم| تلویزیون یا کنسرت؟
فارغ از همه مسائل، یک سوال مهمتر پیش می‌آید: آیا بهتر نیست در این شب‌ها جناب‌خان به‌جای کنسرت، ‌در شبکه نسیم دیده شود؟ حتما می‌دانید که رامبد جوان به‌دلیل کرونا قید تولید «خندوانه» را زده و می‌گوید به فکر گروه تولید و تماشاگران انبوه این برنامه است. با این‌حال جوان تجربه ساخت «قاچ» که برشی از «خندوانه» است را دارد؛ برنامه‌ای جمع و جور و بدون حضور تماشاگر. اتفاقا یکی از اضلاع موفقیت آن جناب‌خان است و حالا مهمترین درس جنجال کنسرت لیان این است: آقای جوان! «قاچ» را با حضور جناب‌خان راه‌بینداز تا مخاطبان انبوه خانه‌نشین سرگرم شوند.

کدخبر: ۳۱۹۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر