کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۹۷۶
تاریخ خبر:

حاشیه‌های ادامه‌‌دار یک خداحافظی

روزنامه هفت صبح | پنجشنبه درباره برکناری امام جمعه لواسان و پیشینه او در همین صفحه خواندید اما ماجرا به همان ناخرسندی امام جمعه و نمازگزارها محدود نشد و واکنش‌ها به این ماجرا ادامه پیدا کرد. در واقع آنچه باعث شد حاشیه‌های این برکناری پررنگ و ادامه‌دار شود اتفاقاتی بود که طی دو سال گذشته افتاده بود، درست از وقتی که گیت ورودی شهرک معروف باستی هیلز برداشته شد. شهرک فوق لوکسی که نماد ساخت و سازهای عجیب و غیرمجاز در لواسان شد و تلاش‌های لواسانی به‌عنوان امام جمعه لواسان کاری کرد که قوه قضائیه به پرونده ورود کند و خود آقای لواسانی بشود نماد مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز.

همه اینها باعث شد که در روز آخری که آقای لواسانی نماز جمعه را اقامه کرد عده‌ای از جوانان لواسانی در دفاع از او شعار بدهند و اعلام کنند که می‌خواهند او امام جمعه لواسان باقی بماند. این درخواست‌ها به همین‌جا ختم نشد و جنبش عدالت‌خواه دانشجویی هم در اعتراض به تصمیم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه بیشتر از این جهت مهم است که جنبش عدالت‌خواه دانشجویی یکی از نهادهای نزدیک به جریان اصولگرایی بود که بیشترین پیگیری را در مورد پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز داشت مخصوصا در جریان بازپس‌گیری ویلایی که گفته می‌شد خلاف ضوابط در اختیار سرلشکر فیروزآبادی باقی مانده است.

در این بیانیه که لحن نسبتا تندی داشت و خطاب به محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نوشته شده بود، آمده بود: «اتخاذ چنین تصمیمی آن‌هم در شرایطی که نظام بیش از هر زمان دیگری نیازمند نهضت عدالت‌خواهانه است؛ زنگ‌خطرهایی را پیرامون رویکرد آن شورا به گوش می‌رساند که نه عدالت‌محوری بلکه گویی به حاشیه راندن عدالت‌خواهان را در دستور کار قرار داده‌ است! از حذف رحیم‌پور ازغدی از تریبون پیش ‌‌از خطبه‌های نمازجمعه تا برکناری چندی پیش امام‌جمعه زابل، و حالا هم که در لواسان!

گویی حرف از عدالت و فسادستیزی در آن شورای کذا جرم و مستلزم تنبیه و برکناری قلمداد می‌شود!» ضمنا جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در ادامه نامه از حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری دعوت کرده بود در نماز جمعه به‌عنوان سخنران پیش از خطبه درباره این تصمیمِ به گفته این جنبش عجیب و غیرمنتظره توضیح و ویژگی‌های امام جمعه مطلوب شورا را هم شرح دهد.

برخی از چهره‌ها هم در توئیتر واکنش نشان دادند. محسن مقصودی، مجری و تهیه‌کننده برنامه ثریا در توئیتر نوشت: «برکناری امام جمعه عدالت‌خواه لواسان که خار چشم مفسدان دانه‌درشت بود، نشان می‌دهد که برخی مسئولان، چقدر با نگاه عدالت‌خواهانه رهبر انقلاب فاصله دارند. رهبری از عقب‌ماندگی در عدالت و ضرورت داشتن پیوست عدالت در همه کارها می‌گویند. آقایان ستاد نماز جمعه پیوست بی‌عدالتی می‌زنند؟»

محمد صدوقی از فعالان رسانه‌ای هم در توئیتر نوشت: «نماز جمعه حقیقی، برای مطالبه از مسئولان است اما آقای حاج‌علی‌اکبری علاقه‌مند به نماز جمعه نمایشی و تبریک و تسلیت ایام هستند!» واکنش‌ها فقط به فضای مجازی محدود نبود. عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران هم در مصلی این شهر تجمع کردند‌ و با پلاکاردهایی که حاوی شعارهایی از قبیل «لواسان را حیاط خلوت زمین‌خواران نکنید»، «حذف صدای عدالت از لواسان»، «راه زمین‌خواران را هموار نکنید»، «محافظه‌کاری قتلگاه انقلاب» و… بود، اعتراض خود را نشان دادند.

همه این واکنش‌ها باعث شد که شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مجبور به توضیح شود و اطلاعیه‌ای در این مورد صادر کند که در آن اگرچه نکته‌های مهم زیادی دیده می‌شود اما اشاره روشنی به دلیل کنار گذاشته شدن لواسانی نمی‌شود. در این اطلاعیه گلایه‌هایی از لواسانی دیده می‌شود: «در تمام این چند روز امید آن می‌رفت که ایشان با اتخاذ مواضع شفاف و اطلاع‌رسانی صحیح، سوء‌تفاهم‌های ایجاد شده را مدیریت نمایند و لیکن دفاع از حیثیت این نهاد انقلابی و امتداد خط تخریب تا سایر ائمه جمعه خدوم کشور، چاره‌ای جز ارائه این توضیحات که در آن به حداقل‌ها و کلیات اکتفا شده، باقی نگذاشت.»

از طرفی در این اطلاعیه می‌گوید که لفظ برکناری در مورد حجت‌الاسلام لواسانی چندان دقیق نیست چون «بر اساس خط و مشی ابلاغی به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، احکام ائمه جمعه، همچون سایر کارگزاران نظام اسلامی مدت‌دار است و برای یک دوره سه ساله صادر می‌شود که ممکن است به اقتضای شرایط، برای دوره‌های متوالی تمدید شود. حجت‌الاسلام لواسانی، به مدت ۷ سال عهده‌دار این ماموریت بوده‌اند که سه سال در دوره مدیریتی قبلی نهاد نماز جمعه و سه سال دوم در دوره مدیریتی جدید نهاد نماز جمعه خدمت کردند و از سال گذشته که برای تصمیم‌گیری با ایشان رایزنی و گفت‌وگو شد، ضمن اظهار تمایل برای خروج از این مسئولیت به دلیل فشارهای سنگینی که با صبوری تحمل کرده بودند، درخواست نمودند به مدت یک سال دیگر ادامه خدمت داشته باشند و لذا در یک سال گذشته، بر اساس تفاهم‌ طرفین، ایشان، برای دوره سوم مشغول به خدمت بودند و اساسا واژه برکناری واقعیت ندارد.»

از دیگر بخش‌های مهم اطلاعیه جاهایی که است که به‌نظر می‌رسد به دلایل برکناری لواسانی اشاره دارد که گویا از قضا تمرکز زیاد بر مسئله ساخت و سازهای غیرمجاز و سکونت او در خارج از لواسان از جمله آنها بوده است: «مظلومیت منطقه لواسان منحصر در تخلفات ساختمانی نیست و خصوصاً روستاهای محروم این منطقه که در پوشش اشرافیت بخش‌هایی در لواسان دیده نمی‌شوند، به لحاظ برنامه و عملیات فرهنگی، به استقرار امام جمعه در منطقه و تمرکز در این جایگاه نیاز دارند.

امری که به دلیل سکونت امام جمعه محترم در خارج از لواسان (برخلاف عهد ائمه محترم جمعه با نهاد نماز جمعه، مبنی بر ضرورت سکونت ائمه جمعه و خانواده مکرم ایشان در منطقه) و همچنین، استقرار دفتر امام جمعه محترم در خارج از لواسان و عضویت ایشان در هیات علمی دانشگاه و ایفای مسئولیت در دانشگاه که مستلزم صرف وقت است، به آسانی مقدور و میسر نبوده است. هرچند که هستند ائمه محترم جمعه‌ای که همزمان با تدریس و اشتغال، به دلیل استقرار و سکونت در محل خدمت، انتظارات را در حوزه فعالیت‌های فرهنگی برآورده می‌کنند. با توجه به اینکه امام جمعه در هر شهر، رئیس شورای فرهنگ عمومی هم محسوب می‌شود، انتظار می‌رفت در مقوله‌هایی مانند تقویت جبهه فرهنگی و رفع آسیب‌های اجتماعی، شاهد برنامه‌های اثربخش‌تری باشیم و منطقه لواسان از این بابت رنجور محسوب می‌شود.»

حاشیه‌های مشابه
همانطور که در بیانیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی دیده می‌شود این سومین حاشیه‌ای محسوب می‌شود که طی یک سال گذشته حول محور نماز جمعه شنیده می‌شود. قبل از آن برکناری امام جمعه زابل سر و صدا کرده و واکنش فعالان فرهنگی و مذهبی را در پی داشت تا جایی‌که دبیر قرارگاه احمدی روشن سیستان و بلوچستان در توئیتی نوشت: «مشکل امام جمعه زابل این بود که مردم دوستش داشتند و مردمی بود، اما فریادش بر مسئول بی‌کفایت، اختلاف‌افکنی نامیده شد.» کمی بعد از هم رحیم پور ازغدی سخنران معروف جبهه انقلاب در آخرین سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرد که به او ایراد گرفته شده که شأن نماز جمعه در این نیست که حرف‌های تند زده شود.

کدخبر: ۴۱۳۹۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر