کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۰۳۰
تاریخ خبر:

حادثه تلخ برای کسب‌وکار خانواده فردوس

روزنامه هفت صبح، علی رستگار |‌ علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت دیروز دل‌نوشته‌ای منتشر کرد به بهانه درگذشت یکی از صنعتگران کشور. پیش از او بعضی مقامات از جمله فاطمی امین وزیر صمت و روسای بانک‌ها هم در همین رابطه پیام تسلیت صادر کردند. حالا این کارآفرین مشهور که مسئولان دولتی درگذشت او را تسلیت گفتند چه کسی است؟

بهروز فردوس بنیانگذار گروه صنعتی ماموت. فردی که از او به عنوان پدر صنعت خودروی تجاری کشور یاد می‌شود. او حداقل ۵۵ سال در صنعت حضور داشته و مجموعه تحت هدایت او به حدود ۵۰ شرکت می‌رسد. از تولید جرثقیل گرفته تا کامیون و کانکس و کمپرسی. عمده شهرت او اما دلیل تاسیس مجموعه صنعتی ماموت است.

کارخانجاتی که در آزادراه تهران کرج و بعد از پل هوایی کردان واقع شده و لوگوی معروف آن روی خیلی از خودروهای تجاری حمل بار خودنمایی می‌کند. تاسیس گروه ماموت به سال ۶۷ و بعد دوران جنگ تحمیلی برمی‌گردد. در صورتی که خانواده فردوس سال‌ ۱۳۴۳ هم کارخانه وزنه را در زمینه تولید جرثقیل تاسیس کرده بود.

بهروز فردوس سال‌ها پیش با یک شهروند آلمانی ازدواج کرد و به همین دلیل فرزندان او اسم‌های متفاوتی دارند؛ مهرزاد مانوئل فردوس و بهزاد دنیل فردوس. فرزندانی که این اواخر تقریبا به طور کامل هدایت‌های شرکت زیرمجموعه کسب و کار خانوادگی‌شان را برعهده گرفته بودند. یکی از نقاط عطف فعالیت‌های این خانواده مربوط به سال ۱۳۸۸ است که توانستند نمایندگی تولیدات اسکانیا را در ایران بگیرند.

«ماموت دیزل» نام شرکتی است که به عنوان نماینده انحصاری خدمات پس از فروش کامیون‌های اسکانیا در ایران آغاز به کار کرد و در سه حوزه تولید و خدمات پس از فروش کامیون‌های اسکانیا، خدمات پس از فروش تریلر و فروش و خدمات پس از فروش محصولات دیزل ژنراتور اسکانیا فعال است. بعد از توافق برجام و گشایش‌های صورت گرفته این شرکت تصمیم به حضور در بازار خودروهای سواری هم گرفت.

با یکی از شرکت‌های نامدار اروپایی هم قرارداد بستند؛ فولکس‌واگن آلمان. به این ترتیب واردات و مونتاژ خودروهای پاسات و تیگوان و گلف شروع شد و قرار بود محصولات دیگری از این خودروساز خوشنام هم در بازار ایران عرضه شود که مسئله خروج ترامپ از برجام و عواقب بعدی آن پیش آمد.

به این ترتیب در حضور ماموت در بازار خودروهای سواری وقفه‌ای ایجاد شد و اخیرا این شرکت با همکاری خودروسازان چینی تصمیم به عرضه محصولات دیگری را گرفته. یکی دیگر از اعضای این خانواده به نام میترا فردوس هم نشان داده که به حوزه کسب‌وکارها نوین و استارتاپ‌ها علاقه‌مند است. او در هیات مدیره چند شرکت نوپا عضویت دارد و رسانه‌ها به عنوان یک کارشناس و صاحب‌نظر این حوزه با او مصاحبه می‌کنند.

یکی از اتفاقات مثبت برای گروه ماموت و شرکت‌های زیرمجموعه آن این بود که اواسط مهرماه امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌شان را لغو کرده است. به طور دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم گروه صنعتی ماموت، صنایع مامومت، ماموت دیزل و خود بهزاد و مهرزاد فردوس از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شدند. این اتفاق امیدوارکننده تقریبا ۵۰ روز قبل از درگذشت بنیانگذار فقید این مجموعه صنعتی یعنی بهروز فردوس رخ داد.

کدخبر: ۴۲۸۰۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر