کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۱۸۴۶
تاریخ خبر:

جی‌اس۴۳۰؛ درخشان مثل روز اول

هفت صبح| یکی از بهترین خودروهای اسپورت ژاپنی حاضر در بازار ایران سری جی‌اس۴۳۰ ساخت لکسوس است که به عنوان یک سدان اسپورت لوکس رقیب مستقیم ب.ام.و سری۵ در ایران است.

واقعا گزافه نیست اگر می‌گوییم طرح بدنه و کیفیت ساخت لکسوس جی‌اس۴۳۰ مثل روز اول درخشان و ستودنی است. این سدان کشیده که در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ علیرغم بهای ۴۰ تا ۵۰ هزار دلاری بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه در سرتاسر جهان فروش داشته باشد، رقیب مستقیم مرسدس بنز ای-کلاس به حساب می‌آید و اساسا فرم خاص نمای جلو خودرو نیز با سبکی نزدیک به همین اتومبیل شکل گرفته است.

این خودرو که در بازار ایران به لطف غیبت بنز ای۲۰۰، مستقیما با ب.ام.و سری۵ و خاصه مدل ۵۳۰ در رقابت بود، هرگز نتوانست از پس این رقیب قوی پنجه آلمانی برآید. این موضوع اما باعث این نخواهد شد که جی‌اس۴۳۰ را اتومبیلی ضعیف یا سطح پایین بدانیم.

جالب‌ترین نکته درباره این سامورایی طراحی خودرو مخصوصا در نمای خارجی است که کاملا لکسوس بودن خود را فریاد می‌کشد. این یعنی با گذشت بیش از ۱۰ سال از طراحی جی‌اس۴۳۰، هنوز هم شاهکار یوشیدو هوسودا در چشم بینندگان خودرویی قابل اعتنا، زیبا و جذاب به نظر می‌رسد. عامل اصلی این زیبایی استفاده دقیق، خاص و مینیمالیستی از خطوط و احجام در بدنه در کنار به کارگیری درست از کروم بوده که به نمای بیرونی خودرو جلوه قابل اعتنایی بخشیده است.

در عین حال به کارگیری ۴حلقه لاستیک بزرگ و اسپورت و یک دست رینگ مشکی زیبا ابهت این سدان اسپورت لوکس را دوچندان کرده است. البته اگر فکر می‌کنید مثل رقبای کره‌ای، لکسوس هم فقط نامی از اسپورت بودن را دارد سخت در اشتباهید چون جی‌اس۴۳۰ به مدد یک موتور ۸سیلندر حجیم و ۴۳۰۰سی‌سی، سیستم دیفرانسیل عقب و یک فنربندی بسیار عالی مجهز است که در کمتر خودرویی در این رده یافت می‌شود.

به باور برخی از عاشقان این خودرو، شما زیر کاپوت این لکسوس یک جانور درنده را زنجیر کرده‌اید که به محض فشردن پدال گاز در زمانی کمتر از ۵٫۷ ثانیه شما را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند و تجربه‌ای کم‌نظیر از سواری با یک سدان مجلل، قدرتمند و دیفرانسیل عقب را برایتان به ارمغان می‌آورد.

موتور خودرو که به یک جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک وصل است، دقیقا ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و تا بیش از ۲۴۵ کیلومتر رد ساعت هم سرعت می‌گیرد. طبق بررسی هفت صبح، اغلب خریداران جی‌اس۴۳۰ از ویژگی های اسپورتی این خودرو کمتر استفاده می‌کنند اما لذتی که سیستم فنربندی و تعلیق لکسوس به سرنشینان می‌دهد موردی فراگیر است.

این یعنی شما وقتی در اتاق جی‌اس۴۳۰ نشسته‌اید کمترین میزان از صدا و لرزش را احساس می‌کنید در حالی که به مدد سیستم صوتی مارک لوینسون حس حضور در یک کنسرت را تجربه می کنید. البته برخی معتقدند این حجم از راحتی برای یک سدان اسپورت متوسط و لوکس چندان مناسب نیست اما خب، لکسوس همیشه لکسوس است!

کدخبر: ۲۳۱۸۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر