کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۲۱۲
تاریخ خبر:

جیران برگردد؛ کفایت مذاکرات!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| شبکه نمایش خانگی یا بهتر است بگوییم پلتفرم‌ها روزهای ملتهبی را تجربه می‌کنند. کمی بعد از انتشار نامه مدیر‌عامل ساترا خطاب به رئیس صدا و سیما مبنی بر محدود شدن فعالیت پلتفرم‌ها، «جیران» با شکایت شاکی خصوصی (سازندگان آهوی من مارال) مواجه شد و قسمت بیست و چهارم آن به دست مخاطبان نرسید.

مدیران فیلیمو و صاحبان «جیران» در چند روز اخیر ادله‌های خود را بیان کرده‌اند اما همچنان گره سریال باز نشده است. خلاصه حرف‌ها را می‌توان در میان مصاحبه تهیه‌کننده «جیران» بیرون کشید که گفته:« ساترا که یک‌ بار با تعلیق یک ماهه پخش سریال، حکم به فقدان شباهت داده؛ حالا باید از سریال دفاع کند.» همزمان، علاقه‌مندان سریال خواهان رفع مشکل آن هستند.

‌مورد اول| شوک
بازنشر خبر توقیف «جیران» در صفحات اینستاگرام فیلم‌نیوز، سینما دیلی‌، سینما نوین و چند رسانه دیگر، واکنش فوری کاربران را به همراه داشت. آنچه در میان کامنت‌ها خودنمایی می‌کند، شوکی است که به مخاطبان وارد شده. به عنوان نمونه یکی از کاربران نوشته است :
« ۲۳ قسمت پخش شد بعد یهو جلوی کار رو گرفتن؟!» در میان نظرات، واژه‌های زیادی دال بر تعجب دیده می‌شود؛ مثل «نه!» ، «باور نمی‌کنم!» و …

مورد دوم| دلخوری
مفهوم مشترک دیگری که از نظرات کاربران استنباط می‌شود، دلخوری آنهاست. یکی از مخاطبان، ساترا را خطاب قرار داده و نوشته است:« قبل از پخش جیران اعلام کردن این دو تا سریال هیچ ربطی به هم ندارن و جیران پخش شد. بعد الان بعد از ۲۳ قسمت چی شد یهو؟» دیگری اینطور نظرش را عمومی کرده:

« جساراتا مردم برای اون سازمانی که جلوی کار را می‌گیره مهم است؟ اینترنت و خرید اشتراک …. » یکی از هموطنان گفته:« تعیین تکلیف رو قبل از شروع پخش سریال انجام بدید. با هم کنار بیاید بعد مردم‌رو سر کار بگذارید!» از این دست نظرها زیاد دیده می‌شود که دلالت بر دلخوری مخاطبان دارد :«ما هم که اشتراک می‌خریم سریال‌رو ببینیم هیچ حق و حقوقی نداریم!»

یکی از کاربران به نکته‌ای دیگر اشاره کرده:«چرا تا یه سریال گل می‌کنه جماعتی بلافاصله عکس‌العمل منفی نشون می‌دن؟» مشابه این نظر هم در کامنت دیگری دیده می‌شود: « سرزمین کهن توقیف شد، جیران توقیف شد و کلی فیلم دیگه، واقعا این حق عوامل فیلم و مخاطب نیست.» این نظر هم حاوی نکته‌ای ریزبینانه با چاشنی شوخی است:« قبله عالم هم توقیف شد، با ناصرالدین شاه مشکل دارن؟!»

مورد سوم| مطالبه
پیگیران «جیران» دوست ندارند با یک قصه ناتمام مواجه باشند. آنها خواهان رفع مشکل سریال هستند و این مطالبه را با زبان مختلف به اشتراک گذاشته‌اند. یک نفر از دیالوگ خود سریال بهره گرفته است: «آناً فاناً پخش کنید؛ کفایت مذاکرات.» دیگری نوشته :«از حق مخاطب دفاع کنید جیران خیلی قشنگه.»

یکی از هموطنان گفته:«سریال به قسمت حساس رسید یعنی چه پخش نمی‌شه.» بعضی از کاربران هم به «آهوی من مارال» کنایه زده‌اند:« بهتر نیست اثر فاخر ایشون‌رو هم پخش کنن ببین مردم اصلا استقبال می‌کنن یا نه بلکه دست از سر جیران بردارن». دیگری گفته: «آهوی من مارال با این کارش منفور می‌شن.»

مورد چهارم| انتظار
همچنان کشمکش بر‌سر رفع توقیف «جیران» ادامه دارد. آنچه مشخص است اینکه خیلی از مخاطبان مشتاق تماشای قسمت‌های بعدی هستند. این مسئله‌ای است که در میان کامنت‌های متعدد به چشم می‌خورد:« ما به جمعه‌های جیرانی عادت داریم»؛ «آخه چرا؟ سریال تازه داره قشنگ می‌شه» ؛«جمعه‌ها چه کار کنیم؟»

سریال «جیران» در حالی به خاطر شکایت سازندگان «آهوی من مارال» اجازه پخش ندارد که احسان جوانمرد نویسنده جیران در یادداشتی به نکته جالبی اشاره کرده است: « من شک ندارم مثل دو نوبت قبلی این بار هم یک رسیدگی غیرشتاب‌زده و منصفانه نشان خواهد داد که این دو کار جز نام ناصرالدین‌شاه در هیچ چیزی با هم مشترک نیستند.»

محمد‌جواد شکوری مقدم مدیرعامل فیلیمو هم در یادداشتی خطاب به ساترا اینگونه نسبت به توقف «جیران» واکنش نشان نداده: «تاکنون سابقه نداشته مقامات قضایی دستوری برای فیلیمو یا آپارات داشته باشند و خود را نیازمند به واسطه‌گری شما بدانند! این روش تامین وجاهت نیست! حداقل کمی نقش بی‌طرفانه بازی کنید تا دلمان الکی خوش شود.» آیا «جیران» از بند رها می‌شود؟

کدخبر: ۴۶۹۲۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر