کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۸۲۲
تاریخ خبر:

جولان ‌ترسناک‌‌ اُمیکرون در جهان و مخصوصا اروپا ‌‌

روزنامه هفت صبح | دیروز وقتی داشتیم این گزارش را می‌نوشتیم در کل جهان ۴۴هزار و ۹۲۹نفر مبتلا به سویه اُمیکرون شده بودند و البته ۷۹هزار و ۵۷۳نفر نیز مشکوک بودند که کرونای اُمیکرون یا B.1.1.529 گرفته باشند. حدود ۹۰ کشور جهان این سویه را شناسایی کرده‌اند و بیش از همه اروپا و البته انگلستان با این سویه روبه‌رو است. از همه چیز ترسناک‌تر در مورد اُمیکرون این است که به گفته سازمان بهداشت جهانی، میزان موارد ابتلا به این سویه، هر سه روز دو برابر می‌‌شود.

یک: وضعیت انگلیس: بریتانیا در حال حاضر بیشترین موارد ابتلا به اُمیکرون را در اروپا دارد. حدود ۲۵هزار نفر. کل کیس‌های فعال کرونا در بریتانیا یعنی افرادی که تست داده‌اند و هنوز بهبود پیدا نکردند حالا حدود یک میلیون و ۳۴۵هزار نفر است و این یعنی آنکه حدود ۲درصد از کل مبتلایان اُمیکرون دارند.

مشاوران علمی دولت بریتانیا می‌گویند برای کاهش موارد بستری بیمارستانی باید سریعا محدودیت‌هایی را اجرا کرد در غیر اینصورت ممکن است این موارد بستری به روزانه ۳۰۰۰نفر در انگلستان هم برسد. بالاترین رقم متوسط بستری روزانه بیمارستانی مربوط به ماه ژانویه است که ۳۷۰۰نفر بوده است. البته هنوز درباره موارد بستری بیمارستانی مبتلایان به اُمیکرون در آینده عدم قطعیت زیادی وجود دارد ولی تعداد موارد بستری بیمارستان رو به افزایش است و این هفته به روزی ۸۱۵ نفر رسیده است؛ این رقم هفته پیش ۶۹۶ مورد بود.

دو: یک تحقیق انگلیسی در مورد اُمیکرون: دانشگاه امپریال کالج لندن در یک تحقیق تازه تخمین زده که خطر ابتلای مجدد به سویه اُمیکرون کرونا حدود ۵/۴ برابر بیشتر از سویه دلتاست. این گزارش می‌گوید مدارکی موجود نیست که نشان دهد سویه اُمیکرون نسبت به سویه دلتا ملایم‌تر باشد؛ هر چند داده‌‌ها نشان می‌دهد موارد بستری بیمارستانی در بریتانیا تا‌کنون محدود بوده است.

در نتیجه گیری این گزارش آمده میزان ایمنی ایجاد شده در ابتلاهای بعدی با اُمیکرون تا حدود ۱۹درصد هم ممکن است کاهش یابد. این گزارش بر اساس داده‌های سازمان خدمات درمانی ملی بریتانیا و موسسه امنیت سلامتی این کشور به دست آمده؛ داده‌هایی که تمامی مواردی را که بین ۲۹ نوامبر تا ۱۱دسامبر بر اساس معیارهای قطعی کووید آنها مثبت اعلام شده بود، دربر می‌گیرد. بر اساس آنچه گفته شده سویه جدید می‌تواند حتی ایمنی ایجاد شده با دو دُز واکسن را هم از بین ببرد.

سه: سال نوی فرانسوی‌ها خراب شد: در بعضی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه هم مقررات جدیدی در اماکن عمومی به اجرا درآمده و از پایان ژانویه دُز سوم واکسن برای بعضی اصناف اجباری اعلام شده است. ژان کستکس، نخست‌وزیر فرانسه هشدار داده است سویه اُمیکرون به سرعت برق در اروپا در حال گسترش است و احتمالا در آغاز سال نو به سویه غالب در فرانسه تبدیل خواهد شد. در این کشور تمامی مراسم آتش بازی و جشن سال نو میلادی نیز لغو شده‌اند.

چهار: از آلمان چه خبر؟ در آلمان که روز جمعه ۵۰هزار مورد ابتلای تازه گزارش شده، وزیر بهداشت به خبرنگاران گفته است کشور باید خود را برای چالشی بی‌سابقه آماده کند. به گزارش رویترز، او گفت که با توجه به وضعیت موجود، پیش‌بینی می‌شود سویه جدید ویروس کرونا «موج پنجم عظیم» ابتلا در این کشور را ایجاد کند. یک استاد اپیدمیولوژی که پیش از این نیز در‌باره وضعیت کووید-۱۹ پیش‌بینی کرده بود، افزود: «آلمان باید برای چالشی آماده شود که تا به حال مشابهش را ندیده است.»

پنج: سایر کشورها
در آمریکا، این سویه با سرعت در حال گسترش است و نیویورک بالاترین رقم ابتلای روزانه به کووید را ثبت کرده است. (۱۷۸ نفر از ۸۳۰ مورد تایید شده) در ایرلند یک سوم موارد ابتلای تازه با سرایت سویه اُمیکرون روی داده، انتظار می‌رود که نرخ ابتلا بی‌سابقه باشد.
مسئولان سلامت اعلام کردند که نروژ در واکنش به خطر«بمب واگیردار» احتمالی که سویه اُمیکرون ویروس کرونا ایجاد می‌کند، فروش الکل را در تمام مکان‌های مهمان‌پذیری ممنوع کرده است.

موسسه بهداشت همگانی نروژ (FHI) هشدار داده است که اگر هیچ تدبیری اتخاذ نشود، ممکن است روزانه بین ۹۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بیمار جدید کووید به اضافه ۲۰۰ بیمار بستری داشته باشیم که فشار سنگینی بر سیستم مراقبت‌های درمانی کشور وارد می‌کند.وزارت بهداشت هند روز جمعه اعلام کرد که تاکنون ۱۰۱ مورد ابتلا به سویه اُمیکرون کروناویروس در ۱۱ ایالت هند به ثبت رسیده است. یکی از مقامات بهداشتی هند توصیه کرده که مردم از سفرهای غیرضروری، تجمعات و برگزاری جشن‌ها اجتناب کنند.

کدخبر: ۴۳۱۸۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر