کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۹۹۱
تاریخ خبر:

جهان در التهاب اومیکرون؛ آخرین تحولات سویه جدید کرونا

روزنامه هفت صبح | یک:‌ سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کرونا را اومیکرون نام گذاشته است. اومیکرون، همانند نام‌های قبلی (آلفا، بتا، گاما و دلتا) یکی از حروف الفبای یونانی است و جایگزین «B.۱.۱.۵۲۹» خواهد شد که نام علمی آن محسوب می‌شود.

دو: این سازمان این واریانت یا سویه جدید کرونا را نگران‌کننده طبقه‌بندی کرده چرا که جهش‌های زیادی داشته و می‌تواند به طور بالقوه، روند انتقال و سرایت را آسان‌تر کند. شواهد اولیه ‌ نشان داده ‌ که موارد ابتلا به ویروس را افزایش داده است.

سه: خبر بدتر اینکه یکی از اعضای گروه مشاوره علمی برای موارد اضطراری که از مشاوران دولت بریتانیا محسوب می‌شود گفته بسیاری از واکسن‌های کرونا در برابر سویه اومیکرون کارآمد نخواهند بود. با این حال هنوز بر سر این موضوع که تا چه اندازه واکسن‌های موجود می‌توانند جلوی خطرات سویه اومیکرون را بگیرند، در بین کارشناسان توافق نظر وجود ندارد.

چهار: این سویه اولین بار در روز ۲۴ نوامبر از سوی آفریقای جنوبی به سازمان بهداشت جهانی معرفی شد ولی پس از آن در بوتسوانا، هنگ‌کنگ، سرزمین‌های اشغالی و بلژیک نیز شناسایی شده است.

پنج: در بلژیک این سویه در یک مسافر واکسینه نشده دیده شده که ۱۱نوامبر از مصر به بلژیک برگشته و اولین علائم را ۲۲ نوامبر بروز داده است. او برای سفر از مصر به بلژیک به ترکیه نیز سفر کرده است. در هلند نیز تست کرونای ۶۱مسافر دو پرواز آفریقای جنوبی مثبت بوده است ولی مشخص نیست که کرونای آن‌ها از این نوع بوده باشد.

شش: محدودیت‌های سفر در جهان به دلیل این سویه دوباره وضع شده است. بریتانیا سفر از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو و اسواتینی را ممنوع کرده است. مقام‌های آمریکایی به این فهرست موزامبیک و مالاوی را نیز افزوده‌اند. برزیل و استرالیا نیز محدودیت‌هایی را در این زمینه اعمال کرده‌اند. کمیسیون اروپا نیز به طور کلی پرواز به جنوب آفریقا را متوقف کرده است. در میان کشورهای همسایه ترکیه اعلام کرده مرزهای خود را بر روی مسافران از کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، موزامبیک، نامیبیا و زیمبابوه می‌بندد.

هفت: وزیر بهداشت آفریقای جنوبی البته محدودیت‌های سفر اعمال شده از طرف برخی کشورها را غیرموجه خوانده و گفته که هنوز مشخص یا قطعی نیست این نوع کرونا از سایر گونه‌ها مسری‌تر باشد.

هشت: در کشورمان، یک مقام دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفته:پرواز مستقیمی از قاره آفریقا نداریم و در مورد پروازهای غیرمستقیم که بیشتر آن‌ها از دوبی و قطر است، در صورت ابلاغ قوانین جدید، پذیرش مسافر نخواهیم داشت. البته وزارت بهداشت گفته ورود مسافر غیرایرانی از کشورهای پرخطر جنوب آفریقا ممنوع است و مسافر ایرانی نیز باید دو دُز واکسن زده باشد.

۹ : پس از آنکه گزارش‌ها از شیوع یک نوع جدید از کووید در جهان منتشر شد، قیمت نفت در بازار حدود ۱۰درصد ریزش کرد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت، ۱۳درصد کاهش یافت و به ۶۸.۱۵ دلار در هر بشکه رسیده است. شاخص بین‌المللی نفت برنت نیز با ۱۲درصد کاهش به ۷۲.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

۱۰: در بازارهای بورس هم سهام شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌های سرمایه‌گذاری صنعت توریسم و هتل‌داری به شدت سقوط کند. (بی.بی.سی.، دویچه وله، ایندیپندنت فارسی و انتخاب)

کدخبر: ۴۲۷۹۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر