کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۲۹۸
تاریخ خبر:

جهانگیری علیه دلار جهانگیری!

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | معاون اول رئیس‌جمهور در یک اظهارنظر نادر خواهان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شد.‌ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز شنبه و در نشست با روسای اتاق‌های بازرگانی کشور سخنان مهمی درباره شرایط فعلی و برنامه‌های اقتصادی کشور بیان کرده است .

اما شاید مهم‌ترین بخش از سخنان او آنجا باشد که گفته: «اگر به هنگام سیاستگذاری و اتخاذ تصمیمات اقتصادی، همه جوانب و پیامدهای آن را مدنظر قرار ندهیم، دچار تبعات و مشکلات دیگر خواهیم شد. حذف یارانه‌های پنهان، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که بعضا پیشنهاد می‌شود، در ظاهر مثبت است اما باید آثار و تبعات آن را بر سایر بخش‌ها و به خصوص وضعیت معیشتی طبقات ضعیف جامعه نیز مدنظر قرار دهیم و به تبعات امنیتی و اجتماعی آن توجه جدی داشته باشیم.»

این سخنان جهانگیری در واقع یکی از معدود اظهارنظرهای او در خصوص طرحی است که در فروردین ۱۳۹۷ و با هدف کنترل بازار ارز در دولت مصوب شد. در این طرح بنا به این شد که دلار از نظر دولت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باشد و هر کسی که بنا دارد کالایی به کشور وارد کند؛ دولت ارز آن را تامین کند اما در عوض هرگونه خرید و فروش ارز به صورت آزاد قاچاق باشد.

این مصوبه، به نوعی یک تصمیم جمعی در دولت بود اما به دلیل آنکه جهانگیری آن را به مردم اعلام کرد، تقریبا همه بار آن روی دوش جهانگیری قرار گرفت. باری که از یک سو به دلیل این بود که اجرای این طرح تاثیری روی قیمت ارز نداشت و حتی در ماه‌های بعدی با دلار ۲۰ هزار تومانی نیز در مقطع کوتاهی مواجه شدیم و از سوی دیگر به این دلیل بود که برخی از افراد از این ارز سوء‌استفاده کردند و اقدام به واردات کالا کردند اما با قیمت آزاد آن را به مردم فروختند یا حتی اینکه اساسا با ارزی که از بانک مرکزی گرفتند، کالایی به کشور وارد نکردند.

جهانگیری تا به حال بارها گفته که این طرح به دلیل اقتضائات زمانی توجیه داشته و از سوی دیگر شنیده شده که او در واقع یک بیان‌کننده تصمیم بوده است و نه یک تصمیم‌ساز اما به هر حال نام جهانگیری که می‌توانست با جوش و خروش انتخابات ۱۳۹۶ در ذهن‌ها باقی بماند، در نهایت در افواه عمومی با دلار جهانگیری باقی ماند.

آیا جهانگیری خواهد توانست با اصلاح این وضعیت، همان طور که در دیدار اخیرش گفته از زیر بار این مسئله خارج شود یا اینکه دست کم آیا خواهد توانست در آینده توجیهی روشن برای مردم در خصوص اتخاذ این تصمیم داشته باشد. باید به انتظار آینده بنشینیم.

کدخبر: ۲۸۴۲۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر