کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۵۶۵
تاریخ خبر:

جنگ یمن به پایان نزدیک می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | یک: ‌با سخنرانی روز پنجشنبه بایدن در ساختمان وزارت خارجه آمریکا که پایان همکاری کشورش ر‌ا با ائتلاف عربستان در جنگ یمن اعلام کرد، سلسله تصمیم‌هایی در ساختار ایالات متحده برای خروج از همکاری‌ سعودی‌ها آغاز شده است. با این حال برای حوثی‌ها هنوز وعده‌های بایدن پذیرفته نیست و آنها منتظر اقدامی عملی هستند که وضعیت جنگ را در این کشور تغییر دهد.

* دو: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سخنانی مدعی پایان حمایت اطلاعاتی واشنگتن از عربستان در جنگ یمن شد.جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا‌ در سخنانی درباره جزئیات تصمیم دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور درباره توقف حمایت از عربستان و امارات در جنگ علیه یمن اظهار کرد:

طبق دستور رئیس‌جمهور، وزارت دفاع آمریکا تمامی حمایت‌های غیر نظامی از جمله اطلاعاتی، برخی مشاوره‌ها و پشتیبانی تاکتیکی از عربستان در جنگ یمن را متوقف کرده است. وی افزود: عربستان همچنان شریک آمریکاست و دستورات بایدن تنها مربوط به جنگ یمن است.کربی همچنین گفت ‌ کشورش به بازنگری در حمایتش از عربستان ادامه خواهد داد.

وی همچنین جمعه در سخنانی تأکید کرد: ما به کمک به عربستان و دیگر شرکای‌مان در منطقه خلیج (فارس) برای دفاع از مرزهای‌شان پایبندیم. سخنگوی پنتاگون تصریح کرد: تصمیم توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن بر تلاش‌ها بر مقابله با القاعده و داعش در یمن و شبه جزیره عربستان تأثیر نخواهد گذاشت.

* سه: یک مقام دولت بایدن اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا به طور رسمی به کنگره اعلام کرده که می‌خواهد گروه انصارالله یمن را از لیست سازمان‌های ‌تروریستی‌ آمریکا خارج کند.به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت ‌که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه تصمیم لغو طبقه‌بندی انصارالله یمن به عنوان یک سازمان ‌تروریستی‌ را به کنگره ابلاغ کرده است.

به گزارش رویترز‌، این مقام آمریکایی گفت: پس از یک بررسی جامع، می‌توانیم تأیید کنیم که وزیر خارجه قصد دارد طبقه‌بندی انصارالله را به عنوان یک سازمان ‌تروریستی‌ خارجی و به عنوان یک سازمان ‌تروریستی‌ جهانی لغو کند.وی افزود:«این اقدام کاملا مرتبط با پیامدهای بشردوستانه این طبقه‌بندی است که در آخرین لحظه توسط دولت سابق انجام شد.

زیرا سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه از آن زمان تاکنون صریحاً اعلام کرده‌اند این طبقه‌بندی بدترین بحران انسانی در جهان را به دنبال خواهد داشت.»۲۲ ژانویه ، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد در تصمیم طبقه‌بندی انصارالله به عنوان «گروه تروریستی» بازنگری خواهد کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: وزارت امور خارجه در تلاش است تا بررسی طبقه‌بندی انصارالله را به عنوان گروهی ‌تروریستی‌‌، هرچه سریع‌تر نهایی کند.

* چهار: عضو شورای سیاسی انصارالله یمن ضمن استقبال از اعلام رئیس‌جمهوری جدید آمریکا درباره توقف مشارکت در جنگ یمن، نسبت به توقف کامل این حمایت از سوی واشنگتن ابراز تردید کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی این جنبش گفت: انصارالله در صورت آمادگی کشورهای عضو ائتلاف عربی، آماده مذاکره است.

وی افزود: اگر دولت آمریکا در کلام خود پیرامون توقف مشارکت واشنگتن در جنگ یمن صادق باشد، این به معنای پایان عملی جنگ در یمن است. ممکن است واشنگتن حمایتش را از کشورهای متجاوز کاهش دهد اما کاملا این حمایت را متوقف نمی‌کند.البخیتی گفت: یمن در انتظار عمل از سوی دولت آمریکاست نه حرف. جنگ یمن زمانی تمام می‌شود که همه حملات هوایی متوقف، نیروهای اجنبی از یمن خارج و محاصره برداشته شود.

محمد‌علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن هم گفت: هر اقدامی که علیه متجاوزان یمن اتخاذ شود، خوب است. نتیجه هرگونه اقدامات علیه متجاوزان باید توقف و لغو محاصره یمن باشد.
جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا از پایان دادن جنگ در یمن خبر داد. وی گفت: از تیم متخصص در امور خاورمیانه خواسته برای توقف جنگ با هدف رساندن کمک‌های انسانی و آغاز مذاکرات تلاش کنند.
بایدن گفت:باید جنگ یمن متوقف شود.آمریکا تمامی حمایتش از عملیات تهاجمی در یمن را متوقف خواهد کرد.

* پنج: در پی تصمیم آمریکا برای پایان دادن به حمایت نظامی از جنگ یمن، این کشور دو معامله فروش مهمات نظامی به عربستان به ارزش ۷۶۸میلیون دلار را تعلیق کرد.به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری آمریکایی دیفنس‌نیوز (Defence News) در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ‌ دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در راستای سیاست توقف خشونت در یمن، فروش دو سری مهمات جنگی به ریاض را برای مدت نامعلوم به مبلغ ۷۶۸میلیون دلار به حالت تعلیق درآورد.

طبق این گزارش، این تعلیق مربوط به دو معامله است؛ معامله نخست که دسامبر ۲۰۲۰ توسط وزارت خارجه آمریکا تأیید شد و شامل فروش ۳۰۰۰ بمب هدایت شونده کوچک «GBU-39» شرکت بوئینگ با ارزش کل ۲۹۰ میلیون دلار است.دیفنس نیوز در ادامه نوشت: ‌معامله دوم نیز شامل فروش هفت هزار بمب هوایی دقیق «Paveway IV» ساخت شرکت ریتون به ارزش ۴۷۸ میلیون دلار است.

کدخبر: ۳۷۲۵۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر