کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۲۳۲
تاریخ خبر:

جنگ واکسن‌های کرونا دوباره شدت ‌گرفت

روزنامه هفت صبح | «اسپوتنیک» هنوز نیامده چندین حاشیه مختلف بر سر تزریق کردن یا نکردن آن به وجود آمده است. بعد از اظهارنظر مینو محرز درباره واردات این واکسن روسی، اصلا عجیب نبود که باید به زودی منتظر یک واکنش تند از سوی مسئولان بهداشتی باشیم. دیروز سخنگوی سازمان غذا و دارو در اولین فرصتی که توانست به این عضو ستاد مقابله با کرونا واکنش نشان داد.

مینو محرز روز پنجشنبه گفته بود که واردات واکسن روسی از بدشانسی ایرانیان است. بعد هم تاکید کرده بود که این واکسن را تزریق نمی‌کند. به دنبال او یک نماینده سابق مجلس هم گفت که تصمیمی برای تزریق واکسن روسی ندارد. کیانوش جهانپور روز گذشته بدون اینکه محرز را مخاطب خودش قرار بدهد، با گلایه از او گفت که محرز شأنی برای ارزیابی واکسن‌های دیگر ندارد.

جهانپور گفت:«مرجع تایید واکسن، سازمان غذا و داروست. ایشان تا امروز ورودی در این موضوع هم نداشته‌اند. اگر مطالعه‌ای در این زمینه دارند، می‌توانند به سازمان غذا و دارو جهت بررسی ارائه دهند. در غیر این صورت، اظهارنظر سلیقه‌ای، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت.» بعد هم به طور ضمنی اشاره کرد که شائبه علایق و تعارض منافع این افراد وجود دارد. محرز رئیس گروه علمی واکسن کووایران است و روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو می‌خواهد به طور ضمنی بگوید که واکنش این عضو ستاد مقابله با کرونا به‌خاطر گسترش بازار برای واکسن ایرانی بوده است.

*** موضع مجلس به واکسن روسی
البته محرز تنها مسئولی نبود که گفت واکسن روسی را تزریق نخواهد کرد. روز گذشته حسینعلی شهریاری هم به اعتماد آنلاین گفت: «معلوم است واکسن روسی نمی‌زند.» این نماینده مجلس واکسن کوبایی را قابل اعتمادتر از اسپوتنیک دانسته و اینطور گفته است:«قرار نیست واکسنی که مراحل کارآزمایی بالینی شفافی ندارد روی مردم ما آزمایش شود.»

ولی با این‌حال جهانپور که از مواضع سازمان غذا و دارو دفاع می‌کند،گفت: «تا روزهای اخیر بیش از ۱۴کشور در دنیا این واکسن را تایید یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرده‌اند و بیش از ۵۰کشور نیز درخواست آن را دارند.» جهانپور بخشی از این حرف‌ها را در توئیتر خودش هم زد و پاسخ‌های متفاوتی دراین‌باره دریافت کرد.

یکی از این پاسخ‌ها جواب عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی بود که نوشت:«اگر (واکسن‌ روسی) قوی است باید تاییدیه who (سازمان جهانی بهداشت) را بگیرد. بدون این تاییدیه خودتان هم بزنید نابخردی است. ما هم واکسن بدون تاییدیه نمی‌زنیم.»با این وجود سفیر ایران در روسیه گفته این واکسن حاشیه‌ساز هفته آینده به تهران تحویل داده می‌شود.

به واکسن روسیه تا امروز کشورهایی مانند بلاروس، فلسطین، آرژانتین، گینه، بولیوی، الجزیره، پاراگوئه، ونزوئلا، ترکمنستان، مجارستان، امارات، صربستان و ایران مجوز تزریق داده‌اند. کارآزمایی سوم آن در هند، اوکراین و دیگر کشورها هیچ عارضه‌ای نشان نداده است. تا قبل از این، واکسن اسپوتنیک روی ۳۱ هزار نفر در کشور روسیه مراحل کارآزمایی خود را گذرانده و مجوز تزریق در خود این کشور هم داده شده است. میزان تاثیرگذاری این واکسن ۹۱٫۴ درصد است و این واکسن را در دمای معمولی فریزر هم می‌شود نگه داشت.

‌*** واردات شرکت‌های خصوصی آزاد شد
همین چندروزی که خبر رسیدن اسپوتنیک به ایران رسیده، چند حاشیه دیگر هم داشته است. یکی دیگر از حاشیه‌های واکسنی روز گذشته این بود که به طور رسمی سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت به فکر خرید آسترازنکا هم هستند. اولین نفری هم که این خبر را داده بود، همان مینو محرز بود که احتمال می‌داد آسترازنکا هم در سبد خرید ما قرار بگیرد.

حالا سازمان غذا و دارو می‌گوید این واکسن را از مبدأ هندی یا روسی آن می‌خرند و در هر صورت واکسنی که مبدأ آمریکایی یا انگلیسی داشته باشد از این لیست خارج است. حاشیه دیگر مربوط به واکسن هم این است که محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری گفته چند ماه پیش درخواست خرید این واکسن را داده، اما با آن مخالفت شده است.

البته همین دیروز سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم فراخوان داده هر شرکتی که می‌خواهد واکسن وارد کند، درخواستش را سریع ثبت کند. پیش از این واردکننده دیگری هم در گفت‌وگو با هفت صبح خبر داده بود در ماه آبان نامه‌ای برای خرید واکسن سینوفارم فرستاده، اما هیچ جوابی برای آن نگرفته بود.

کدخبر: ۳۷۱۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر