کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۸۸۸
تاریخ خبر:

جنگ هفت تیم لیگ‌برتری بر‌سر سه سهمیه آسیا

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | در پایان هفته بیست و دوم لیگ برتر، پرسپولیس اختلاف ۱۰ امتیازی خود را با تیم دوم حفظ کرد و با توجه به بازی‌های باقی مانده این تیم، احتمال قهرمانی شاگردان یحیی به شدت بالا رفته است. در چنین شرایطی سایر تیم‌های مدعی باید به دنبال کسب سه سهمیه آسیایی باشند. شش تیم در لیگ برتر و پنج تیم در جام حذفی هستند که شانس کسب سهمیه آسیا را دارند. از پنج تیم جام حذفی، چهار تیم در لیگ هم شانس دارند و به این ترتیب در مجموع هفت تیم وجود دارند که باید برای کسب سه سهمیه آسیایی با هم بجنگند. شانس کسب سهمیه این تیم‌ها را بررسی می‌کنیم.

*** سپاهان
این تیم در حال حاضر با ۴۰ امتیاز در رده دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار دارد. از نظر ریاضی شانس شاگردان امیر قلعه‌نویی برای گرفتن سهمیه آسیا کمی بیشتر از سایر تیم‌هاست اما مشکل بزرگ این تیم بازی‌های باقی‌مانده‌اش در هشت هفته آینده است. بازی بعدی سپاهان مقابل سایپایی است که به شدت خطر سقوط را به لیگ یک احساس می‌کند. پارس‌جنوبی جم هم حریف بعدی سپاهان است که مثل سایپا کاندیدای سقوط به لیگ یک است و برای فرار از سقوط باید مقابل سپاهان نتیجه خوبی بگیرد. بعد از این دو بازی، تازه سه هفته مرگبار برای سپاهان آغاز می‌شود.

این تیم در این سه هفته ابتدا مهمان تراکتور خواهد بود، سپس از صنعت‌نفت آبادان پذیرایی خواهد کرد و در ادامه در تهران به مصاف استقلال خواهد رفت. شاگردان قلعه‌نویی سپس در دو بازی پیاپی میزبان نساجی و شهرخودرو خواهند بود و در آخرین بازی در خانه پیکان به مصاف این تیم خواهند رفت. همانطور که می‌بینید، سپاهان در چهار بازی از هشت بازی باقی مانده خود باید مقابل تیم‌هایی قرار بگیرد که خودشان مدعی گرفتن سهمیه آسیایی هستند. این تیم سه بازی هم مقابل تیم‌های در خطر سقوط در پیش دارد و به این ترتیب به نظر می‌رسد برنامه سخت بازی‌های سپاهان، می‌تواند این تیم را در راه کسب سهمیه آسیایی ناکام بگذارد.

*** فولاد خوزستان
این تیم تا هفته‌های پیش شانس چندانی برای کسب سهمیه آسیا نداشت اما با پنج برد متوالی در پنج هفته اخیر، ۳۹ امتیازی شد و به رده سوم صعود کرد و ناگهان تبدیل به مدعی جدی سهمیه آسیا شد. شاگردان جواد نکونام این روزها تیمی آماده و سرحال نشان داده‌اند و در صورت ادامه این روند می‌توانند یکی از سهمیه‌های آسیا را به خودشان اختصاص بدهند. فولاد در مقایسه با سپاهان بازی‌های نسبتا ساده‌تری در پیش دارد. این تیم در بازی‌های باقی مانده خود ابتدا مهمان نساجی مازندران خواهد بود، بعد از نفت مسجدسلیمان میزبانی خواهد کرد، سپس در تهران به مصاف پرسپولیس صدرنشین خواهد رفت.

در ادامه میزبان ذوب‌آهن اصفهان خواهد بود، در ادامه در سیرجان مقابل گل‌گهر قرار خواهد گرفت، بعد میزبان سایپا خواهد بود، سپس در جم به مصاف پارس‌جنوبی خواهد رفت و در نهایت در آخرین بازی خود میزبان تراکتورسازی خواهد بود. شاگردان نکونام برخلاف سپاهان فقط باید با یک مدعی سهمیه یعنی تراکتور روبه‌رو شوند. البته بازی با پرسپولیس هم می‌تواند برای این تیم به اندازه بازی با یک تیم مدعی سهمیه دردسر ایجاد کند‌ اما برگ برنده فولاد در ادامه فصل، بازی در فصل گرماست که به آن عادت دارند.

*** شهرخودرو
تیم مشهدی با اینکه یکی از مخالفان سرسخت ادامه لیگ بود اما همچنان خودش را در میان مدعیان کسب سهمیه حفظ کرده است. این تیم در آخرین بازی خود ذوب آهن را ۲بریک شکست داد و فعلا با ۳۸ امتیاز در رده چهارم قرار دارد. این تیم البته گاهی نتایج دور از انتظاراتی هم می‌گیرد و به همین دلیل واقعا قابل پیش‌بینی نیست که شهرخودرو می‌تواند در پایان فصل سهمیه آسیایی بگیرد یا نه. به ویژه اینکه بازی‌های باقی مانده این تیم هم نسبتا دشوار هستند.

بازی بعدی شهرخودرو مقابل گل‌گهر در سیرجان است. سپس بازی مقابل سایپا در مشهد در راه است. در ادامه شهرخودرو باید مهمان پارس جنوبی جم باشد. از اینجا به بعد چهار بازی شش امتیازی شهرخودرو آغاز می‌شود. میزبانی از تراکتور، بازی با صنعت‌نفت در آبادان، میزبانی از استقلال و در نهایت بازی با سپاهان در اصفهان، چهار بازی متوالی شهرخودور با مدعیان سهمیه است. آخرین بازی این تیم هم بازی مقابل نساجی در مشهد است. به نظر می‌رسد کار شاگردان سرآسیابی برای گرفتن سهمیه آسیا زیاد آسان نیست.

*** استقلال
با چند نتیجه ضعیف در بازی‌های اخیر، استقلال از تیمی که مدعی قهرمانی بود، تبدیل به تیمی شد که حالا برای آسیایی شدن هم کار سختی در پیش دارد. شاگردان مجیدی در سه بازی آخر خود هشت امتیاز از دست دادند و با ادامه این روند، قطعا سهمیه آسیا را هم از دست خواهند داد. مشکل این تیم علاوه بر روند بد و مسائل حاشیه‌ای، بازی‌های دشوار باقی‌مانده هم هست. بازی بعدی استقلال مقابل پارس‌جنوبی در جم برگزار می‌شود. در ادامه چند بازی سخت برای شاگردان مجیدی در راه خواهد بود.

این تیم ابتدا میزبان تراکتور خواهد بود، سپس در آبادان به مصاف صنعت‌نفت خواهد رفت، بعد در ورزشگاه آزادی با نساجی و سپاهان روبه‌رو خواهد شد و در ادامه در مشهد مهمان شهرخودرو خواهد بود. چهار بازی از این پنج بازی مقابل تیم‌های مدعی سهمیه برگزار می‌شود. دو بازی آخر هم مقابل پیکان در تهران و شاهین در بوشهر خواهد بود. در مجموع به نظر می‌رسد استقلال یکی از دشوارترین برنامه‌ها را در میان تیم‌های مدعی سهمیه در پیش دارد. مشکل دیگر استقلال مصدومان پرشمار این تیم است که به مجیدی اجازه نمی‌دهد با ترکیب اصلی‌اش به مصاف رقیبان برود.

*** تراکتور
اوضاع برای تراکتور خوب پیش نمی‌رود. این تیم دو بازی آخر خود را با شکست پشت سر گذاشته و مشکلات مدیریتی و فنی زیادی هم دارد. چندین بازیکن این تیم هم در تمرینات غایب هستند. تراکتور اگر سهمیه آسیا می‌خواهد باید به روزهای اوجش برگردد اما بازی‌های دشوار این تیم می‌تواند رویای کسب سهمیه آسیا را برای هوادارانش به باد بدهد. این تیم در چهار بازی بعدی، ابتدا میزبان صنعت‌نفت خواهد بود، سپس در تهران به مصاف استقلال می‌رود، بعد بازی با سپاهان در تبریز در پیش خواهد بود و سپس بازی با شهرخودرو در مشهد! این چهار بازی مهم‌ترین مقطع بازی‌های آینده تراکتور است و نقش زیادی در سرنوشت این تیم در جدول رده‌بندی لیگ نوزدهم دارد. تراکتور در ادامه میزبان پیکان، مهمان پارس‌جنوبی، میزبان ماشین‌سازی و مهمان فولاد خواهد بود که این بازی آخر هم ممکن است یک جنگ تمام‌عیار برای کسب سهمیه آسیایی باشد.

*** صنعت‌نفت آبادان
این تیم هم همچنان یکی از مدعیان نه‌چندان جدی سهمیه آسیاست. این تیم فقط یک امتیاز از استقلال کمتر دارد اما بازی‌های باقی مانده‌اش دشوار است. بازی با تراکتور در تبریز، نساجی و استقلال در آبادان، سپاهان در اصفهان، شهرخودرو در آبادان، پیکان در تهران، شاهین در بوشهر و ماشین‌سازی در تبریز، بازی‌های باقی مانده این تیم است. آنها البته این پتانسیل را دارند که امتیازات مهمی از این بازی‌ها بگیرند و بعید نیست در پایان فصل یکی از سهمیه‌های آسیایی را به خودشان اختصاص دهند.

*** نفت مسجدسلیمان
شاگردان مهدی تارتار با توجه به اینکه هفت امتیاز با تیم صنعت‌نفت فاصله دارند، شانس زیادی برای گرفتن سهمیه آسیا از طریق لیگ برتر ندارند اما آنها به نیمه نهایی جام حذفی صعود کرده‌اند و تنها دو بازی با آسیایی شدن از این طریق فاصله دارند اما حضور مدعیانی مثل پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور در جام حذفی کار آنها را دشوار می‌کند. با این حال جام حذفی همواره جام شگفتی‌هاست و تیم نفت مسجدسلیمان هم می‌تواند شگفتی خلق کند و با قهرمانی در این جام سهمیه آسیا را کسب کند.

کدخبر: ۳۳۶۸۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر