کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۴۵۴
تاریخ خبر:

جنگ ستارگان سینما ‌در سی‌و‌نهمین جشنواره فجر

روزنامه هفت صبح، ‌وحید سعیدی / احمد رنجبر | ‌پرچالش‌ترین تصمیم مسئولان سینمایی در سال جدید، برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره فجر بود. بعد از برپایی جشنواره کودک و مستند، عزم مدیران برای برپایی فجر جدی‌تر شد و چندی پیش از فیلمسازان خواسته شد فیلم‌شان را برای داوری ارائه دهند. دوشنبه شب و همزمان با پایان مهلت تکمیل فرم تقاضای حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، فهرست نهایی متقاضیان رسانه‌ای شد.

۱۱۰فیلم فرم پر کرده‌اند و آن‌طور که مدیر روابط عمومی گفته، پس از فرآیند تطبیق شرایط فیلم‌های متقاضی با شرایط مندرج در فراخوان، نیمی از این آثار به‌طور مستقیم به بخش سودای سیمرغ راه می‌یابند. پیش‌تر اعلام شده بود که امسال بخش نگاه نو حذف شده و فیلم‌های اول در صورت پذیرفته شدن، در بخش سودای سیمرغ داوری می‌شوند. جشنواره امسال را می‌توان میدان رقابت کارگردان‌های اول با فیلمسازان نسل سوم دانست.

در میان فیلمسازان اول نام‌های آشنایی به چشم می‌خورد: هوشنگ گلمکانی (آهو)، حمیدرضا آذرنگ (روزی روزگاری آبادان)، حسین سهیلی‌زاده(نیلگون) و ستاره اسکندری (خورشید آن ماه). درباره این که وضعیت نمایش فیلم‌ها چگونه است هنوز به شکل رسمی خبری اعلام نشده. عجالتا سر و کار ما با فیلم‌هایی است که متقاضی جشنواره هستند و شانس زیادی برای حضور در بخش سودای سیمرغ دارند. محور گزارش را بازیگران قرار دادیم و از این طریق به فضای ۱۶فیلم پرداخته‌ایم.

*** رضا عطاران / روشن و شیشلیک
چرا منتظرش هستیم: پیش خاص و عام محبوب است و در هر پروژه‌ای حاضر باشد، مخاطبان با چشم باز آن را تماشا می‌کنند! رضا عطاران که به عنوان بازیگری کمدی شناخته می‌شود، بارها گذرش به نقش‌های جدی افتاده است. در اتفاقی جالب او در جشنواره امسال هم فیلم کمدی شیشلیک محمد حسین مهدویان را دارد و هم فیلم جدی روشن سید روح الله حجازی را. نام عطاران، فضای متفاوت دو فیلم و سابقه کارگردان‌ها دلایلی هستند که وسوسه تماشای بازی عطاران را دوچندان می‌کنند.

‌حال‌وهوای فیلم : فیلمنامه شیشلیک را امیر مهدی ژوله نوشته است و رضا عطاران در آن با پژمان جمشیدی، ژاله صامتی و جمشید هاشم‌‌پور همبازی است. گفته می‌شود شیشلیک یک کمدی متفاوت در سینمای ایران است. روشن داستانی اجتماعی دارد و عطاران با گریمی متفاوت در آن بازی کرده.او در این فیلم با سارا بهرامی و سیامک انصاری همبازی است.

سابقه در جشنواره : رضا عطاران به خاطر کمدی طبقه حساس در جشنواره سی‌و‌دوم صاحب سیمرغ شد. او سه‌بار هم نامزد دریافت سیمرغ بوده است.
‌شانس سیمرغ: براساس صحبت‌هایی که درباره شیشلیک می‌شود، شانس عطاران برای تصاحب سیمرغ دوم بالاست.

*** شهاب حسینی / طلا خون
چرا منتظرش هستیم: در سال‌های اخیر شهاب حسینی از قله بازیگری فاصله گرفته. بخشی از این اتفاق خودخواسته است و به ترجیح او برای همکاری با کارگردان‌های اول برمی‌گردد. او سال پیش در فیلم «مست عشق» نقش شمس تبریزی را بازی کرد که سرنوشت آن فعلا مشخص نیست. حسینی فیلم طلا خون را در جشنواره امسال دارد که گفته می‌شود جزو نقش‌های مهم سال‌های اخیر اوست.

‌حال‌وهوای فیلم : هشت سال بعد از هیچ‌کجا هیچ‌کس، ابراهیم شیبانی سال پیش طلا خون را در قزوین مقابل دوربین برد. از نکات جالب این فیلم همکاری دوباره حسینی با شیبانی است. اولین همکاری آنها در فیلم زهرعسل شکل گرفت. علاوه‌بر حسینی، حسام منظور و زری خوشکام بازیگران اصلی طلا خون هستند. درباره داستان فیلم خبری منتشر نشده؛ جز اینکه این فیلم داستانی اجتماعی
دارد.

سابقه در جشنواره : شهاب حسینی برای سوپراستار سیمرغ گرفته و سه دیپلم برای فیلم‌های محیا، درباره الی… و جدایی نادر از سیمین در کارنامه دارد. او دوبار هم نامزد سیمرغ شده است.
‌شانس سیمرغ:باید منتظر ماند و فیلم را دید. اگر ملاک، عملکرد سال‌های اخیر حسینی باشد، شانس او برای سیمرغ کم است.

*** بهرام رادان / ابلق
چرا منتظرش هستیم: در چندسال اخیر، بهرام رادان تجربه‌های متفاوتی را از سر گذرانده؛ ‌از بازی در آشفته‌گی فریدون جیرانی تا سریال ناتمام رقص روی شیشه. مسیرهایی که این بازیگر انتخاب کرده به نقطه طلایی نرسیده و همین بر انگیزه‌اش افزوده. چه موقعیتی بهتر از فیلم ابلق نرگس آبیار؟ بهرام رادان هروقت با کارگردانی کاربلد همکاری کرده، نتیجه مثبت به دست آورده است.

‌حال‌وهوای فیلم : درباره خط کلی ابلق خبری منتشر نشده است، اما گفته می‌شود تجربه‌ای تازه در کارنامه نرگس آبیار است و بخش عمده آن در یک لوکیشن در شمال تهران جلوی دوربین رفته. آبیار کارگردان معتبری است و براساس سابقه او می‌توان به نتیجه ابلق خوشبین بود. رادان در این فیلم با الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و گلاره عباسی همبازی است.

سابقه در جشنواره : بهرام رادان جزو رکوردداران دریافت سیمرغ است. او تاکنون برای فیلم‌های شمعی در باد و سنتوری صاحب سیمرغ جشنواره فجر شده.
‌شانس سیمرغ: هم بهرام رادان انگیزه‌ای مضاعف دارد و هم نرگس آبیار متخصص گرفتن بازی‌های درخشان از بازیگران است. با لحاظ کردن این دو نکته می‌توان رادان را از شانس‌های اصلی سیمرغ جشنواره امسال دانست.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۶۷۴۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر