کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۳۸۲
تاریخ خبر:

جنگ تعارف سهمیه آسیا در لیگ ادامه دارد

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | شنبه شب دو تیم استقلال و سپاهان در مهم‌ترین دیدار هفته بیست و هفتم به مصاف هم رفتند که آبی‌ها فاتح حساس‌ترین بازی هفته شدند تا ضمن بازگشت به رده دوم، شانس خود برای کسب سهمیه آسیا و نایب قهرمانی لیگ برتر را افزایش دهند. شش تیم فولاد، استقلال، سپاهان، تراکتور، شهرخودرو و صنعت‌نفت آبادان تا هفته بیست و دوم مدعی کسب سه سهمیه (در صورت قهرمان نشدن نفت مسجدسلیمان در جام حذفی) لیگ قهرمانان آسیا بودند اما به جز استقلال، پنج تیم دیگر نشانی از یک مدعی ندارند و عملکردی سینوسی را به ثبت رساندند تا سه هفته آخر جنگ سهمیه را بین این تیم‌ها شاهد باشیم.

*** استقلال
شاگردان مجیدی عملکردی بهتر از پنج تیم دیگر داشتند و توانستند از ۱۵ امتیاز ممکن، ۱۱ امتیاز را کسب کنند و با ۴۸ امتیاز به رده دوم تکیه بزنند و در فکر نایب‌‌قهرمانی باشند. آنها توانستند سپاهان و صنعت‌نفت، رقیبان مستقیم خود را شکست دهند و تراکتور را نیز متوقف کنند. استقلالی‌ها، پارس‌جنوبی را هم در جم بردند و بدترین نتایج آنها در هفته‌های اخیر، تساوی خانگی مقابل نساجی و شکست ۲بریک مقابل فولاد در خوزستان بود.

آبی‌ها که در این هفته‌ها شایسته‌تر از پنج تیم دیگر نشان داده‌اند، هفته آینده باید در دیداری حساس در مشهد به مصاف شهرخودرو رده پنجمی بروند. سایر بازی‌های باقی مانده استقلال، تقابل با دو تیم پایین جدولی یعنی پیکان و شاهین بوشهر است که اولی قطعا بازی آسانی نیست و دومی هم اگر تا هفته آخر شانس بقا در لیگ برتر را داشته باشد، جدال خانگی با استقلال برایش بازی مرگ و زندگی خواهد بود. اما قطعا کلیدی‌تری بازی استقلال همین بازی بعدی مقابل شهرخودرو است. شاگردان مجیدی اگر در مشهد پیروز شوند، هم جایگاه‌شان را در رده دوم جدول حفظ خواهند کرد و هم یکی از رقیبان خود را در راه کسب سهمیه آسیا از میدان به در خواهند کرد.

*** سپاهان
شاید ابتدای فصل و حتی در نیم‌فصل، از سپاهان به عنوان اصلی‌ترین رقیب پرسپولیس نام برده می‌شد اما تنها یک پیروزی در پنج هفته اخیر نشان داده که شاگردان قلعه‌نویی نتوانستند فرم خوب خود را بعد از تعطیلات لیگ به دلیل شیوع ویروس کرونا حفظ کنند. یک برد، ۲ تساوی و ۲ شکست و کسب ۵ امتیاز از ۱۵ امتیاز ممکن سبب شد تا طلایی‌پوشان زاینده‌رود از رده دوم به رده چهارم سقوط کنند و سهمیه خود را در خطر ببینند.

سپاهان‌ اکنون با ۴۵ امتیاز در رده چهارم است و هفته آینده باید به مصاف نساجی‌ای برود که در هفت هفته اخیر شکست‌ناپذیر بوده و توانسته از تیم‌هایی چون پرسپولیس، استقلال و فولاد امتیاز بگیرد. نکته مهم درباره سپاهان این است که فولاد خوزستان یک بازی کمتر از این تیم دارد و اگر در این بازی عقب‌افتاده پیروز شود، جای این تیم را در جدول رده‌بندی خواهد گرفت! در واقع شاید بتوان گفت که سپاهان در حال حاضر تیم پنجم جدول است و لااقل از طریق لیگ برتر امید چندانی به کسب سهمیه آسیا ندارد.

سپاهان بعد از نساجی باید با شهرخودرو در اصفهان روبه‌رو شود و بازی آخر این تیم هم مقابل پیکان پایین جدولی است که احتمالا برای بقا در لیگ برتر نیاز به پیروزی در برابر سپاهان خواهد داشت. به همین دلیل به نظر می‌رسد شاگردان قلعه‌نویی تا پایان فصل بازی آسانی در پیش نخواهند داشت.

*** ‌تراکتور
شاگردان ساکت الهامی در تراکتور هم خیلی قدر نتیجه نگرفتن رقیبان خود را ندانسته‌اند و تنها ۲ برد در ۵ بازی اخیر باعث شده تا آنها از کورس کسب سهمیه عقب نمانند. کسب ۹ امتیاز از ۱۵ امتیاز و البته شکست سپاهان و امتیاز گرفتن از استقلال در تهران باعث شده تا تراکتوری‌ها در رده سوم قرار بگیرند و دلخوش به بازگشت به لیگ قهرمانان آسیا باشند. آنها هفته آینده کار سختی را پیش رو دارند و باید به مصاف شاهین شهرداری ته جدولی بروند. تیم بوشهری برای بقا در لیگ برتر چاره‌ای جز پیروزی در تک تک بازی‌های باقیمانده خود ندارد و قطعا مقابل تراکتور هم برای گرفتن امتیاز وارد زمین خواهد شد.

تراکتور اکنون با ۴۶ امتیاز در رده سوم قرار دارد. عجیب‌ترین بازی این تیم اما بازی هفته بیست و نهم مقابل ماشین‌سازی است. دیداری که پیروز شدن تراکتور در آن شاید به قیمت سقوط ماشین‌سازی به لیگ یک تمام شود و البته پیروزی ماشین‌سازی هم می‌تواند شانس کسب سهمیه تراکتور را به حداقل برساند. مالکیت مشترک دو باشگاه توسط زنوزی، قطعا می‌تواند حاشیه‌های زیادی برای این بازی ایجاد کند. تراکتور در آخرین بازی خود هم باید در خوزستان به مصاف فولاد برود!

*** فولاد
کرونا حسابی ترمز فولادی‌ها را کشید و نگذاشت که شاگردان نکونام پس از پیروزی‌های شیرین برابر استقلال و ماشین‌سازی روند خوب خود را حفظ کنند. به جز دیدار با نفت مسجدسلیمان که به تعویق افتاد، فولادی‌ها در چهار بازی آخر خود که به میدان رفتند، تنها یک پیروزی و یک تساوی کسب کرده‌اند تا فرصت حضور در جمع چهار تیم اول را از دست بدهند. باخت عجیب مقابل نساجی آن هم در شرایطی که ۲برصفر از این تیم پیش بود، فولاد را از تب و تاب انداخته و شاید بازیکنان این تیم دیگر مثل هفته‌های گذشته ذوق و شوقی برای کسب سهمیه آسیا نداشته باشند.

۴۳ امتیاز و یک بازی کمتر، شاگردان نکونام را در رده ششم‌ قرار داده و آنها ابتدا باید مهمان نفت در مسجدسلیمان باشند و سپس در هفته بیست و هشتم به مصاف سایپا بروند. دو بازی آخر فولاد هم آسان نیست. شاگردان نکونام ابتدا باید در هفته بیست و نهم در جم به مصاف پارس جنوبی بروند، تیمی که بعد از باخت به شاهین، به شدت خطر سقوط به لیگ یک را احساس می‌کند. آخرین بازی فولاد هم مقابل تراکتور است که می‌تواند تبدیل به یک جنگ مستقیم برای کسب سهمیه آسیا شود.

*** شهرخودرو
یک برد و سه تساوی حسابی مشهدی‌ها را از کورس عقب انداخته تا کار آنها برای کسب دوباره سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به اما و اگر بکشد. کسب تنها شش امتیاز از ۱۵ امتیاز و قرار گرفتن در رده پنجم با ۴۴ امتیاز کمی کار گرفتن سهمیه را سخت کرده است. شهرخودرو این هفته باید در مشهد به مصاف استقلال برود و اگر نتواند سه امتیاز کامل را کسب کند، احتمالا باید با سهمیه آسیایی خداحافظی کند. اما اگر شاگردان سهراب بختیاری‌زاده بتوانند استقلال را شکست بدهند، در بازی بعد مقابل سپاهان در اصفهان هم می‌توانند شگفتی بیافرینند و جنگ سهمیه آسیا را تا هفته آخر لیگ برتر داغ نگه دارند. آخرین بازی شهرخودرو، مقابل نساجی در مشهد برگزار خواهد شد.

*** صنعت‌نفت آبادان
شروع بازی‌ها برای صنعت نفتی که حتی تا رده چهارم لیگ برتر رسید خوش‌یمن نبود و آنها تقریبا سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از دست داده‌اند. شکست برابر رقیبان مستقیم یعنی استقلال، سپاهان، تراکتور و توقف در خانه برابر شهرخودرو به منزله خداحافظی با آسیا بود. برزیلی‌های ایران در پنج هفته اخیر رنگ برد را ندیده‌اند و ۳ شکست و ۲ تساوی حاصل کار آنها بوده تا با ۳۸ امتیاز در رده هفتم قرار بگیرند. صنعت‌نفت برای کسب سهمیه آسیا به چیزی بیشتر از معجزه نیاز دارد.

این تیم در نهایت می‌تواند ۴۷ امتیازی شود و با قرار گرفتن در رده سوم، به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند اما حتی اگر آبادانی‌ها بتوانند همه بازی‌های‌شان را ببرند، بعید است بتوانند به رده سوم برسند. چراکه همین حالا چهار تیم دیگر وجود دارند که می‌توانند فقط با یک پیروزی دیگر، از ۴۷ امتیاز عبور کنند و رویای آسیایی شدن صنعت نفت را از این تیم بگیرند.

کدخبر: ۳۴۳۳۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر