کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۸۶۳
تاریخ خبر:

جنگ با نژاد‌پرستی‌ با ‌ابزار جدید

روزنامه هفت صبح | یک: پایین کشیدن مجسمه‌ها حالا تبدیل به سنتی علیه نژادپرستی شده.از سال قبل که یک مرد سیاه‌پوست به نام جورج فلوید در آمریکا به دست پلیس کشته شد تا امروز،مخالفان نژادپرستی در غرب بارها نمادهای دوران تلخ تبعیض را پایین آوردند تا نشان دهند که مایلند از تاریخ خونبار و تلخ خود فاصله بگیرند.

دو: به تازگی مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، مجسمه‌ها و تندیس‌های موجود در ساختمان کنگره که نماد ادای احترام به شخصیت‌های تاریخی با میراث دفاع از برده‌داری است و از جمله کسانی که به کنفدراسیون خدمت کردند، برچیده خواهند شد. مجموعا ۶۷ نفر از قانونگذاران جمهوری‌خواه همراه با تمامی اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از تصویب این قانون حمایت کردند و در این بین ۱۲۰ نفر رای مخالف دادند. این قانون با ۲۸۵ رای مثبت مقابل ۱۲۰ رای منفی به تصویب رسید.

سه: استنی هویر،دموکرات ایالت «مریلند» که حامی برتر این لایحه بود،گفت: «ما نباید تاریخ را فراموش کنیم. ما باید از تاریخ عبرت بگیریم اما نباید چیزی را ارج نهیم که اصولی که فکر می‌کنیم که به آنها پایبندیم را خدشه‌دار می‌کند. اکنون زمان آن است که نمادهای برده‌داری، جدایی و تفکیک و فتنه از تمامی این سال‌ها حذف شود.»

چهار: بیش از نیمی از ده‌ها تندیس کنفدراسیون که اخیرا به عنوان بخشی از مجموعه تالار مجسمه سازی ملی در کنگره به نمایش در آمده‌اند، برچیده خواهند شد. این در حالی است که بر اساس قوانین فعلی حاکم در این مجموعه، یک تندیس تنها بعد از صدور مجوز دولت ایالتی که آن را اهدا کرده است، قابلیت برچیده شدن دارد.

پنج: از جمله تندیس‌هایی که قرار است طبق این قانون از نمایش در ساختمان کنگره آمریکا حذف شوند عبارتند از تندیس مربوط به «جفرسون دیویس» رئیس کنفدراسیون آمریکا، «الکساندر همیلتون استفنس» نایب رئیس کنفدراسیون و «وید هامپتون» که به عنوان ژنرال کنفدراسیون در زمان جنگ داخلی خدمت می‌کرد.

از طرف دیگر، تندیس نیم تنه «راجر تانی» رئیس سابق دیوان عالی آمریکا و نویسنده حکم سال ۱۸۵۷ مربوط به «درد اسکات» :(آمریکایی آفریقایی تبار که به صورت ناموفق برای آزادی خودش، همسرش و دو دخترش علیه فردی به نام جان سنفورد به دیوان عالی آمریکا شکایت کرد و اسم پرونده شکایت او به درد اسکات در برابر سندفورد و یا تصمیم اسکات مشهور شد)، مبنی بر اینکه افراد سیاه‌پوست فاقد حق شهروندی هستند نیز بر اساس این قانون از ساختمان کنگره آمریکا برچیده خواهند شد.

شش: اما این تنها در آمریکا نیست که مجسمه‌ها سرنگون می‌شود. تظاهرات‌کنندگان ضددولتی در کلمبیا مجسمه «کریستف کلمب» را پایین کشیدند. معترضان ضددولتی در شهر «بارانکیا» واقع در کلمبیا به مجسمه «کریستف کلمب» کاوشگر ایتالیایی هجوم بردند و آن را با طناب از سکو پایین کشیدند. فعالان سیاسی این کشور «کلمب» را به عنوان نماد استعمار و ستم می‌شناسند. در پی این اتفاق، شهردار «بارانکیا» اعلام کرد، مسببان این اتفاق را مورد پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

هفت: مجسمه «کلمب» نخستین مجسمه‌ای نیست که در پی اعترضات ضد دولتی سراسر کلمبیا از سکو به زیر کشیده شده است. در ماه سپتامبر مجسمه «سباستین د بلالکازار» یکی از کشورگشایان قرن شانزدهمی اسپانیایی از سطح شهر «پوپایان» واقع در جنوب غربی این کشور یکی از نخستین مجسمه‌هایی بود که توسط معترضان سرنگون شد. مجسمه‌ دیگری از «بلالکازار» هم در شهر «کالی» پایین کشیده شد. ساکنان بومی «میساک» مجسمه‌ «گنسالو خیمنس د کسادا» دیگر کشورگشای اسپانیایی را نیز در شهر «بوگوتا» پایین کشیده‌اند.

هشت: هفته پیش هم مجسمه روزولت در نیویورک که به گفته معترضان، نماد نژادپرستی و استعمارگری است از مقابل موزه تاریخ طبیعی نیویورک به یک مرکز فرهنگی منتقل می‌شود.کمیسیون طراحی عمومی شهر نیویورک اعلام کرد که این مجسمه از مقابل موزه تاریخ طبیعی برداشته و به یک مرکز فرهنگی که درباره زندگی روزولت است، منتقل می‌شود.

یکی از نمایندگان شهر نیویورک گفته که این اثر هنری با قصد بدی ساخته نشده اما ترکیب آن طوری است که در چارچوب نژادپرستی و استعمارگری جا می‌گیرد. در این مجسمه روزولت، بیست و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا سوار بر اسب است و دو نفر؛ یک بومی آمریکایی و یک آفریقایی در کنار او روی زمین ایستاده‌اند.

۹ : پلیس دانمارک اعلام کرد که مجسمه پری کوچک دریایی،‌ مشهورترین اثر هنری دانمارک به تازگی مورد هجمه خرابکاران قرار گرفته است. این اقدام تخریبی در حالی صورت گرفته که بنا به گفته کارشناسان عاملان آن به احتمال زیاد اطلاعی از تاریخچه ساخت مجسمه پری کوچک دریایی نداشته و تحت تاثیر جریان منتسب به جنبش مبارزه با تبعیض نژادی و خشونت ضد اقلیت‌ها دست به این کار زده‌اند.

کدخبر: ۳۹۹۸۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر