کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۸۳۹
تاریخ خبر:

جنگ المپیک زمستانی؛ آمریکا تحریم کرد چین تهدید

روزنامه هفت صبح | المپیک زمستانی پکن از چهارم تا بیستم فوریه ۲۰۲۲ (۱۶ بهمن تا ۲ اسفندماه ۱۴۰۰) برگزار می‌شود. پس از آن نیز مسابقات پارالمپیک زمستانی برگزار خواهند شد. اما دولت آمریکا اعلام کرده این مسابقات را تحریم دیپلماتیک کرده است. کاخ سفید اعلام کرد که المپیک زمستانی پکن را به‌صورت دیپلماتیک تحریم می‌کند، به این معنی که دولت بایدن هیچ دیپلمات یا نماینده رسمی‌ای را به‌مناسبت مسابقات المپیک و پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ به پکن نمی‌فرستد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید دلایل این تصمیم را نسل‌کشی مداوم و نقض حقوق بشر در چین خواند. به گفته سخنگوی کاخ سفید دولت آمریکا هم‌پیمانان خود را از این اقدام مطلع کرده و تصمیم‌گیری در این‌باره را به خود آنها واگذار کرده است. به گفته او، تحریم دیپلماتیک یک پیام روشن برای دولت چین خواهد بود.

جن ساکی در پاسخ به این پرسش که چرا واشنگتن از تحریم کامل المپیک پکن خودداری کرده گفت، دولت قصد ندارد ورزشکارانی را که سخت برای حضور در این مسابقات تمرین کرده‌اند، مجازات کند. او در این رابطه تصریح کرد: «ورزشکاران تیم ایالات متحده از حمایت کامل ما برخوردارند. ما صد در‌صد در کنار آنها هستیم اما از خانه آنها را تشویق خواهیم کرد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دو هفته پیش گفته بود در حال بررسی این اقدام است، که به گفته او، اعتراض واضحی به نقض حقوق بشر در چین، سرکوب مسلمانان اویغور در سین کیانگ و سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ خواهد بود.دولت بریتانیا نیز به دلایل مشابه در حال بررسی تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن است.

به گزارش نشریه تایمز پنج سیاستمدار محافظه‌کار بریتانیا در نامه‌ای به بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور از او خواسته‌اند، از اعزام نمایندگان دیپلماتیک برای حضور در المپیک زمستانی خودداری کند. لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا هم خواهان تحریم دیپلماتیک این مسابقات است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این تصمیم، این اقدام را یک «حرکت اشتباه» خواند و گفت کشورش دست به «اقدام متقابل قاطعانه» خواهد زد و ایالات متحده بهای این تحریم را خواهد پرداخت. البته سالت لیک سیتی، پایتخت ایالت یوتای آمریکا قصد دارد به‌رغم این تحریم، هیات خود را به المپیک و پارالمپیک چین بفرستد. آنطور که اسپوتنیک گزارش داده، اعضای تیم ایالات متحده می‌خواهند از تجربه طرف چینی در سازماندهی این مراسم یاد بگیرند. سالت لیک سیتی می‌خواهد حق برگزاری المپیک ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۴ را به‌دست آورد.

کدخبر: ۴۲۹۸۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر