کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۳۳۴
تاریخ خبر:

جنون ‌عدد‌بازها این بار برای تاریخ‌ ۹۹/۹/۹ ‌

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی‌| طبیعتا در جریان علاقه بی‌حد و حصر عده‌ای برای رقم زدن رویدادهای مهم زندگی‌شان در یک تاریخ رند هستید؛ کسانی که ماه‌ها صبر می‌کنند تا مثلا ۱۲ اسفند عقد کنند یا تمام سعی‌شان را می‌کنند که بچه‌شان را در دومین روز از دومین ماه سال به دنیا بیاورند اما این علاقه هر چند سال یک‌بار سر به جنون می‌زند، سال‌هایی که قابلیت کنار هم قرار گرفتن تمام عددهای یکسان را دارند.

۱۱ سال پیش از همان روزهای اول آبان تکاپو برای ثبت رویدادهای مختلف از عقد و ازدواج گرفته تا زایمان در تاریخ هشتم آبان ماه شنیده می‌شد، حتی گفته می‌شد که زایمان و ثبت عقد رکورد شکسته است، دوراندیش‌ترها از ماه‌ها قبل نوبت گرفته بودند اما خبر می‌رسید که دفترخانه‌ها و بیمارستان‌ها با گرفتن پول بیشتر از متقاضی‌های تازه، قرارهای قبلی را حتی به قیمت پرداخت جریمه به‌هم می‌زدند و یک‌جورهایی برای پذیرفتن زائو و متقاضی ازدواج در این روز یک مزایده بزرگ راه افتاده بود. حالا نزدیک ۱۰روز به تکرار چنین تاریخی باقی مانده است و این سوال شنیده می‌شود که حالا با وجود شیوع کرونا باید منتظر بروز فاجعه در ۹/۹/۹۹ باشیم؟

*** هشدار از ماه‌ها قبل
اصلا قبل از اینکه اسم نحس کرونا به گوشمان بخورد خیلی‌ها داشتند در مورد بروز بحران در تاریخ ۹/۹/۹۹ هشدار می‌دادند. خودمان در هفت صبح هم درست یک‌سال پیش یعنی نهم آذر ۹۸ پیش‌بینی کردیم که ۹/۹/۹۹ روز سختی برای خیلی‌ها خواهد بود حتی آذرماه پارسال معاون امور بین‌الملل و حقوق‌بشر وزیر دادگستری با نگرانی درباره سلامتی نوزادها گفت: «با توجه به علاقه‌ای که برخی خانواده‌ها به تولد فرزندشان در تاریخ رند دارند، باید دید در تاریخ ۹/۹/۹۹ چه فاجعه‌ای در کشور رخ خواهد داد.»

شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به هفت‌صبح می‌گوید که متخصصان زنان از همان اواخر سال گذشته نشانه‌هایی دیده‌اند که برایشان روشن کرده آذرماه امسال باید با خیلی‌ها سر و کله بزنند. او می‌گوید:«خیلی‌ها می‌آمدند برای آزمایش‌های قبل از بارداری و با اصرار می‌خواستند کاری کنیم که دقیقا بارداری طوری باشد که بچه ۹ آذر ۹۹ به دنیا بیاید در حالی که اصلا نمی‌توان چنین کاری کرد، خیلی‌ها خودشان با جست‌وجو در اینترنت به راه‌های عجیبی می‌رسیدند که کمکشان می‌کرد حتما در تاریخی که می‌خواهند باردار شوند تا زایمانشان در محدوده زمانی که می‌خواهند باشد و بعد با سزارین، بچه را نهم آذر به دنیا بیاورند.»

این وسط خاطره‌هایی از سال ۸۸ تداعی می‌شود درباره زنی که چند روز قبل از هشتم آبان ماه آن سال با پارگی کیسه آب به بیمارستان آورده شده بود و با گریه از همه می‌خواست که بچه را یک جوری تا هشتم ماه نگه دارند! نیرومنش درباره خطرات این کارها هشدار می‌دهد و می‌گوید که به دنیا آوردن نوزاد پیش از تاریخی که باید، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری برای بچه داشته باشد، بعد از آن تاریخ هم که اصلا شدنی نیست و احتمال بروز خطر جانی برای مادر و جنین وجود دارد.

امسال بیمارستان‌ها با چالش کرونا هم رو‌به‌رو هستند. نیرومنش می‌گوید: «شاید باورتان نشود در بین کسانی که اصرار می‌کنند بچه را ۹ آذر به دنیا بیاورند کسانی بوده‌اند که باید اواخر مهر فارغ می‌شدند، حتی کسانی که تاریخ زایمانشان اوایل بهمن است از ما می‌پرسند نمی‌شود یک کاری کرد که بچه ۹ آذر به دنیا بیاید؟ اینطور مواقع واقعا نمی‌دانیم چه باید بگوییم؟ تازه امسال که کرونا هم هست و از اول هفته آینده محدودیت‌های جدیدی هم وضع می‌شود.

من تا اینجای کار درخواست چنین مادرانی را قبول نکرده‌ام حتی آنهایی را که از نظر پزشکی امکان این کار برایشان فراهم بوده تشویق کرده‌ام که تاریخ دیگری در نظر گرفته شود و دقیقا در تاریخی که برای زایمانشان مناسب‌ترین است مراجعه کنند چون وقتی تعداد زایمان‌ها در یک بیمارستان بالا برود یعنی ریسک ابتلا به کرونا بارها بالا می‌رود زیرا هم ضد عفونی کردن سخت است هم کنترل همراه‌های بیماران سخت می‌شود و هم پرسنل بیشتری رفت‌وآمد می‌کنند.»

او در جواب اینکه آیا وزارت بهداشت هیچ محدودیتی برای انجام سزارین در این روز خاص در نظر گرفته؟ می‌گوید: «بله بخشنامه شده که پرونده تمام موارد سزارین که در تاریخ ۹ آذر امسال انجام می‌شود باید ارسال شود تا بررسی کنند که انجام سزارین واقعا دلیل پزشکی داشته است. البته بعضی‌ها ممکن است با گرفتن مبلغی سعی کنند پرونده را طور دیگری وانمود کنند، اما اگر اعلام شود که باید حتما در پرونده نواری ضمیمه شود که نشان دهد قبل از زایمان انقباضات رحمی وجود داشته است.»

*** روز شلوغ محضردارها
نهم آذر امسال برای محضردارها هم روز سخت اما پربرکتی خواهد بود، مخصوصا وقتی بدانیم که به خاطر تعطیل بودن تالارها آنها مدت‌هاست که امکانات پذیرایی آماده کرده و کل پروسه عقد و بعضا عروسی را خودشان راه می‌اندازند. علی. الف که یکی از دفترداران تهران و عضو کانون سردفترداران است، می‌گوید: از یک سال و نیم پیش برای این تاریخ رزرو عقد داشته‌اند و تا ساعت ده و نیم شب هم وقت داده‌اند.

او خیلی در گوشی به ما می‌گوید که چندین زوج هم روزهای قبل و بعد عقد را انجام می‌دهند اما تاریخ نهم آذر برایشان ثبت می‌شود که خوشحال باشند، برای این کار هم مبلغ مناسبی از آنها گرفته می‌شود. او در مورد اینکه با این تعداد مشتری ترس از کرونا چه می‌شود؟ می‌گوید: «ما ریسک موضوع را به آنها گفته‌ایم، البته قبلا وقتی هنوز کار زوج تمام نشده بود زوج‌های دیگر می‌آمدند و می‌نشستند.

اما حالا می‌گوییم که هیچ‌کس حق ندارد بالا بیاید، تعداد همراه‌ها را هم به شش نفر کاهش داده‌ایم، مراسم هم نداریم، می‌توانند مراسمشان را به شکل فرمالیته در روز دیگری برگزار کنند. البته نمی‌دانم محدودیت‌هایی که قرار است از اول آذر اعلام شود روی کار ما چه تاثیری می‌گذارد شاید هرگونه ثبت اسناد در این تاریخ را ممنوع کنند. اگر اینطور بشود چاره‌ای نداریم و شرمنده زوج‌ها می‌شویم.»

کدخبر: ۳۵۹۳۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر