کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۳۷۶
تاریخ خبر:

جنون امیکرون در آمریکا، استرالیا، اروپا و چین

روزنامه هفت صبح | ۴۵ روز بعد از اولین نمونه در ۲۰ آبان، میزان مبتلایان به سویه جدید کرونا یعنی امیکرون، احتمالا حالا که این گزارش را می‌خوانید به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. هندی‌ها گزارش‌هایی از ترکیب دلتا و امیکرون و درگیری آمریکا و اروپا با آن منتشر کردند اما نوشته‌اند که این یک واریانت جدید نیست بلکه نمایانگر درگیری همزمان با دو سویه خطرناک دلتا و امیکرون است. از سوی دیگر دولت‌های چین و استرالیا هم می‌گویند وضع خوبی نداریم و در استرالیا اعلام شده، شاید همه امیکرون بگیرند. آخرین وضعیت کرونا در جهان را بخوانید.

‌نشریه هندی درباره دلمیکرون چه نوشت؟
نشریه آنلاینِ هندی فرست پُست در مطلبی نوشت: یکی از مقامات بهداشتی هند اخیرا دلمیکرون را به عنوان ترکیبی از اوج گیری همزمان سویه‌های دلتا و امیکرون نامگذاری کرده که اروپا و ایالات متحده را در برگرفته است. نه تنها سازمان جهانی بهداشت (WHO) بلکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده نیز تاکنون در مورد ادعاهایی مبنی بر شکل‌گیری سویه جدیدی از کروناویروس موسوم به دلمیکرون اظهارنظری نکرده‌اند. همچنین تاکنون کارگروه ملی کووید۱۹ در هند و شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) نیز از واژه دلمیکرون استفاده نکرده‌اند.

تمام گزارش‌های اخیر که در آنها از کلمه دلمیکرون استفاده شده بر اساس نقل قولی از دکتر شاشانک جوشی، یکی از اعضای کارگروه کووید۱۹ در مهاراشترای هند بوده است. بنابر گزارش‌ها، دکتر جوشی در اظهارات اخیر خود گفته است: دلمیکرون، شرایطی از ترکیب سویه‌های امیکرون و دلتای کروناویروس است که در اروپا و ایالات متحده باعث افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ شده است.

در حالی که برخی گزارش‌ها در مورد سویه‌ای جدید از کروناویروس با نام دلمیکرون صحبت می‌کنند اما این چیزی نیست که دکتر جوشی در مورد آن صحبت کرده است. به نظر می‌رسد دکتر جوشی در واقع در مورد وضعیتی صحبت می‌کند که اوج‌گیری هر دو سویه دلتا و امیکرون باعث افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ در یک منطقه خاص می‌شود. بنابراین، دلمیکرون سویه جدیدی از کروناویروس نیست و اساساً به شرایطی گفته می‌شود که هر دو سویه دلتا و امیکرون، ۱) یا همزمان در یک بیمار مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شوند و ۲) یا در یک منطقه به سرعت شیوع پیدا کنند.

‌رکوردشکنی کرونا در چین
همزمان با افزایش بیش از دوبرابری ابتلا به کرونا در شهر شی‌آن واقع در شمال غربی چین که تازه‌ترین کانون شیوع کرونا در آن کشور است، چین شمار ابتلای روزانه به کرونا را در ۲۱ ماه گذشته بی‌سابقه اعلام کرد. آمار رسمی در آن زمینه روز یکشنبه ۲۶ دسامبر (۵ دی) انتشار یافت.

بر مبنای آمار منتشره، در آن شهر که ۱۳میلیون نفر جمعیت دارد و وارد چهارمین روز قرنطینه سراسری شده است، روز شنبه ۲۵ دسامبر، ۱۵۵ مورد ابتلا با علایم محرز شناسایی شده است که ۷۵ مورد بیشتر از روز پیش از آن بوده است. این تعداد، شمار روزانه ابتلا در مجموع کشور را به ۱۵۸ مورد رساند که بالاترین میزان از زمان مهار شیوع سراسری کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ در آن کشور است.

شهر شی‌آن با شناسایی ۴۵۸ مورد ابتلا با نشانه‌های محرز در بازه ۹ تا ۲۵ دسامبر، محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را در راستای خط‌مشی پکن برای مهار هرچه سریع‌تر هرگونه اوج‌گیری شیوع کرونا، به اجرا گذارد. هی ونکوان، از مقامات رسمی شی‌آن، در نشستی مطبوعاتی در روز یکشنبه گفت که مسئولان امور با انجام سه دور آزمایش انبوه، توانسته‌اند مبتلایان را به سرعت شناسایی کنند و افزود که آمار بالای ابتلا ممکن است در دو روز آینده نیز ادامه یابد. (ایندیپندنت)

در استرالیا چه خبر است؟
در گیرودار شیوع سویه بسیار مسری امیکرون ویروس کرونا، آخر هفته گذشته آمار جدید ابتلا به کووید در پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیا نیوساوت‌ولز به بالاترین حد خود رسید. در دو هفته گذشته نرخ ابتلا در این ایالت افزایش یافته است. روز یکشنبه (۵ دی) ۶۳۹۴ مورد جدید ابتلا در این ایالت گزارش شد که نسبت به ۶۲۸۸ مورد روز شنبه، افزایش داشته است.

در این گزارش آمده بیش از ۷۰ درصد موارد ابتلا در برخی ایالت‌های استرالیا ناشی از سویه امیکرون است، اما در ایالت نیوساوت‌ولز انجام آزمایش ژنوم برای تشخیص این سویه روال معمول نیست. برد هزارد، وزیر بهداشت این ایالت اعلام کرد این سویه در این ایالت شیوع پیدا کرده است.

او روز یکشنبه، ۵ دی‌ماه گفت: «انتظار داریم تمام اهالی نیوساوت‌ولز بالاخره مبتلا به امیکرون بشوند.» او افزود: «اگر قرار باشد همه امیکرون بگیریم، بهترین راه این است که هنگام مواجهه با آن واکسن کامل شامل دز تقویتی را زده باشیم.» در سراسر این ایالت دست‌کم ۴۵۸ بیمار مبتلا به کووید در بیمارستان‌ها بستری ‌شده‌اند که این رقم نسبت به ۳۸۸ نفر روز پیش افزایش شدید داشته است.

کدخبر: ۴۳۳۳۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر