کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۲۷۱
تاریخ خبر:

جنجال پاداسکای رائفی‌پور

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | وزارت ارتباطات می‌گوید دستگاهی که رائفی‌پور برای سامانه‌ پارازیت GPSساخته، نزدیک بوده منجر به سقوط یک هواپیما شود؛ رائفی‌پور هم پاسخ داده است. چالش‌ با «علی‌اکبر رائفی‌پور» فقط در زمینه هلی‌شات ایجاد نشده بود که خدا را شکر آن هم روز گذشته به وجود آمد و حالا می‌توان گفت آقای رائفی‌پور تقریبا در هر رسته و رده‌ای یک منتقد بزرگ دارد! این بار ماجرا بر سر دستگاهی به نام «پاداسکای» است که رائفی‌پور بهمن سال گذشته خبر داده بود که گروهی از مجموعه تحت نظر او توانسته بودند آن را بسازند. اگر شما هم مثل ما نمی‌دانید که «پاداسکای» چیست، این گزارش را بخوانید تا ماجرا دستتان بیاید که اختلاف وزارت ارتباطات و رائفی‌پور این بار بر سر چیست.

*** پاداسکای رائفی‌پور چیست؟
رائفی‌پور در کلیپ تصویری که بهمن سال گذشته منتشر کرده، گفته: «حدود سه سال پیش بود که به خاطر ورود یک کوادکوپتر به منطقه امنیتی مرکز تهران، پدافند ما واکنش نشان داد. این مسئله ذهن بنده را درگیر کرد که از این به بعد هرکس می‌تواند با یک هزینه کمی یک چالش امنیتی برای کشور ایجاد کند. بنابراین ما در مجموعه «مصاف» به این فکر افتادیم که باید یک راه‌حلی برای این کار پیدا کنیم. گفته می‌شود از سال ۲۰۲۰ امنیت سه بعدی می‌شود. یعنی هر جا که نیروی امنیتی دارد باید در بُعد سوم خود یعنی امنیت هوایی آن نیز حفظ شود… امروز با افتخار از این سامانه رونمایی می‌کنیم.

ما این سامانه را به سفارش یکی از وزارتخانه‌ها تولید کرده‌ایم. بدون اغراق تاکنون حدود ۴۰، ۵۰ بار تست شده و در مراکز مختلف کشور نیز آزمایش شده است. در تمامی این تست‌ها نیز موفق بوده است. یکی از ویژگی‌های این سامانه این است که passive است و زمان شناسایی، امواج تولید نمی‌کند. از این جهت برای سلامتی کاربر ضرری ندارد. با توجه به اینکه در مجموعه شهری ما ازدحام لینک داریم و نویز بالاست، این سامانه تا شعاع ۲، ۳ کیلومتر را تحت پوشش قرار می‌دهد، آشکار‌سازی می‌کند و جمینگ انجام می‌دهد. جمینگ آن هم سیستم ناوبری و GPS (کوادکوپتر ناشناس) را از کار می‌اندازد و هم کانال‌های ارتباطی آن با هدایتگرش را قطع می‌کند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این سامانه این است که همزمان با جمینگ انجام دادن، کار شناسایی‌اش مختل نمی‌شود. در همان زمان همه کانال‌های موازی را رصد می‌کند. مبتنی بر استانداردهای نظامی طراحی شده و از منفی ۴۰ تا مثبت ۸۰ را تحمل می‌کند. در مقابل ورود گرد و غبار نیز مقاوم است. مشابه این سامانه در کشورهای خارجی اولا به ما نمی‌فروشند، بر فرض هم که به ما بفروشند، سه برابر این سامانه که ما ساختیم قیمت دارد. بنابراین تو این مسئله ما به خودکفایی رسیده‌ایم. یک سامانه دیگر نیز برای شناسایی پرنده‌های گاتلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که هیچ کانال ارتباطی ندارند. ان‌شاءالله خبرهای خوبی در آینده درباره آن خواهید شنید.»

او در آخر این کلیپ هم یک شوخی با وزیر ارتباطات می‌کند و می‌گوید: «اگر پپه‌ای وارد حریم شما شد با این پپه‌کش می‌توانید با آن مقابله کنید.» کنایه او درباره نامگذاری سامانه پست هوایی وزارت ارتباطات است که مدتی قبل به طور رسمی رونمایی شد. در آن زمان وزیر ارتباطات از کاربران خواست تا برای این سامانه پستی یک اسم تعیین کنند. یکی از کاربران به شوخی اسم پَپه را برای آن پیشنهاد داده بود که با استقبال و پاسخ آذری جهرمی مواجه و گفته بود آن اسم را نمی‌توانیم روی سامانه بگذاریم اما به جای آن، نام کاربر پیشنهاد دهنده «پپه» را روی سامانه می‌گذاریم.

*** واکنش تند وزارت ارتباطات
این کلیپ چند روزی است که تازه دیده شده و کاربران زیادی آن را دیده‌اند. همین موضوع باعث شده واکنش‌ها و اظهارنظرها نسبت به آن زیاد شود. حالا وزارت ارتباطات وارد عمل شده و روابط عمومی این وزارتخانه در واکنش به این کلیپ به سایت انصاف نیوز گفته: « اگر درست حدس زده باشم، پاداسکای سامانه‌ پارازیت GPS است. تولید پارازیت به هر نحو یک کار غیرقانونی است و البته روی GPS علاوه بر غیرقانونی بودن، بسیار خطرناک هم است.

در چندماه اخیر نزدیک بود پارازیت GPS یک فاجعه ایجاد کند و هواپیمایی در یکی از فرودگاه‌ها سقوط کند. ما هم حسب وظیفه قانونی از عامل پارازیت که نمی‌دانیم چه کسی بوده است به دادگاه شکایت کردیم و خواستیم شناسایی شود و گزارشش را به شورای عالی امنیت ملی هم دادیم. اینکه ایشان بنا به اظهارات خودشان عامل این پارازیت خطرناک و حادثه ساز باشند و هنوز با او برخورد نشده جای تعجب است و قطعا برخوردی خیلی قاطع‌تر از ادعای ایشان مبنی بر ابلاغ به حراست‌ها برای عدم خرید سامانه مذکور می‌طلبد.»

*** پاسخ رائفی‌پور
* یک: قبل از آنکه وزارت ارتباطات آن واکنش تند را منتشر کند، همه چیز در حد شوخی در فضای مجازی بود. دوشنبه شب، علی اکبر رائفی پور در توئیتر در واکنش به کاربری که به طنز توئیت کرده «با اعلام آذری جهرمی مبنی بر احتمال صدور مجوز برای استفاده از پهپاد در خدمات پستی؛ رائفی‌پور دستور استقرار سامانه‌های پاداسکای برای مقابله با ریزپرنده‌ها را در سراسر کشور صادر کرد» نوشت: «شما توئیتری‌ها یه شوخی می‌کنید، آقای وزیر جدی می‌گیرند، اونوقت هزینه‌شو ما باید بدیم! باورتون میشه بعد از رونمایی سامانه پاداسکای و شوخی آخر کلیپ، برخی آقایون به‌شدت ناراحت شدند و به حراست‌های ادارات گفتند سامانه ما رو نخرن! از فرداش رسانه‌های پوششی‌شون هم شروع کردن به حمله به ما!»

* دو: پس از انتشار واکنش رسمی وزارت ارتباطات، رائفی‌پور روز گذشته در پاسخی نوشت: «آفتاب آمد دلیل آفتاب! ببینید چگونه روابط عمومی آذری‌جهرمی آسمان را به ریسمان بافته تا خبر چند ماه گذشته اختلال GPS یک هواپیما را به ما ربط دهد! و چگونه رسانه‌هایشان برای نشر اکاذیب سر خط شده‌اند. نه خیر، جناب. آنچه بافته‌اید هیچ ارتباطی به سامانه ما ندارد و کاملا مشخص است اطلاعی از نحوه و نتایج عملکرد پاداسکای ندارید. بیش از ۵۰ تست صورت گرفته سامانه پاداسکای در حضور و با درخواست مسئولان و مجموعه‌های امنیتی کشور بوده و بحمدالله هیچ خطایی نداشته. ای کاش همانطور که وزیر شعار می‌دهد حامی شرکت‌های دانش بنیان می‌بودید و مسائل سیاسی را در پیشرفت کشور دخیل نمی‌کردید.»

*** چند ابهام و سوال بزرگ
صحبت‌های روابط عمومی وزارت ارتباطات سوال‌های جدی را ایجاد می‌کند. اگر خاطرتان باشد سال قبل و در چند مقطع زمانی، جی‌پی‌اس‌های کشور دچار اختلال شد و هیچ‌کس نتوانست دلیل آن را پیدا کند. حالا وزارت ارتباطات ادعا می‌کند که آن اختلال‌های بزرگ به دلیل دستگاه ساخته شده توسط رائفی‌پور بوده و حتی نزدیک بوده که منجر به سقوط یک هواپیما شود. از سوی دیگر طرفداران پر و پا قرص رائفی‌پور در فضای مجازی می‌گویند وزارت ارتباطات با این اظهارنظر می‌‌خواهد آرام آرام ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی را نیز به این دستگاه ربط دهد و بگوید آن هواپیما به دلیل دستگاه «پاداسکای» آقای رائفی‌پور، سیگنال‌اش قطع شده و منجر به شلیک اشتباهی به آن شده بود… ما که از ماجرا سر در نیاوردیم!

کدخبر: ۳۲۰۲۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر