کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۶۷۶
تاریخ خبر:

جنجال ورود ۴۲۰‌کانتینر لوازم‌ خانگی ‌بوش

روزنامه هفت صبح | یک: همزمان با جنجال واردات و ترخیص ۴۲۰کانتینر لوازم خانگی بوش، از دیروز رپرتاژ آگهی‌هایی برای تبلیغ محصولات این برند آلمانی در بعضی سایت‌ها و خبرگزاری‌های معتبر کشور منتشر شد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد جنجال بوش در ایران از اول هم موضوع چندان ساده‌ای نبوده است.

* دو: واردات ۴۲۰کانتینر لوازم خانگی بوش وسط بحران کرونا، تحریم و گرانی ارز رخ می‌دهد، اما موضوع مهم دیگری هم وجود دارد. واردات لوازم‌ خانگی خارجی از حدود دو سال پیش به این‌طرف ممنوع اعلام شده است. وزارت صنعت می‌گوید ثبت سفارش این محموله بزرگ که ارزش آن در برخی منابع حدود ۱۰میلیون دلار و به پول ما ۳۰۰میلیارد دلار ارزیابی شده، در سال ۱۳۹۶ و قبل از وضع قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی انجام شده است.

* سه: جدی‌ترین مخالف واردات ۴۲۰کانتینر از محصولات برند بوش، تولیدکننده‌های ایرانی هستند. انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی دو روز پیش در اعتراض به این اتفاق نامه‌ای برای علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت ارسال کردند و با تاکید روی خارجی بودن برند بوش نوشتند: انتظار می‌رود وزارت صمت با دفاع تمام‌قد و موثر از صنایع داخلی دستور ویژه‌ای درخصوص جلوگیری از ترخیص این‌گونه محموله‌ها و نظارت کافی جهت اجتناب از تکرار موارد مشابه صادر فرمایند. تصدیق می‌فرمایید تامین ارز واردات مواد اولیه، اجزا و قطعات مورد نیاز تولید به مراتب از اولویت بالاتری برخوردارند. …

* چهار: مقامات گمرک گفته‌اند ۴۲۰کانتینر لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت وارد شده و مجوز گرفته و با وجود اعلام نظر و صدور رای دیوان عدالت اداری، گمرک از ترخیص محموله‌ها جلوگیری و موضوع را تحت بررسی قرار داده است.

بعضی‌‌ها هم از احتمال ضبط این محموله خبر داده‌اند، بااین‌حال وزارت صنعت اعتقاد دارد کانتینر‌های لوازم‌ خانگی بوش پیش از اعلام ممنوعیت‌ها، ثبت سفارش شده بودند. بانک مرکزی هم معتقد است مشکلی در تامین ارز این کالاها وجود ندارد. بنابراین صاحب کالا که رسانه‌ها از آن با عنوان شرکت کاسپین دریاکالا، یاد کرده‌اند، می‌تواند برای ترخیص محموله به گمرک مراجعه کند.

* پنج: بوش برندی آلمانی است؛ پس از برجام و گشایش‌هایی که در رابطه با آن شکل گرفت، شریک ایرانی برای راه‌‌اندازی خط تولید این برند آلمانی در داخل کشور تلاش کرد و حتی موفق شد بخشی از محصولات بوش را با قید شناسه IR وارد بازار کند. یعنی این دسته از محصولات به‌طور اختصاصی برای بازار ایران ساخته شده‌اند.

این کار شباهت زیادی به فعالیت برند گلدیران و سام‌سرویس در انتقال بخشی از خط تولید ال‌.جی و سامسونگ به کشور داشت. با اعمال مجدد تحریم‌ها، افزایش قیمت دلار و توقف ثبت سفارش، برندهای کره‌ای از ایران رفتند، محصولات بوش برای مدت‌های مدید به دلیل توقف تامین قطعات نایاب و گران شدند و در ادامه بازار به دست برندهای ایرانی افتاد.

* شش:با وجود تلاش برندهای ایرانی برای تامین نیاز مردم، بازار لوازم خانگی در طول دو سال گذشته با کمبود موجودی و افزایش مداوم قیمت روبه‌روست. در چنین شرایطی وارد شدن ۴۲۰کانتینر کالا می‌تواند بخشی از کسری موجود بازار لوازم خانگی را جبران کند، اما تولیدکننده‌های ایرانی قطعا این اتفاق را تهدیدی برای خودشان و بازارشان می‌دانند.

برای همین علاوه‌بر اعمال فشارهای مختلف، با نوشتن نامه برای وزیر صنعت و رسانه‌ای کردن آن شمشیر را برای شرکت ایرانی واردکننده محصولات بوش از رو بسته‌اند و بعید است از موضع خود کوتاه بیایند. آنها تلاش می‌کنند با تاکید روی خارجی بودن این محصولات حرف خود را به‌ کرسی بنشانند…

کدخبر: ۳۶۰۶۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1608321268

    باید با وارد کنندگان این کالا برخورد شود . چون مشابه داخلی دارد و به اقتصاد کشور تولید کنندگان داخلی ضربه می‌زند