کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۳۱۸
تاریخ خبر:

جنجال واکسن‌های آنفلوآنزا‌ در بهارستان

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | ‌خبر رسید که ۱۵۰۰عدد واکسن به مجلس تحویل داده شده است؛ آن هم درحالی که بیماران، کادر درمان، زنان باردار و افراد در معرض خطر در اول صف داروخانه‌ها منتظر آمدن این واکسن بودند. اگرچه بعد از حاشیه‌های زیاد این اتفاق ، مجلس اعلام کرد که این واکسن‌ها پس داده شدند.

اما مدیرعامل یکی از شرکت‌های توزیع‌‌کننده به هفت صبح می‌گوید در ادوار پیشین هم توزیع واکسن های آنفلوآنزا در مجلس سابقه داشته است. محسن عبدالله‌زاده می‌گوید که مجلس مشتری قدیمی آنها بوده است. و تازه سهمیه پارسالشان بیشتر هم بوده است. او در این رابطه توضیح می‌دهد: «امسال نمایندگان سفارششان را به هزار و ۵۰۰ دوز رساندند اما سال قبل سفارش چهار تا پنج هزار دوز واکسن به شرکت ما داده بودند.

ما امسال از مجلس خواستیم که به دلیل حساسیت‌هایی که وجود داشت از سازمان غذا و دارو نامه دریافت کنند تا سهمیه‌شان را بگیرند، آنها هم این کار را کردند ولی سال‌های قبل بدون نامه این کار را می‌کردیم.» از زمانی که زمزمه واکسن آنفلوآنزا پیچیده شد معاونان سازمان غذا و دارو همواره تاکید داشتند که همه مردم نیازی به آن ندارند و فقط برخی از افراد در معرض خطر در اولویت هستند.

به همین خاطر قرار شد که از اساس واکسن فقط با کارت ملی توزیع شود. همین موضوع دریافت واکسن از سمت نمایندگان را بسیار پرحاشیه کرد. تا امروز هزار و ۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا در کشور توزیع شده اما قرار است ۱۶میلیون دوز واکسن بعدی هم تا آخر آبان توزیع شود. اگر قرار بود که همه این۱۵۰۰ دوز واکسن‌ را بین نمایندگان توزیع کنند، هر نماینده چهار پنج واکسن دریافت می‌کرد.

این توزیع‌کننده می‌گوید که این تعداد شامل کارمندان مجلس، همراهان نماینده‌ها و اطرافیان او می‌شود و فقط به یک نماینده نمی‌رسد. او از واکسن زدن نمایندگان دفاع می‌کند و می‌گوید:«نمایندگان مجلس به دلیل اینکه دائما در تماس با مردم از نقاط مختلف هستند باید واکسن بزنند و جزو اقشار پرخطر محسوب می شوند. اما برای مثال رئیس‌جمهور چرا باید واکسن بزند؟»

*** نمایندگان چه گفتند؟
احمد امیرآبادی فراهانی یکی از نمایندگانی بود که در لفافه از این تعداد واکسن برای مجلس دفاع کرده بود. این عضو هیات رئیسه مجلس پیش از این هم از نحوه فروش دنا پلاس توربو دفاع کرده بود. او در توئیتر خود نوشته است: «مجلس هشت هزار کارمند و بازنشسته داره حدود ۲۰۰نفر صعب‌العلاج و نیازمند واکسن، داروخانه مجلس مثل همه داروخانه‌ها طبق روال هرسال درخواست داده و این واکسن فقط برای نماینده‌ها نیست ضمنا مجلس واکسن‌ها را برگردانده درحالی که نمایندگان دوره قبل اکثرا استفاده می‌کردند.»

*** ماجرای فاویپیراویر
درحالی که مجلس درگیر حاشیه واکسن آنفلوآنزا بود، نماینده سابق تهران در صفحه توئیتر خود با اشاره به این موضوع نوشت: «محموله‌ قرص‌های فاویپیراویر را هم محرمانه از چین وارد و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و از ما بهتران کردند.» او به قرص‌های درمان کرونا اشاره می‌کرد که پیش از این کمیته علمی ستاد مقابله با این بیماری دستور داده بود در بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی استفاده شود.

با این حال سید نظام الدین موسوی، نماینده شهر تهران به او گفت که اصلا نمی‌داند مصرف این قرص برای چه موردی است. او نوشت:‌« ظاهراً این موارد در مجلس قبل روال بوده و لذا از آقای محمودصادقی به عنوان صاحب تجربه خواهش می‌کنم لیستی از واکسن و قرص‌هایی که در مجلس قبل مصرف می‌کرده‌اند اعلام کنند تا در مجلس جدید ممنوع شود.» احتمالا اشاره موسوی به زمانی است که درمجلس دهم هم در اسفند سال ۱۳۹۸ به هرکدام از نمایندگان یک کیف قرمز حاوی الکل و ماسک و اقلام بهداشتی دیگر تعلق گرفت.

*** بهداری مجلس گفته بیمار سرطانی داریم
یکی دیگر از نمایندگانی که در این رابطه اظهارنظر کرد حسینعلی شهریاری، نماینده کمیسیون بهداشت بود. او گفت:«بهداری با بیان اینکه تعدادی مریض سرطانی داریم، این را دریافت کرده است‌. من موافق دریافت این واکسن‌ها نبودم ابتدا باید مردم دریافت می‌کردند بعد به مجلس ارائه می‌شد. من این مجلس را انقلابی نمی‌دانم و انتقادها را درست می‌دانم.»

*** مجلس برای واکسن‌ها پول داده است؟
مجمع عمومی نظام پزشکی یکی دیگر نهادهایی بود که نتوانست نسبت به این اتفاق ساکت بماند. در بخشی از نامه‌ای که عباس آقازاده به معاون اول رئیس جمهور داده بود در این رابطه آمده بود:« در اول مهرماه تعداد ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا با روش «غیر نقدی»، تحویل بهداری مجلس شورای اسلامی داده است.»

اما عبدالله زاده مدیرعامل شرکت بهستان ‌پخش این را تکذیب می‌کند و به هفت صبح می‌گوید مجلس هزینه این ۱۵۰۰ دوز واکسن راپرداخت کرده است و هزینه واکسن مراکز بهداشت و سلامت را هم قرار است از سازمان غذا و دارو بپردازد. او همچنین تاکید می‌کند که به غیر از مجلس، نهاد دیگری سفارش واکسن نداده است. «مجلس داروخانه داشته است. شرکت پخش ما هم فقط مجاز به فروش به داروخانه است. امسال افراد زیادی به من مراجعه کردند اما هر کسی از من درخواست واکسن داشت به او گفتم که به داروخانه مراجعه کند.»

به گفته این توزیع‌کننده ۲۰۰ هزار دوز از یک شرکت کره‌ای و یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز آن از کمپانی واکسن‌سازی یک سایت هلندی متعلق به شرکت آمریکایی وارد کشور شده است. او از التهابی که حول بازار واکسن آنفلوآنزا درست شده متعجب است و می‌گوید: در سال‌های گذشته همواره رقابت زیادی برای فروش واکسن‌هایشان بین شرکت‌های توزیع وجود داشته.

اما با اینکه امسال تعداد واکسن‌ها افزایش یافته نگرانی برای تامین آن بیشتر شده است. مدیرعامل شرکت بهستان پخش می‌گوید:«هر سال دو میلیون دوز واکسن در کشور وارد می‌شد اما امسال به ۱۶میلیون دوز رسیده است.» با این حال حتی هشت برابر شدن تعداد واکسن‌های وارداتی هنوز نتوانسته التهاب بازار را آرام کند….

کدخبر: ۳۵۱۳۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر