کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۲۳۴
تاریخ خبر:

جنجال عکس نخست وزیر کانادا با صورت تیره

روزنامه هفت صبح | علنی شدن عکسی از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در حالی که او صورت خود را برای شرکت در یک مهمانی با عنوان «هزار و یک شب» قهوه‌ای کرده بوده، جنجال جدیدی در آستانه انتخابات کانادا برپا کرده است، به طوری که تنها دقایقی بعد از رسانه‌ای شدن این عکس جاستین ترودو ناچار به «اظهار پشیمانی عمیق» شد.

ترودو چهارشنبه شب در واکنش به انتشار این عکس گفت ‌ از رفتار خود ‌عمیقا پشیمان‌ است و خود را سرزنش کرد که «باید بیشتر توجه می‌کردم.» این عکس را روز چهارشنبه، ۱۸ سپتامبر، ابتدا مجله تایم منتشر کرد و نوشت که آن را در کتاب سال ۲۰۰۱ دانشگاه وست پوینت گری پیدا کرده است. کمی پس از انتشار این عکس ویدئویی هم منتشر شد که جاستین ترودو را در وضعیتی مشابه نشان می‌دهد. ترودو به زودی (۲۱ اکتبر) باید برای بقا‌ در پست نخست‌وزیری در انتخابات شرکت کند.

او که پسر نخست وزیر سابق کانادا، پی‌یر ترودو است، قبلا در آکادمی وست پوینت گری که در شهر ونکوور واقع شده و از آن به عنوان دانشگاه «نخبگان و خواص» یاد می‌شود، تدریس می‌کرد. در این عکس جاستین ترودو لباسی شبیه علاء‌الدین از شخصیت‌های داستان‌های هزار و یک شب را بر تن دارد و صورتش را هم کاملا قهوه‌ای کرده است.

گریمی که همچون سیاه کردن صورت، اقدامی نژادپرستانه تعبیر می‌شود. او در اظهارات چهارشنبه شب خود پذیرفت که این عکسی نژادپرستانه بوده و اعتراف کرده که ‌نباید چنین کاری‌ می‌کرده است. وقتی خبرنگاران از او پرسیدند ‌ آیا این تنها باری بوده که او صورتش را تیره کرده و او گفت ‌ یک بار دیگر هم در زمان یک نمایش در دبیرستان صورت خود را تیره کرده بوده.

شورای مسلمانان کانادا واکنش تندی به انتشار این عکس نشان داده است. مصطفی فاروق، مدیرعامل این شورا گفته:«مشاهده نخست‌وزیر با صورت قهوه‌ای/سیاه شده بسیار تاسف برانگیز است. تیره کردن صورت رفتاری مذموم است و یادآور تاریخ تاریک نژادپرستی است و غیرقابل قبول.» جا

میت‌سنگ، رهبر حزب نو دموکراتیک هم این عکس را توهین‌آمیز و ناراحت‌کننده دانسته است. الیزابت می، رهبر حزب سبز کانادا هم از آن انتقاد کرده است، حزبی که گفته شده احتمال ائتلاف آن با حزب ترودو ممکن است. ترودو همچنین با کارزار انتخاباتی دشواری روبه‌روست چرا‌که رسوایی فساد در دولتش و اتهام سوء‌استفاده از مقامش برای مطرح نشدن اتهام فساد علیه یک شرکت بزرگ کانادایی از موضوعات مطرح در این کارزار انتخاباتی است.

به نظر می‌رسد این اتفاقات اخیر ‌ روی انتخابات بیست و یکم اکتبر تاثیر منفی بگذارد. او سال‌ها خود را به عنوان چهره‌ای معتقد به برابری نشان داده و حالا مشخص می‌شود که در سال ۲۰۰۱ او با اینکه فرزند نخست وزیر پیشین کانادا بوده، دست به اقداماتی زده که نژادپرستانه دانسته می‌شود. او حالا می‌گوید ‌ نمی‌دانسته این کار نژادپرستانه است اما منتقدانش از این حرف‌ها تعجب کرده‌اند و می‌گویند آن زمان او کم سن و سال نبوده و می‌توانسته خوب و بد را تشخیص دهد.

برخی از منتقدان هم ‌ روی استعفای ترودو اصرار می‌ورزند و او را ریاکار می‌خوانند. به نظر می‌رسد او با عذرخواهی فوری و به گردن گرفتن اشتباهاتش توانسته موضوع را فعلا مدیریت کند تا کار به استعفا نکشد اما در ادامه باید منتظر بود و دید که در انتخابات ماه آینده اوضاع برای نخست وزیر فعلی چطور پیش می‌رود. با پرونده‌هایی که تاکنون از او رو شده، بسیاری عصبانی هستند و ترودو را فرد مناسبی برای این سمت نمی‌دانند و معتقدند او زیاده از حد نقش بازی می‌کند در حالی که عملکردش در حوزه سیاسی و سیاست خارجی تعریفی نداشته است.

کدخبر: ۲۸۱۲۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر