کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۶۲۰
تاریخ خبر:

جنجال عکاسی‌ با جمجمه تاریخی ‌در بلوچستان

روزنامه هفت صبح | این اولین‌بار نیست که یک بلاگر یا همان اینفلوئنسر سرش را پایین می‌اندازد و راهی طبیعت یا مکان‌های تاریخی می‌شود و دسته‌گل به آب می‌دهد. اصلا همین سهیل.ت قبلا هم کار مشابهی کرده و با سیل انتقاد اهالی حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مواجه شده بود، اما این‌بار انگار ماجرا بیشتر بیخ پیدا کرده است.

*** هیجان در هیجان
این آقای سهیل.ت با داشتن نزدیک به ۳۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام، خودش را جهانگرد معرفی می‌کند و سعی می‌کند تصویرهای هیجان‌انگیزی از سفرش به شهرهای مختلف نشان دهد، اما این‌بار سفری که به سیستان‌وبلوچستان داشته حاشیه‌های زیادی پیدا کرده است. سهیل‌خان چند روز پیش خبر داد که راهی استان سیستان‌وبلوچستان می‌شود و از خطراتی که ممکن است تهدیدش کند نمی‌ترسد، چون به مهربانی و مهمان‌نوازی مردم این منطقه ایمان دارد.

اما چند روز بعد کاری کرد که همین مردم مهربان و مهمان‌نواز چنان رنجیدند که علیه‌اش موج مجازی راه انداختند؛ درست وقتی که شروع کرد به گذاشتن استوری‌هایی که در آنها اسکلت جمجمه و استخوان بقیه بدن انسان دستش بود و ادعا کرد که این اسکلت‌های تاریخی را از دل خاک بیرون کشیده تا نشان دنبال‌کننده‌هایش بدهد.

او این کار را چندبار با قطعات مختلف اسکلت‌ها و البته کوزه‌های سفالی تکرار کرد و از فالوئرهایش خواست که او را به بقیه معرفی کنند تا آنها هم شاهد کارهای هیجان‌انگیزش باشند. این کارها کافی بود برای اینکه نه‌تنها مردم سیستان‌وبلوچستان بابت بیرون کشیده شدن استخوان‌های اجدادشان از خاک و توهین به آنها با گرفتن عکس‌های عجیب‌وغریب شاکی شوند، بلکه فعالان میراث فرهنگی هم بگویند چطور ممکن است او توانسته باشد به این راحتی به استخوان‌های دفن‌شده در منطقه شهر سوخته بلوچستان دسترسی داشته باشد.

عده زیادی از فعالان بلوچ اعلام کردند که مردم منطقه از دست این نوع گردشگرها خسته شده‌اند و خیلی‌هایشان از مسئولان می‌خواهند که اصلا کسی را راه ندهند. حمله‌ها به او تا جایی ادامه داشت که عکس‌ها را پاک کرد و در یک پست دیگر از مردم منطقه و کل ایران عذر خواست که باعث ناراحتی آنها شده و اعلام کرد که از این به‌بعد بیشتر مراقب این دست مسائل خواهد بود، او از اینکه بدون مجوزهای قانونی هم اقدام به حضور در آن منطقه کرده و با مسئولان گردشگری و میراث فرهنگی هم هماهنگ نکرده معذرت‌خواهی کرد و گفت که بعد از این تمام کارهایش را با مجوز انجام می‌دهد.

*** اولین‌بار نبود
وقتی عکس‌های سهیل.ت در فضای مجازی پیچید و انتقادها از او داغ شد، عده‌ای یادآوری کردند که این اولین جنجالی نیست که او راه انداخته، بلکه یک‌بار هم چندسال پیش وقتی تورلیدر و لیدراسپیلت بوده، یک رویدادی به نام جشن رنگ در ساحل جزیره هنگام راه می‌اندازد و کاری می‌کند که بخش بزرگی از ساحل با رنگ‌های شیمیایی آلوده شده و امکان پاک کردن رنگ‌ها وجود نداشته باشد؛ کاری که گویا سهیل‌خان بعد از انجام آن هم تحت فشار قرار گرفته و معذرت‌خواهی کرده است.

*** خطر جانی داشت
علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی سیستان‌وبلوچستان در جواب اینکه نقطه‌ای که سهیل.ت در آن حضور داشته کجا بوده، به هفت صبح می‌گوید: «ایشان بدون کسب مجوزهای لازم و هماهنگی با هیچ‌کدام از مسئولان محلی وارد منطقه بسیار خطرناکی برای گردشگرها شده‌اند؛ جایی که کمتر از ۱۰ کیلومتر با مرز پاکستان فاصله داشته و هر لحظه ممکن بوده یک خطر جدی خارجی ایشان را تهدید کند.

بد نیست بدانید که ایشان دقیقا در منطقه‌ای بودند که عبدالمالک ریگی آن عملیات معروف و وحشتناکش را انجام داد، بنابراین بیشترین سوالی که برای ما پیش می‌آید این است که اگر ایشان از طرف نیروهایی که آن‌طرف مرز فعال هستند تیر می‌خورد یا به گروگان گرفته می‌شد تکلیف چه بود؟ متاسفانه کسی که به عنوان راهنما ایشان را به منطقه برده هم هیچ‌گونه مجوز راهنمایی و گردشگری ندارد و در همان اینستاگرام با ایشان آشنا شده و برای جذب فالوئر بیشتر دنبال او راه افتاده است، درحالی‌که پا به یک منطقه مرزی با شرایط پیچیده گذاشته که هر لحظه ممکن بوده خطری او را تهدید کند.»

جلالزایی در جواب اینکه چطور آن اسکلت‌های تاریخی رها افتاده بودند تا سهیل.ت بتواند با آنها عکس یادگاری بگیرد، می‌گوید: «منطقه‌ای که او در آن عکاسی کرده یکی از حوزه‌های اقماری شهر سوخته است، اگرچه با خود شهر سوخته نزدیک به ۸۰ کیلومتر فاصله دارد، اما تحت نفوذ فرهنگی شهر سوخته بوده و از نظر میراث فرهنگی منطقه خاصی محسوب می‌شود که شناسایی شده.

اما هنوز ثبت نشده و کاوش در آن شروع نشده است، از طرفی ما در منطقه بادهای شدید و خاک سستی داریم و بارها پیش آمده که مثلا در جریان بادهای شدید معروف به ۱۲۰ روزه بخشی از آنچه زیر خاک است بیرون بیفتد و احتمالا این‌بار هم چنین اتفاقی افتاده و یکی از محلی‌ها به این فرد پیشنهاد داده که بیا برویم اینها را نشانت بدهم، درحالی‌که اگر ایشان طبق ادعای خودش واقعا یک جهانگرد حرفه‌ای باشد و با اصول گردشگری آشنا باشد، می‌داند که نباید چنین اشیایی را به این صورت تکان داد و عکس گرفت و جا‌به‌جا کرد.

حالا ما هم برای اینکه درس عبرتی بشود و دیگر کسی فکر نکند می‌تواند به منطقه بیاید و با جان خودش و میراث فرهنگی مردم بازی کند، شکایت کاملی به مراجع قضایی تقدیم کرده‌ایم و امیدوارم فعالیت‌های رسانه‌ای هم به دادن چنین هشدارهایی به بقیه موثر و مفید باشند.»

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۲۶۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    واقعا جای تأسف دارد