کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۳۰۰
تاریخ خبر:

جنجال عدالت‌طلبان کنکوری!‌

روزنامه هفت صبح | به خودشان می‌گویند تیم آلفا و ادعایشان این است که «برای برقراری عدالت‌آموزشی» رایگان سوال‌های کنکور را پخش می‌کنند. شعارشان چیست؟ «کنکور و نهایی با ما بدرخشید» یک گروه سرّی که معلوم نیست ساکن کدام شهر هستند اما در کانال‌های مختلفی که هر کدام نزدیک به ۵۰ هزار عضو دارد، جواب‌های آزمون‌های سرنوشت‌ساز مدرسه را روز آزمون بین همه بچه‌ها پخش می‌کنند.

انتشار جواب: ۲۵ دقیقه بعد از شروع آزمون
امیررضا قویدل، اولین کاربر اینستاگرامی بود که درباره فعالیت آنها روز کنکور رشته علوم انسانی ویدئویی منتشر کرد. او گفته بود: «والدین گرامی، کنکوری‌ها و داوطلبان ببینید چه حقی از شما در کنکور ۱۴۰۰ پایمال شده است. ببینید چطور شما را روز برگزاری آزمون نابود کردند. برداشته جواب سوال‌ها را منتشر کرده و از ساعت ۸:۵۵ دقیقه دارد دیده می‌شود یعنی ۲۵ دقیقه بعد ‌از شروع آزمون. عده‌ای داوطلب به عنوان کرونا مثبت وارد حوزه امتحانی شده‌اند و مراقبین از ترسشان که مبادا کرونا بگیرند آنها را داخل یک اتاق کردند {و رفته‌اند}.

آنها هم گوشی‌ها را درآوردند و سوال‌ها را با این روش پاسخ دادند؛ در همه درس‌ها من جمله ریاضی. هر پست آن بالای ۲ هزار و ۶۰۰ بار بازدید داشته است. حالا می‌بینید که اگر از این تعداد، فقط ۵۰۰ نفر ریاضی را بالای ۸۰ درصد بزنند، تراز شما را نسبت به شرایط نرمال کاهش می‌دهد و به قهقرا می‌فرستد.» این کاربر اینستاگرام اسم کانال این مانی‌هایست‌های کنکوری را می‌آورد و از آنها کانال‌های زاپاس مختلفی در تلگرام وجود دارد تا اگر روزی یک کانال بسته شد، اعضا بتوانند جایی دیگر آن را پیدا کنند.مانی‌هایست یا خانه کاغذی اسم سریال اسپانیایی است که سارقان برای رسیدن به عدالت به بانک مرکزی کشورشان حمله می‌کنند.

آنها هم از فروختن سوال‌های کنکور همین نیت را دارند: عدالت آموزشی. از بررسی‌ کردن کانال‌های اصلی‌شان اینطور به نظر می‌آید که کارشان را از کنکور سال گذشته شروع کرده‌اند ولی خودشان می‌گویند سه سال است که فعالیت می‌کنند. از همان موقع هم تاکید داشتند که سوال‌های کنکور هیچ وقت شب قبل از کنکور لو نمی‌رود اما تاکید دارند که ممکن است کاربران سر جلسه با مشکلات ضعیف شدن اینترنت روبه‌رو شوند و نتوانند کلید را از دستان «نجاتبخش» آنها بگیرند.

به برخی شک کردند و دوباره کنکور گرفتند
آنها سال پیش بعد از تمام شدن کنکور اینطور نوشته بودند:«کسایی که سر‌جلسه کلید گرفتن اکثرا به دلیل کندی نت یا درصد پایین و یا لو رفتن و … نتونستن استفاده کنن و یا درصد بالای ریاضی و یا مشابهت کلید چندین نفر باهم و دلایل انبوه دیگر {باعث شد که} ازشون مجدد کنکور گرفته بشه.

پس حواستونو خوب جمع کنید دوستان گلم.» اینطور که خودش توضیح داده در برخی از شهرها به جواب‌های مشابه چند کنکوری مشکوک می‌شوند و مجبورشان می‌کنند تا دوباره کنکور بدهند. به خاطر همین هم بود که وزیر ارتباطات چند روز پیش اعلام کرد اینترنت بسیاری از نقاط شهر را بابت برگزاری کنکور کند کرده‌اند. آذری جهرمی روز شنبه، ۱۲ تیرماه گفت که درخواست اختلال در اینترنت از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم مطرح شد و دسترسی اینترنت تری‌جی و فور‌جی در محل برگزاری امتحانات مختل شده بود.

توصیه‌هایی برای فریب نخوردن
مانی‌هایست‌های کنکوری روششان این است: خودشان سوال‌ها را می‌فروشند اما مدام تاکید دارند که کسی نباید به خاطر آزمون‌های نهایی یا کنکور فریب میلیونی کلاهبرداران را بخورد. برای مثال در یکی از متن‌های تلگرامی‌شان نوشته‌اند:«یک سری کانال‌های کنکور با قیمت ۳میلیون تومان کلیدها را به شما می‌فروشن و تهش شب کنکور شما رو بلاک می‌کنن، چون همانطور که قبلا هم اشاره کردم کنکور با این قیمت ها به فروش نمی‌رسه پس گول قیمت‌های کم رو نخورید، اینها دلسوز شما نیستن.»

نه فقط کنکور، حتی کلیدهای آزمون نهایی
آنها از پخش جواب‌های امتحان‌های نهایی هم به سادگی نمی‌گذرند و کلیدهای این آزمون‌ها را هم در کانالشان می‌گذارند. برای مثال جواب‌ امتحان‌های دوازدهم انسانی را روز ۲۴ خرداد ماه برای آنهایی که به قول خودش شرایط تقلب دارند منتشر کرده است. همچنین بیست و سوم خرداد هم برای امتحان هندسه مقطع دوازدهم رشته ریاضی که دیگر به صورتی تستی برگزار نشده همین کار را کرده‌اند. در این موارد ساعت ۸:۱۱ دقیقه سوال را گذاشته و از ۱۲ دقیقه بعد یکی یکی جواب همه سوال‌ها را با نوشتن فرمول روی یک کاغذ داده‌اند و منتشر کرده‌اند.

برای آزمون‌هایی که نیاز به فرمول‌نویسی نداشته فاصله انتشار سوال تا جواب فقط دو دقیقه زمان برده؛دو دقیقه‌ای که احتمالا بخش بیشتر آن صرف گذاشتن لوگو و آی دی روی عکس شده است. البته بازارگرمی آن برای برخی از آزمون‌ها این است که کلید آزمون را برای افرادی که اول ثبت‌نام کنند، رزرو می‌کند و مثلا برای ۱۰نفر باز می‌گذارد. بعد به محض جوین شدن افراد، لینک را از کار می‌اندازند. جالب اینکه لیسنینگ زبان هم از زیر دستشان در نمی‌رود و جواب سوال‌های شنیداری زبان را هم برایتان می‌فرستند. از یک مورد امتحان زبان انگلیسی مقطع دوازدهم امسال که صدای آن را در کانال گذاشته‌اند می‌شود فهمید روششان در این موارد چطور کار می‌کند: اول یک دانش‌آموز زیپ جامدادی یا شاید کیفش را باز کرده، صدا را ضبط می‌کند و برای اعضای کانال می‌فرستد. آن وقت کمی بعد جواب‌ها در کانال گذاشته می‌شود.

توزیع جواب‌ آزمون‌های قلم‌چی، گاج، گزینه دو و …
آزمون امتحان نهایی و کنکور که هیچ، آنها کلیدهای آزمون گزینه دو، گاج و قلم‌چی را هم رایگان منتشر می‌کنند و قول درصد بالای ۹۰ و تراز ۷ هزار به بالا را به کاربران می‌دهند. از شیوه کارشان معلوم است که آنها تیمی در برخی از مقاطع و همه رشته‌ها دارند که سر جلسه از برگه عکس می‌گیرند، جواب‌ها را احتمالا فردی که سر جلسه نیست می‌نویسد و ادمین‌های کانال آن را پخش می‌کنند.حتی جواب برخی از سوال‌ها را هم که بلد نیستند با عدد صفر مشخص می‌کنند. به خاطر همین است که قول ۱۰۰ درصد را به کسی نمی‌دهند. نه فقط آزمون‌های این موسسات بلکه جواب آزمون‌های سمپاد هم در این کانال به صورت رایگان آپلود شده است.

همکاری با رتبه‌های تک رقمی کنکور
هرچه بیشتر به زمان اولیه تاسیس کانالشان عقب می‌رویم معمولا مدت زمان توزیع سوال‌ها تا انتشار کلید طولانی‌تر شده است. مثلا سال ۱۳۹۹ ساعت ۸:۴۵ آزمون یک امتحان در قلم‌چی شروع شده و آنها جواب‌ها را ۴ ساعت بعد در کانال گذاشته‌‌اند. یعنی فقط کافی بوده تا دانش‌آموز چند ساعت دست دست کند تا جواب‌ها آپلود شود ولی به مرور آنها در طول این سال‌ها این فاصله را کاهش داده‌اند؛ تا جایی که برای کنکور این فاصله به ۲۵ دقیقه کاهش یافته است.در کنار این کارها گاهی جزوه‌هایی هم حاوی جمع‌بندی نکات مهم دروس، به قول خودشان نوشته رتبه‌های تک رقمی کنکور سال‌های قبل می‌فروشند.

اما قیمت آنها فقط ۸۰ هزار تومان است. هر کاری هم بکنند معمولا برایشان حق و ناحق اهمیت زیادی دارد. در یکی از کانال‌هایشان نوشته‌اند: «دوستان من به دلایل کاملا شخصی نمی‌خوام‌ جواب‌ها را بفروش. پولشم خوبه‌ها. می‌تونم یکی دو میلیارد به جیب بزنم. ولی می‌دونید یه ناعدالتی بزرگیه و پولش از گلو من یکی پایین نمیره. حق اون بچه روستایی که بدون کتاب کمک درسی داره می‌خونه ضایع می‌شه. شما خودت فک کن خریدی قبولم شدی، چجوری میخوای سالیان سال زندگی‌کنی؟ تو جای یکی دیگه داری کار می‌کنی و حق یکی دیگرو خوردی. می‌تونی خودتو ببخشی ؟ آره دنیا پره ناعدالتیه ولی من واسه خودم یه ارزش‌هایی دارم و این کارو نمی‌کنم.»

کرونا چطور تقلب را راحت‌تر کرد؟
این اولین‌بار نیست که از کرونا، به عنوان وسیله‌ای برای دور زدن سد کنکور استفاده می‌شود. سال پیش هم همین اتفاق روز کنکور هنر افتاد.یکی از داوطلبان گروه آزمایشی هنر در تهران موفق به بردن گوشی همراه خود به جلسه آزمون شد و بخشی از سوالات این آزمون را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. بعد از آن هم سوال‌های گروه علوم انسانی و گروه علوم ریاضی هم از استان فارس و یکی دیگر از استان‌های غربی که اسم آن منتشر نشد بیرون آمد.

حاشیه‌های دیگر کنکور امسال
این تنها اتفاقی نبوده که حالا داد کنکوری‌ها را درآورده است؛گویا در کنکور امسال شاهد تطابق نداشتن برخی از سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب‌های درسی هم بوده‌ایم. در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور می‌گوید سؤالات کنکور سراسری از متن کتاب‌های درسی طراحی شده است و داوطلبان با مطالعه این کتاب‌ها قادر به پاسخگویی به تمام سؤالات خواهند بود، اما سؤالات کنکور سراسری واقعیت دیگری را تصویر می‌کنند و همین موضوع باعث شده که در کنکور امسال، داوطلبان به دشواری سوالات ریاضی اعتراض کنند.

به خاطر همین هم روز گذشته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نامه‌ای به ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی اعتراضات شرکت‌کنندگان آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها شد. نتیجه این بررسی‌ها این روزها هم‌اندازه با لو رفتن جواب‌ها برای آنهایی که یک‌سال خون دل خوردند تا سال ۱۴۰۰ کنکور دهند، اهمیت دارد و می‌تواند سرنوشتشان را برای سال‌های پیش‌رو تعیین کند.

کدخبر: ۴۰۱۳۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر