کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۵۵۴
تاریخ خبر:

جنجال شریک ‌استرالیا‌یی در پروژه واکسن اسپایکوژن

روزنامه هفت صبح | یکی از پروژه‌های واکسن سازی ایرانی برای بیماری کووید ۱۹، پروژه واکسن کرونای مشترک ایران و استرالیا معروف به اسپایکوژن است. اسپایکوژن محصول مشترک شرکت ایرانی سیناژن و شرکت استرالیایی وکسین (Vaxine) است و در استرالیا کووکس-۱۹ نامیده می‌شود. اسپایکوژن از دسته واکسن‌هایی است که در آن از خود ویروس (ضعیف‌شده، کشته شده یا حتی بخشی از ویروس) استفاده نمی‌شود بلکه از پروتئین‌های اسپایک ویروس کرونا که در آزمایشگاه ساخته شده‌ تولید و برای تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌شود.

حالا اما ماجرای جالبی اتفاق افتاده است. پروفسور نیکولای پتروفسکی که از اساتید پزشکی دانشگاه فلیندرز در شهر آدلاید استرالیا و بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت «وکسین» است، گفته غیر از واکسن خودش، واکسن دیگری را قبول ندارد و این در حالی است که واکسن‌های کرونای مورد تایید سازمان نظارت بر داروهای درمانی (Therapeutics Goods Administration) در استرالیا، تنها شامل واکسن‌های ساخت شرکت‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا است.

حالا این پژوهشگر واکسن‌شناسی از دریافت نامه‌ای «تهدیدآمیز» و «سختگیرانه» از اداره بهداشت ایالت استرالیای جنوبی مبنی‌بر ضرورت واکسیناسیون با واکسن‌های مورد تایید در استرالیا خبر داده است.پتروفسکی که پیش از این دو دُز واکسن کرونای ساخت خودش و شرکت سیناژن را تزریق کرده می‌گوید: «در مورد تاثیر اینکه اگر پس از واکسینه‌شدن کامل با یک نوع واکسن کرونا، دوره دیگری از یک واکسن متفاوت کووید-۱۹ را نیز تزریق کنید، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.» و بنابراین راضی نشده که علاوه بر آن واکسن، واکسن دیگری را تزریق کند.

بنابراین او مخالف تزریق واکسن نیست بلکه گفته من واکسن خودم را تزریق کردم و دیگر نیازی به دریافت واکسن‌های دیگر نیست و حتی این کار خطرناک است. اما سوال این است که چرا استرالیا واکسن ساخت پتروفسکی با همکاری ایران را قبول ندارد؟ به گفته پتروفسکی، واکسن «کووکس-۱۹» مرحله اول آزمایش‌های بالینی خود را در اوت ۲۰۲۰ در استرالیا با موفقیت طی کرده، به‌تازگی پس از طی مراحل دوم و سوم، به‌تازگی در ایران مجوز مصرف اضطراری گرفته و «پیشرفته‌ترین واکسن تولیدشده در استرالیا» است اما به ادعای این پژوهشگر دولت فدرال استرالیا پژوهش او برای تولید واکسن کرونا را «نادیده» گرفته است.

با این حال رسانه‌ها در استرالیا می‌گویند گزارش دقیقی درمورد کارایی واکسن «کووکس-۱۹» یا مقالات علمی منتشرشده در نشریات پزشکی معتبر درمورد نتایج پژوهش‌های مربوط به این واکسن را ارائه نکرده و یک سخنگوی وزارت بهداشت استرالیا، ضمن رد ادعای پتروفسکی درمورد نادیده گرفته‌شدن پژوهش‌های او، گفت: «تمام درخواست‌های مربوط به واکسن کووید-۱۹ در بالاترین اولویت قرار گرفته و بررسی شده‌اند.»حالا باید منتظر باشیم و ببینیم آیا عدم تایید این واکسن در استرالیا ممکن است روی تاییدیه نهایی واکسن در ایران نیز تاثیری داشته باشد یا اینکه دولت استرالیا کوتاه می‌آید و کار علمی پروفسور نیکولای پتروفسکی و شرکت سیناژن را می‌پذیرد.

کدخبر: ۴۲۳۵۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر