کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۷۲۸
تاریخ خبر:

جنجال خانه چهار هزار متری رئیس‌جمهور در نیاوران

روزنامه هفت صبح، گروه ویژه | «رئیس‌جمهور قصد ساخت خانه ۴ هزار متری(!) در جماران را دارد»؛ این خبر در ۲۴ساعت گذشته به یکی از ترندهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و هر کسی از زاویه خودش مشغول واکاوی این ماجراست. البته ریاست جمهوری و روابط عمومی جماران این موضوع را به صورت کامل و صددرصدی تکذیب کردند اما ماجرا در این مدت آنقدر بامزه شد که حیف‌مان آمد برایتان تعریف نکنیم. انگار ماجرای خانه‌های رئیس‌جمهور در کل یک موضوع جنجالی است که برای همه رئیس جمهورها به یک شکلی حاشیه درست می‌کند.

*** قصه از کجا شروع شد؟
* یک: مصطفی فقیهی، سردبیر سایت انتخاب در توئیتی از رفتن روحانی به جماران و ساخت‌و‌ساز در یک ملک ۴۰۰۰ متری در این منطقه بدون مجوزهای لازم خبر داده بود. او در این توئیت ادعا کرده بود: «روحانی و ساخت چهار هزار متر بنای غیرقانونی در نیاوران. قبل‌تر گفته بودم، روحانی قصد مهاجرت به جماران دارد اما او اینک درحال ساخت چهار هزار متر بنا بدون اخذ جواز از شهرداری و در زمینی دارای کاربری باغ است، آن‌هم بدون رعایت ضوابط و مقررات و صد درصد سطح اشغال.»

* دو: کمی بعد محمد‌جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران نیز پس از این توئیت در صفحه خود ضمن تایید این ساخت و ساز غیر مجاز، از حضور دو عضو شورای شهر در محل و اقدامات لازم برای تخریب بخش‌های غیر قانونی خبر داد. محمد‌جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به زمین ساخته شده رئیس‌جمهور در جماران گفته بود:

«شورای شهر زمانی که متوجه این تخلف شد با آن برخورد کرد و تذکر داد و دو تن از همکاران مسئولان کمیته‌ها در آن منطقه حضور پیدا کرده و نگرانی شورای شهر را انتقال دادند.در این ماجرا جای این انتقاد وجود دارد که جایی که در دفاع از قانون باید بایستد اقدام به ساخت و ساز کرده است و این که چرا همکاران بنده اجازه داده‌اند ساخت و ساز بدون پروانه صورت بگیرد. در این ساخت و ساز، به‌رغم پروانه صادر شده در ۲۹ خرداد، در طبقه فوقانی نیز ساخت و ساز صورت گرفته و این یک تخلف است و با حضور همکاران بنده تخلف قلع و قمع صورت گرفته و ستون‌های اضافه بریده شده است.»

* سه: پس از افزایش حاشیه‌ها، شهردار منطقه یک وارد عمل شد و کمی ماجرا را تلطیف کرد. سیدحمید موسوی گفت: «تخلف ساخت و ساز انجام گرفته در منطقه یک تهران که اعلام شده مربوط به حسن روحانی است صحت ندارد و ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است… برخی از ادعاهای مطرح شده درباره این پلاک کذب محض است، این پلاک باغ نیست و دارای رأی کمیسیون ماده ۷ سال ۹۳ است و به نام «دولت جمهوری اسلامی و به نماینده نهاد ریاست جمهوری» است و ارتباطی به شخص رئیس جمهور ندارد و متعلق به نهاد ریاست جمهوری است.

پنج طبقه‌ای که در این پلاک موجود است عین ضوابط مطابق با طرح تفصیلی است و از آنجایی که از سال ۹۳ رها شده بوده و دارای گود ۱۴متری عمیق و پرخطر بوده و خطر ریزش ملک مجاور در آن وجود داشته است، از طرفی هم گسل آن را تهدید می‌کرد، سطح اشغال دو طبقه آن ۶۰درصد است در حالی که می‌تواند۷۰ درصد باشد. در قسمت بالایی پلاک؛ شرکت پیمانکار مجری دو ستون زده و امروز شهرداری آن‌ها را تخریب کرده و با آن برخورد کرده است و آن هم بدون اطلاع نهاد صورت گرفته است. تاریخ صدور پروانه این ملک ۲۹ خردادماه است و این یک روند معمول است که بعد از پیشرفت کار برای برخی املاک پروانه صادر می‌شود اما مسئولیت طراحی و اجرای این طرح برعهده نهاد ریاست جمهوری و پیمانکار مربوطه است.»

*** پاسخ‌های رسمی دولت
* یک: روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد: «ملک مذکور از جمله املاک قدیمی متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و به هیچ وجه مالکیت شخصی ندارد و در سال‌های گذشته نیز از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است.این ملک قدیمی بر اثر گذر زمان و عدم رسیدگی در سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی و به شکل نیمه مخروبه در آمده بود که در چند سال قبل برای ساخت گودبرداری شده بود.

رها شدن گودبرداری مورد اعتراض همسایگان بوده و بیم آن می‌رفت که به منازل آنان نیز آسیب بزند، به همین جهت ساخت آن در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت. کاربری ملک مذکور مسکونی و شخصی نبوده و ساختمانی با کاربری اداری است و انتشار خبر ساخت منزل مسکونی برای رئیس جمهور در عین کذب بودن، یک شیطنت آشکار و کاملاً با اغراض مشخص صورت گرفته است.

ساخت این ملک با هماهنگی کامل با شهرداری تهران انجام شده و موضوع تخلف و ساخت خارج از روابط نیز کاملاً فاقد حقیقت است. این خبرسازی کذب بر اساس برخی قرائن موجود از سوی کسانی صورت گرفته که طی سال‌های گذشته برنامه‌ای برای این ملک داشته‌اند که به علت عدم توفیق در رسیدن به اهدافشان دست به فضاسازی‌هایی اینچنین زده‌اند.»

* دو: حسام‌الدین آشنا نیز با همان شیوه نگارش مخصوص به خودش توئیت کرد: «شخصی نبود؛ دولتی بود. مسکونی نبود؛ اداری بود. نیاوران نبود؛ جماران بود. چهار طبقه نبود؛سه طبقه بود. جدید نبود؛ قدیمی بود. بالا رفتید ماست بود؛ پایین آمدید دوغ بود؛ این قصه هم دروغ بود.»

*** خانه‌های دردسرساز برای رئیس‌جمهورها
همانطور که در ابتدای گزارش نیز گفتیم، اصولا خانه‌ها برای رئیس‌جمهورها دردسرساز بوده که برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: محمود احمدی نژاد که به این موضوع شهرت داشت که هیچ وقت به کاخ ریاست جمهوری نرفت و ترجیح داد به ساختمانی در منطقه پاستور برود. او در روزهای آخر ریاست جمهوری‌اش در سال ۱۳۹۲ در گفت‌وگویی گفت: «خانه‌ای در نارمک داشتم که قدیمی بود که کل زمینش ۱۷۵متر است، در آن خانه‌ای چهار طبقه ساختیم که با فرزندانم در آن زندگی کنیم. این وظیفه پدر و مادر است که بایستی فرزندان خود را زیر بال و پرشان بگیرند که البته این خواسته همه ایرانی‌هاست که ما هم به این دلیل با وام بانکی از صندوق نهاد آنجا را ساختیم.»

در آن زمان رسانه‌ها نوشتند:«اگر براساس گفته رئیس جمهور، زمین خانه وی ۱۷۵ متر باشد، بیش از ۶۰درصد زیربنای مفید می‌دهد، یعنی زیربنای مفید هر طبقه حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰متر می‌شود. البته آنان عنوان می‌کنند که شهرداری برای زمین ۱۷۵متری در منطقه نارمک، جواز پنج طبقه می‌دهد. حال اگر ملاک را سخنان رئیس جمهور قرار دهیم، هر طبقه خانه وی حدود ۱۱۰متری می‌شود، یعنی در مجموع ۴۴۰ متر زیر بنای مفید (۴ طبقه) در منطقه نارمک.

مشاوران املاک اعلام می‌کنند که در منطقه نارمک مسکن نوساز متری به طور متوسط حدود ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان و اگر لوکس باشد، متری بیش از ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. برهمین اساس، اگر ۴۴۰متر زیربنای مفید خانه دکتر محمود احمدی نژاد در منطقه نارمک را در عدد ۶ میلیون و ۵۰۰هزار تومان ضرب کنیم، دو میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان ارزش ساختمان می‌شود.» این قیمت‌ها البته برای سال ۱۳۹۲ است!

* دو: رئیس دولت اصلاحات نیز حاشیه‌های مختلفی درباره خانه خود داشت و در دوران ریاست‌جمهوری و بعد از آن در جماران سکونت داشت. در سال ۹۷ اما گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره محل سکونت او مطرح شد. برخی از اصولگرایان، ادعاهایی را درباره دفتر سید محمد خاتمی طرح کردند. دفتری که در خیابان یاسر برقرار است و از زمانی که سیدمحمد خاتمی ریاست‌جمهوری را به احمدی‌نژاد واگذار کرد و دفتر ریاست‌جمهوری را تحویل داد، از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و به‌طور واضح از سوی سیدحسن خمینی در اختیار او قرار گرفت.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران نیز درباره آن خانه و دفتر گفته بود: «محل مورد بحث، نه خانه و محل سکونتشان است و نه دفتر شخصی‌شان، نه هیچ مالکیتی داشته، نه هدیه و هبه است و نه طرف معامله و اجاره با نهاد و مرکز خاصی قرار دارند. ایشان برای انجام پروژه و وظیفه‌ای خاص و مشخص و ساعات خاصی در هفته (مجموعا حدود ١۵ ساعت در هفته) در ساختمانی مستقر شدند و طبیعتا برخی از جلسات و دیدارهایشان را در همین ساختمان انجام می‌دهند.»

* سه: از سال‌های اول انقلاب خانه مرحوم هاشمی رفسنجانی در جماران و در همسایگی بیت امام خمینی بوده است. محسن هاشمی در سال ۱۳۹۰ درباره این خانه گفته بود:«درکوچه‌‌ای که امام سکونت داشتند، در کنار حسینیه، منزلی وجود داشت که به جهت ازدحام مردم و ملاقات‌کنندگان امام و شلوغی و سر و صدای زیاد، ساکنان آن معذب بودند. این منزل از مالک آن خریداری شد. در شهریور سال ۱۳۶۰ در اوج فضای ناامن برای شخصیت‌های نظام، حضرت امام به جهت نگرانی برای سلامت پدر، از حاج‌احمدآقا خواستند ترتیبی داده شود که ایشان در منزل مذکور در کنار خانه امام ساکن شوند. این کار صورت گرفت و پدر به همراه خانواده در این خانه مستقر شدند.»

کدخبر: ۳۳۴۷۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر