کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۱۳۹۴
تاریخ خبر:

جنجال حمیرا ریگی؛ سفیر ایران در برونئی

معاون اول رییس جمهور هفته گذشته، حمیرا ریگی را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در برونئی معرفی کرد. خانم ریگی اولین زن بلوچ اهل سنت ایرانی است که به عنوان سفیر ایران در یک کشور دیگر منصوب شده است.

حمیرا ریگی پیش از این در زمینه‌های دیگری جزو زنان پیشتاز و اولین‌ها بود. او حالا باز هم در حوزه دیگر یکی از بانوان پیشتاز شده است.

این انتصاب که از مدتی پیش احتمال آن مطرح شده بود واکنش‌های مختلفی را در برداشت. برخی انتصاب حمیرا ریگی را به عنوان سفیر به دلیل نداشتن سابقه دیپلماتیک خلاف اصل شایسته سالاری دانسته اند.

حمیرا ریگی؛ اولین بخشدار زن در سیستان و بلوچستان
حمیرا ریگی متولد ۱۳۵۴ در سیستان و بلوچستان در یک خانواده ۱۰ نفره است. او فارغ التحصیل رشته فیزیوتراپی و دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات است.

حمیرا ریگی کارش را به عنوان فیزیوتراپیست شروع کرد. او در اداره بهزیستی چابهار نیز فعالیت می‌کرد.

خانم ریگی در اولین دوره انتخابات شورای شهر نامزد شد و توانست به شورای شهر چابهار راه یابد. او بعد از آن در سن ۲۵ سالگی به عنوان بخشدار بخش مرکزی چابهار انتخاب شد. این انتخاب موجب انتقاد‌های بسیاری به فرماندار وقت چابهار شد.

خانم ریگی بعد‌ها در یک مصاحبه درباره دلایل مخالفت برخی برای انتخابش به سمت بخشداری گفته بود: «انتخاب یک دختر ۲۵ ساله در یک منطقه با توجه به مسایل قومی و مذهبی، تصمیم مهمی بود. برخی به فرماندار می‌گفتند که با این انتخاب باعث مرگ سیاسی خودتان شدید، اما سرانجام من بخشدار مرکزی شهرستان چابهار شدم.»

حمیرا ریگی با وجود همه مخالفت‌ها بخشدار شد و یکی از اقدامات مهمش در این سمت، احداث جاده آسفالته ماجیرو در جنوب استان سیستان و بلوچستان بود. یکی از موانع احداث جاده در این منطقه، وجود ناامنی و اشرار مسلح بود.

خانم ریگی برای برقراری امنیت در ماجیرو به دیدن سرکرده اشرار رفت و با او مذاکره کرد. او بعد از راضی کردن اشرار به برقراری امنیت در منطقه، موافقت استاندار را هم برای احداث جاده آسفالته در ماجیرو جلب کرد. حالا این جاده در آن منطقه، به جاده خانم ریگی معروف است.

حمیرا ریگی، یکی از دستاورد‌های فعالیتش در سمت بخشداری را رشد خودباوری زنان در استانش می‌داند: «من وارد مساجد شدم. کنار مردان نشستم. جایی که هرگز زنان راه پیدا نکرده بودند. مولوی‌ها به احترام من فضا را باز کردند. این باعث خودباوری زنان شد.»

خانم ریگی همچنین در سمت مشاور مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز مدتی فعالیت کرده است.

حمیرا ریگی اولین فرماندار زن در دولت یازدهم بود
حمیرا ریگی بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم در فروردین ۱۳۹۳ به سمت فرماندار شهرستان قصر قند در سیستان و بلوچستان منصوب شد. او اولین فرماندار زن در ایران و استانش بود.

فعالیت حمیرا ریگی به عنوان اولین فرماندار زن ایران و اولین فرماندار زن اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان، نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. با این انتصاب بسیاری به گشایش مناصب رده بالای مدیریتی به روی زنان ایرانی امیدوار شدند.

خانم ریگی در سمت فرماندار قصر قند عملکرد بسیار موثری داشت. او حتی از فعالان صلح و سازش بین دو طایفه ریگی و شهرکی در جنوب سیستان و بلوچستان بود. این دو طایفه بزرگ استان به دلیل یک فقره قتل از سال‌ها پیش اختلاف داشتند که در نهایت با بخشش قاتل، صلح در بین شان برقرار شد.

حالا دولت حسن روحانی حمیرا ریگی را به عنوان سفیر ایران در برونئی منصوب کرده است. او سومین زن ایرانی بعد از انقلاب است که به عنوان سفیر معرفی شده است. پیش از این پروین فرشچی به عنوان سفیر کشورمان در فنلاند و مرضیه افخم برای سفارت کشور مالزی انتخاب شده بودند.

حمیرا ریگی همچنین اولین زن اهل سنت ایرانی است که به عنوان سفیر منصوب شده است.

واکنش‌ها به انتصاب حمیرا ریگی به سفارت
انتصاب حمیرا ریگی به عنوان سفیر ایران در برونئی با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، این انتصاب را گامی موثر در مشارکت همه اقوام در عرصه سیاسی دانست و در توییتی نوشت: «سفارت حمیرا ریگی یک رویداد ساده نیست، پیام بزرگی است به وسعت ایران رنگارنگ».

اما برخی این انتصاب را به دلیل نداشتن سابقه دیپلماتیک حمیرا ریگی، برخلاف اصل شایسته سالاری دانسته اند. روزنامه کیهان یکی از منتقدین این اقدام نوشته است: «سوالی که از وزارت خارجه و آقای جهانگیری باید کرد این است که آیا شرایط لازم برای سفیر بودن، تجربه و مهارت دیپلماتیک است یا مثلا جنسیت، مذهب و قومیت».

منتقد روزنامه کیهان اعتقاد دارد دولت دو قطبی‌های انحرافی مانند «شیعه-سنی و «مرد-زن» راه انداخته و در یک اقدام نمایشی برای این که اثبات کند طرفدار حقوق زنان و اهل تسنن است حمیرا ریگی را به عنوان سفیر انتخاب کرده است.

البته برخی از کاربران در فضای مجازی هم به انتخاب خانم ریگی به عنوان سفیر انتقاد داشته اند. آن‌ها می‌گویند انتصاب فردی به سفارت بدون این که حتی یک ساعت از عمرش را در وزارت امور خارجه گذرانده باشد به هیچ وجه براساس اصول تخصص گرایی و شایسته سالاری نیست.

منبع: فرادید

کدخبر: ۲۴۱۳۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • nikond7000

    احسنت بر این زن شجاع و کارآمد.

  • khordbin

    از جنجالش در برونئی چیزی نگفتید که!!!