کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۱۱۲
تاریخ خبر:

جنجال بر‌سر عرضه خودرو روسی پاتریوت در کشور

روزنامه هفت صبح، محمدحسین شاوردی | یکی از عجیب‌ترین قاب‌های نمایشگاه خودرو تهران در سال ۱۳۹۵ روبه‌رو شدن با پاتریوت خودرو روسی بود. محصولی که مشخص نبود به چه دلیلی به نمایشگاه آمده است. آن زمان در بحبوحه برجام افق پیش روی صنعت خودرو آنقدر گسترده بود که همکاری با یواز برای مونتاژ یا واردات پاتریوت بیشتر به یک شوخی می‌مانست.

حالا اما این خودرو به شکل رسمی به فاصله حدود چهار سال از آن زمان وارد بازار ایران شده در حالی که بیش از ۶۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. این خودرو که از سال ۲۰۰۵ در بازار روسیه عرضه می‌شود، طی نزدیک به ۱۵ سال تقریبا هیچ تغییر خاصی از نظر ظاهری یا فنی نداشته و نمونه روسی پیکان و پراید خودمان در ایران است.

شرکت روسی یواز که تولید کننده خودروهای دو دیفرانسیل، شاسی‌بلند، نظامی و انواع پیکاپ و کامیونت است، اصلا برند مشهور یا به‌روزی نیست. این برند از زمان جنگ جهانی دوم در حال فعالیت است اما هرگز در خارج از مرزهای روسیه مورد توجه قرار نگرفته ‌. واردکننده این خودرو اما از فرصت نبود شریک مطمئن برای صنعت خودرو ایران بهره جسته و برنامه دارد تا در کنار یک پیکاپ دو‌کابین و یک کامیونت باری به نام پروفی، نسخه شاسی‌بلند یواز به نام پاتریوت را در بازار خودروی ایران عرضه کند.

کاری که به نظر می‌رسد احتمالا به سرانجام چندانی منجر نخواهد شد و با فروش ۵۰۰ دستگاه از این محصول متوقف خواهد شد. دلیل این موضوع قیمت گزاف، ظاهری زشت، سواری بی‌کیفیت و قدرت اندک موتوری است که برای کشیدن یک بدنه سنگین توان کافی ندارد.

*** چپ یواز خالی است!
اگر کاپوت دراز یواز پاتریوت را بالا بزنید، به پیشرانه چهار سیلندر ۲٫۵ لیتری با توانایی تولید ۱۴۹ اسب بخار قدرت در ۵۰۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر در دور ۲۶۵۰ مجهز است. این پیشرانه همراه با جعبه‌دنده پنج سرعته دستی عرضه می‌شود . ارقام و مشخصاتی که در برابر وزن بالای بدنه پاتریوت حرف چندانی برای گفتن ندارند.

البته پاتریوت یک آفرود خشن و واقعی است. یواز پاتریوت به لطف سامانه انتقال قدرت چهار چرخ محرک و امکان انتخاب حالت‌های مختلف یک بیابانگرد واقعی است. حالت اول این خودرو به صورت تک‌دیفرانسیل است که در آن محور محرک به عقب رفته و حالت سبک یا H2 نام دارد. حالت دوم چهارچرخ محرک سبک یا H4 نام دارد، حالت چهارچرخ محرک سنگین یا L4 ‌ و نیز چهارچرخ محرک سنگین به همراه قفل دیفرانسیل‌ دیگر وضعیت‌هایی است که مجموعا توانایی خوبی به راننده برای عبور از موانع می‌دهند.

این خودرو که در بخش مصرف سوخت ترکیبی شرایط خوبی ندارد، به دوام بالا مشهور است. یواز پاتریوت در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۱٫۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و قادر است تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت هم سرعت بگیرد. بررسی کابین این خودرو نشان می‌دهد پاتریوت با تجهیزات رفاهی و ایمنی معمولی مثل ترمزهای دیسکی در محور جلو و کاسه‌ای در محور عقب به همراه سامانه ترمز صد قفل ABS و سامانه کنترل پایداری ESP، سیستم مالتی مدیا به همراه صفحه نمایش لمسی، دوربین دید عقب، شیشه‌های برقی، چراغ‌های روشنایی در روز و آینه‌های کناری به همراه LED به خریداران عرضه می‌شود. چیزهایی که در ارزان‌ترین محصولات بازار ایران هم با یک پنجم این قیمت یافت می‌شوند.

کدخبر: ۳۴۹۱۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر