کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۵۳۷
تاریخ خبر:

جنجال برسر نرخ زایش؛ مهاجران یک - آمریکا صفر

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | آمریکا قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور جهان است. هنوز رویای آمریکایی زنده است و هنوز آنجا کشوری است که هرکسی از هر طبقه‌ای می‌تواند به بالاترین درجات در هر عرصه‌ای برسد. به همین دلیل آمریکا همچنان قبله آمال و آرزوهای بخش قابل توجهی از مردم کشورهای دیگر بوده و هست و از همین رو نرخ مهاجرت به این کشور همواره نرخ بالایی است.

سکونت و زاد و ولد مهاجران آمریکایی در این کشور سبب شده تا تنوع قومی و نژادی در این کشور برجسته شود. بر اساس آمار و اطلاعات سال ۲۰۲۰ اکثریت جمعیت آمریکا با ۵۷.۸‌درصد را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند. پس از سفیدپوستان، لاتین تبارها با ۱۸.۷‌درصد در رده دوم قرار دارند. سیاه‌پوستان یا به عبارت دیگر آمریکایی-آفریقایی‌ها نیز با ۱۲.۱‌درصد در رتبه سوم این دسته‌بندی جای دارند. آسیایی‌ها با ۵.۹‌درصد نیز در رده چهارم قرار دارند.

از نظر پراکندگی جمعیت نیز سفیدپوستان دست بالا را در اختیار دارند. به‌جز هاوایی در دیگر مناطق کشور آمریکا، اکثریت جمعیت با سفیدپوستان است. سفیدپوستان همه جای آمریکا هستند. گفتنی است بیشترین جمعیت سفیدپوستان در غرب و مناطق مرکزی آمریکا سکونت دارند. بیش از ۸۳‌درصد جمعیت ایالت‌های غربی و مرکزی را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند. اغلب سیاه‌پوستان در مناطق جنوبی سکونت دارند. بر اساس آمار سال ۲۰۲۰، ۵۵‌درصد از جمعیت سیاه‌پوستان آمریکا در جنوب و ۲۶‌درصد از جمعیت آنان نیز در غرب این کشور ساکن هستند.

می‌توان گفت لاتین‌تبارها و آسیایی‌ها در اقصی نقاط این کشور پراکنده‌اند. برای تاثیر مهاجران در شکل‌گیری جمعیت امروز آمریکا لازم به ذکر است در سال ۱۹۵۰ سفیدپوستان آمریکا ۸۹.۵‌درصد از جمعیت را تشکیل می‌دادند. همچنین حدود ۷‌درصد از جمعیت در سال ۱۹۵۰ را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دادند. اکنون پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند جمعیت سفیدپوستان آمریکا در سال ۲۰۴۵ برلی اولین‌بار به زیر ۵۰‌درصد سقوط کند و به ۴۹.۷‌درصد برسد.

در روزهای گذشته گزارشی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد که جنجال‌های فراوانی به پا کرد و افراد مختلفی از‌جمله سیاستمداران در مورد آن موضع‌گیری‌ کردند. بر اساس این گزارش برای اولین‌بار در تاریخ آمریکا، تعداد کودکان به‌دنیا آمده مهاجران غیر‌مقیم بیشتر از تعداد کودکان به دنیا آمده سفیدپوست در این کشور بوده است. مطالعات مرکز مهاجرت آمریکا نشان می‌دهد که در طی ۱۲ ماه گذشته بیش از ۴۰۰ هزار کودک از مادران مهاجر غیرمقیم در این کشور متولد شده‌اند و این بیشترین آمار زایش در ۴۹ ایالت آمریکاست و تنها در یک ایالت نرخ زایش سفیدپوستان آمریکایی بیشتر از مهاجران غیر‌مقیم است.

بخش عمده این زاد و ولدها مربوط به مهاجران غیرقانونی است. بیش از ۳۰۰ هزار نوزاد از مادرانی متولد شده‌اند که به هر نحوی به‌طور غیر‌قانونی وارد مرزهای آمریکا شده‌اند. رتبه دوم با ۷۰‌هزار تولد در اختیار مادران کارگری است که با ویزای کار به آمریکا سفر کردند. از این آمار حدود ۳۹ هزار نوزاد در غالب زادگردی متولد شده‌اند. زادگردی نوعی از توریسم و گردشگری به‌شمار می‌رود و در آن مادر باردار با اخذ روادید کشور دیگری به آنجا سفر می‌کند تا نوزاد خود را در آن‌جا به دنیا بیاورد. آمریکا نیز ازجمله کشورهایی است که برای مادران باردار روادید صادر می‌کند و زایمان برای مهاجران غیرمقیم در آن قانونی است.

بر اساس قانون کنونی آمریکا هر نوزادی که در این کشور به دنیا بیاید شهروند این کشور به‌شمار می‌رود اما پدر و مادر نوزاد شامل این قانون نمی‌شوند. البته زمانی‌که نوزاد بزرگ شود و به سن قانونی‌که در آمریکا ۱۸ سال است برسد، می‌تواند برای پدر، مادر و دیگر اعضای خانواده خود کارت سبز اقامت در آمریکا را درخواست کند. به همین دلیل شور و هیجان مهاجران غیر‌مقیم برای فرزندآوری در آمریکا بیش از خود آمریکایی‌هاست و این پدیده به مذاق دولتمردان آمریکایی خوش نیامده است.

سیاستمداران آمریکایی به‌ویژه جمهوری‌خواهان تصور می‌کنند با پیشی گرفتن آمار تولد مهاجران در این کشور، عنان کار از دست آمریکایی‌های اصیل خارج و به دست افرادی می‌افتد که عرق و تعصبی نسبت به خاک آمریکا ندارند. از این‌رو نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به‌دنبال تصویب قوانینی هستند که اعطای حق شهروندی به کودکان متولد شده در آمریکا از مادرانی مهاجر و غیر‌مقیم را لغو کنند.

عده‌ دیگری از جمهوری‌خواهان نیز با اشاره به اینکه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم از پدر و مادری مهاجر و غیر‌مقیم در آمریکا متولد شده است و شرایطی مشابه این نوزادان دارد، عنوان کرده‌اند که در قدم اول باید این قانون تصویب شود که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ باید پدر و مادری آمریکایی داشته باشند و فرزندان مهاجران حق ریاست‌جمهوری در این کشور را نداشته باشند‌. بعید است که این قانون که رگه‌هایی از تبعیض و نژادپرستی در آن عیان و آشکار است، تصویب شود اما بسیار ممکن است که در فاصله ۸‌ساله از اتمام دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، دوران ریاست‌جمهوری اولین زن مهاجر آمریکایی در این کشور آغاز شود.

کدخبر: ۴۳۵۵۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر