کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۱۵۷
تاریخ خبر:

جنجال ایرانی در سن‌پطرز‌بورگ؛ روسیه برویم؟ نرویم؟

روزنامه هفت صبح | همین روزهایی که خیلی از ما بازی‌های جام ملت‌های اروپا را از تلویزیون می‌بینیم، خیلی از ایرانی‌ها بلیت استادیوم سن پترزبورگ را خریده و قرار است امروز بازی سوئد-لهستان را با چشم‌ خودشان در روسیه ببینند. حتی همین الان هم عده‌ای وسوسه شده‌اند حالا که درهای روسیه باز شده، هم یک سفر بروند و هم یک چهارم نهایی را یازدهم تیرماه زنده از استادیوم مشاهده کنند.

اما این پلن حداقل برای ۱۷۰ نفری که پنجشنبه هفته پیش با پرواز ماهان و ایر فلوت به روسیه رسیدند،جواب نداد.ای کاش فقط جواب نداده بود؛ اتفاق‌هایی افتاد که ممکن است روابط ایران و روسیه را هم در توافقنامه لغو روادید گروهی تیره و تار کند. البته آژانس‌ها و سفارتخانه می‌گویند که اگر چند نکته را رعایت کنید، احتمالا با مانعی برای این سفر روبه‌رو نمی‌شوید. نکاتی که در این گزارش به آن اشاره می‌شود. حالا ماجرا چه بود؟ و مسافران بعدی اگر چه کار کنند دیپورت نمی‌شوند؟

*** روسیه برویم؟ نرویم؟
‌از هشتم خرداد روسیه گفت هر کسی که می‌خواهد بازی‌های جام ملت‌های اروپا را ببیند، بلیت بخرد و غیر از بلیت، فن آی‌دی بگیرد ( یک کارتی که قیمتش با بلیت فرق دارد و برای هر مسافر بدون ویزا در دوران جام‌ملت‌ها الزامی است) تا وارد کشور من شود. این خبر برای ما ایرانیان که باید برای سفر به این کشور ویزا بگیریم و کلی معطل آن بمانیم، خبر خوبی بود. با یک «فن آی دی» می‌توانستیم به روسیه برویم؛ هم فال و هم تماشا. اما ۱۷۰ نفر هفته پیش با پرواز ماهان و ۸۰ نفر هم با پرواز ایرفلوت به این کشور رفتند که با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. مسافران پرواز ماهان که همان موقع برگشت داده شدند و ۳۷ نفر از مسافران ایرفلوت هم چند روز معطل بودند و روز یکشنبه به کشور برگشتند . آنها چند مشکل داشتند:

* یک:اول اینکه بعضی از آنها بلیت بازی را داشتند ولی فن آی دی نداشتند.
* دو: دوم اینکه چند نفر فقط با بلیت مسابقه وارد شده بودند.
* سه: سوم اینکه تعدادی از آنها قصد فرار به اروپا را داشتند.
* چهار:دست آخر اینکه برخی از آنها هم همانجا در روسیه گفتند که ما اصلا برای دیدن اقوام و برای ماه عسل آمده‌ایم و کاری با بازی‌ها نداریم. روسیه هم گفته بود هر کسی با فن آی دی می‌آید فقط باید با هدف بازی‌ها به این کشور قدم بگذارد.
* پنج: آژانس متخلف فعلا بلیت نمی‌فروشد

حالا این مشکلات را چه کسی درست کرده بود؟ اینطور که سفارت ایران گفته، مشکل از سودجویی یا شاید بی‌دقتی آژانس های مسافربری بوده است. اما آژانسی که بلیت این افراد را صادر کرده بود حرف دیگری می‌زند. متصدی آن می‌گوید مسافران نباید می‌گفتند که برای ماه عسل آمده‌اند بعد هم اینکه کلا دو نفر قصد فرار داشتند و باعث شدند روسیه بقیه را راه ندهند. اما با جست و جوی این خبر از آژانس‌های دیگر و نگاهی به بیانیه سفارتخانه ایران و مسکو به نظر می‌آید تخلف‌ها از این حرف‌ها بیشتر بوده است و بیشتر آن هم از اشتباه آژانس است.

جالب اینکه این متصدی آژانس «ا.س» می‌گوید: «ما به روسیه گفتیم که هر وقت تعهد بدهد دیگر چنین برخوردهایی با مسافران ایرانی نخواهد داشت، برایش مسافر می‌گیریم.» او به هفت صبح می‌گوید که آنها فعلا حق فروش بلیت ندارند چون پروازهای ماهان لغو شده‌اند. البته انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هم همانطور که انتظار می‌رود پشت آژانس‌ را گرفته و گفته او کار خلافی نکرده‌ و این سفارتخانه بوده که پشت ایرانی‌ها را خالی کرده و به خاطر انتخابات کارمندشان را دیر به فرودگاه فرستاده است.

*** راه ماهان بسته شد
پروژه سفر به مسکو اما هنوز کاملا بسته نشده است. ایران پروازهای ماهان را لغو کرده ولی ایرفلوت به پروازهایش ادامه داده است. آژانس دیگری هست که هفته پیش مسافرانش را با ایرفلوت راهی مسکو کرده است. آنها هنوزهم تورهای دیگری مثل یک برنامه چهار شب مسکو و دو شب سن پترزبورگ برای مسافرانشان چیده‌اند. می‌گویند خودشان بلیت می‌خرند، فن آی دی می‌گیرند، هتل رزرو می‌کنند و مسافرانشان را با سلام و صلوات به سفر می‌فرستند.

*** راه‌حل‌ آژانس‌های ایرانی
کارهایی که آژانس‌ها برای این سفر و مسابقات انجام دادند فقط محدود به این حرف‌ها نیست. مثلا در سایت فن آی دی توضیح داده شده که این کارت، یک نوع ویزای رایگان بوده ولی قیمت بلیت بازی متنوع است. یک آژانس معتبر به هفت صبح توضیح می‌دهد: «فن آی دی بازی بلژیک را ۳۰۰ دلار فروخته و حالا برای بازی‌های آخر به ۵۰۰ دلار رسیده است.» یک آژانس دیگر هم عدد ۳۹۸ دلار را برای فروش فن آی دی پیشنهاد می‌دهد. وقتی نگاهی هم به بلیت فروشی بازی‌ها می‌اندازیم، نرخ بلیت تقریبا باز برابر با همین رقم‌هاست. مثلا قیمت بلیت بلژیک و روسیه ۵۴۰ دلار بوده است.

مجموع هزینه سفر به این سرزمین فعلا برای ایرانی‌ها ۲۹ تا ۳۲ میلیون تومان آب می‌خورد. آژانس دیگری این جزئیات را درباره این سفر می‌دهد: «ما یک تور برای یکم تا هفتم جولای داریم که می‌شود در آن بازی یک چهارم نهایی را دید. ولی قیمت آن دیگر مثل قبل نیست و افزایش یافته است.» تور مسکو برای جام ملت‌های اروپا قبلا بین ۲۳ تا ۲۶ میلیون تومان بود اما این متصدی اینطور توضیح می‌دهد که به خاطر گران‌تر بودن قیمت بلیت و قیمت آی دی کارت بازی‌های آخر، نرخ آن به ۲۸ و ۹۰۰ برای یک نفر و ۳۱ میلیون و ۶۰۰ برای هر نفر از زوجین رسیده است.

*** روسیه بیایید، اروپا نروید
سفارت ایران در مسکو در همین مدت که ایرانی‌ها در فرودگاه سردرگم شده بودند دو بار بیانیه داد. در بیانیه اول به مردم گفته بود اصلا کسی روسیه نیاید. آن زمان بیشتر از یک روز بود که مسافران ایرانی در فرودگاه سن پترزبورگ آواره بودند. مسافرانی که بین‌شان افراد کهنسال و کودک هم دیده می‌شد که روسیه گفته بود اهداف آنها با جام ملت‌های اروپا همخوانی ندارد. در واکنش به این اتفاق سفارتخانه ایران اول آب پاکی را روی دست همه آنهایی که برنامه روسیه داشتند ریخت و اینطور گفت:

«ایرانیان به روسیه سفر نکنند؛ چون بلافاصله توسط پلیس مرزی در فرودگاه جلوی ورود آنها به مسکو گرفته خواهد شد و دیپورت یا در فرودگاه سرگردان خواهند شد.» در بیانیه دوم اما تغییراتی در لحن آن داده شده بود که می‌شود برداشت کرد دوباره مجوز سفر به روسیه صادر شده. این بار در بیانیه جدید که ۲۹ خرداد صادر شد نوشته بودند که اگر هم می‌خواهید مسکو بروید، اول اعتبار آژانس و نوع ویزا را چک کنید و بعد از آن آژانس بلیت بخرید. بعد هم سفارت روسیه هم دو روز پیش بیانیه داد که سفر به روسیه، مجوز ورود به اروپا نیست. یعنی اگر هوای اروپا ندارید و فقط می‌خواهید روسیه بیایید، بسم الله.

*** فن آی دی چیست؟
آنهایی که جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رفته بودند احتمالا یادشان است که غیر از بلیت چیزی به اسم فن آی دی هم داشتند که نقش همان ویزا را بازی می‌کرد. با این فن آی دی، روز بازی حمل و نقل مسافران رایگان است و شرایط خاصی برای گرفتن دارد. شرایطی که گویا این بار از سمت آژانس ایرانی رعایت نشده بود.

*** پس لغو ویزای دو طرفه چه بود؟
ایران و روسیه قبل از این در سال ۱۳۹۶ با هم توافق کرده بودند که روادید گروهی میان تهران-مسکو برای گروه‌های گردشگر ۵ تا ۵۰ نفره ایرانی و روسی لغو شود اما ویزای انفرادی فعلا پابرجا بود. یعنی همچنان برای سفر شخصی یا بدون تور به روسیه یا ایران لازم بود به سفارتخانه مراجعه شود. به خاطر اینکه روسیه اعتقاد داشت افراد برای سفر به این کشور انگیزه‌های مهاجرت به اروپا را دارند.

مشابه این ماجرا زمان توافق ایران با کشورهای صربستان، مالزی و جمهوری آذربایجان رخ داده بود؛ پس از لغو یا تسهیل ویزا با افزایش تقاضا برای سفر به این کشورها و بازنگشتن تعدادی از مسافران به ایران، طرف مقابل یک‌طرفه توافق لغو روادید با ایران را متوقف و دیگر گردشگران ایرانی را از امکان سفر بدون ویزا و یا حتی با ویزای فرودگاهی محروم کرد. برای بازی جام ملت‌های اروپا ولی دیگر می‌شد ویزای انفرادی هم گرفت که فعلا ترس آن وجود دارد این ماجرای مسافران ایرانی در هفته گذشته آن برنامه را هم لغو کند.

*** نکته:از هشتم خرداد روسیه گفت هر کسی که می‌خواهد بازی‌های جام ملت‌های اروپا را ببیند، بلیت بخرد و غیر از بلیت، فن آی‌دی بگیرد ( یک کارتی که قیمتش با بلیت فرق دارد و برای هر مسافر بدون ویزا در دوران جام‌ملت‌ها الزامی است) تا وارد کشور من شود. این خبر برای ما ایرانیان که باید برای سفر به این کشور ویزا بگیریم و کلی معطل آن بمانیم، خبر خوبی بود. با یک «فن آی دی» می‌توانستیم به روسیه برویم؛ هم فال و هم تماشا. اما ۱۷۰ نفر هفته پیش با پرواز ماهان و ۸۰ نفر هم با پرواز ایرفلوت به این کشور رفتند که با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. مسافران پرواز ماهان که همان موقع برگشت داده شدند و ۳۷ نفر از مسافران ایرفلوت هم چند روز معطل بودند و روز یکشنبه به کشور برگشتند

کدخبر: ۳۹۸۱۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر