کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۷۰۵
تاریخ خبر:

جنجال اخراج خانم دکتر بیهوشی از پرواز تهران-‌بوشهر

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | «یک پزشک متخصص بیهوشی، توسط خلبان ایرلاین «وارش» به بهانه اینکه ممکن است ناقل کرونا باشد، از پرواز اخراج شد. این خانم پزشک متخصص بیهوشی بوشهری برای خدمت، از تهران عازم بوشهر بود، خانم دکتر به‌دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری به مهماندار اعتراض می‌کند که خدمه پرواز او را اخراج می‌کنند.»

این خبر دست‌به‌دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و حتی کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی‌ وزارت بهداشت، واکنش تندی به این خبر داشته است. ما در پیگیری این ماجرا به نکات جذابی دست پیدا کردیم، از اینکه مهمانداران این شرکت هواپیمایی چه می‌گویند و از سوی دیگر، این خانم پزشک که بوده و پزشکان به چه نکاتی اعتراض دارند. ابتدا این ماجرا را از دو زاویه کاملا متفاوت که مطرح شده، مرور می‌کنیم.

*** زاویه نگاه پزشکان به ماجرا
دکتر مهدیار سعیدیان، فعال رسانه‌ای حوزه پزشکی در توئیتر خود نوشت:یک پزشک متخصص بیهوشی توسط خلبان هواپیمایی وارش به بهانه اینکه ممکن است ناقل کرونا باشد، از پرواز اخراج شد. این خانم پزشک متخصص بیهوشی بوشهری برای خدمت با پرواز شماره ۵۸۷۲ هواپیمایی وارش از تهران عازم بوشهر بود، خانم دکتر به‌دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری به مهماندار اعتراض می‌کند. اما مهماندار این هواپیمایی در پاسخ اعتراض محترمانه، وی را نادان و بیسواد خطاب می‌کند!

ولی خانم دکتر خود را پزشک متخصص بیهوشی معرفی می‌کند. مهماندار سپس با خانمی ‌که خود را سرمهماندار معرفی می‌کند، به سراغ ایشان رفته و با توهین خانم دکتر را با بی‌احترامی ‌از هواپیما اخراج می‌کنند. پس از این اتفاق مسافران علت این برخورد را می‌پرسند که یکی از مهمانداران می‌گوید، چون تعدادی از بستگان نزدیک خلبان به علت ابتلا به کرونا فوت نموده‌اند، خلبان به این قشر حساسیت دارد و اگر این پزشک در پرواز می‌ماند، ممکن بود پرواز سلامت به مقصد نرسد. و ادامه می‌دهد، پزشکان بیهوشی ناقل ویروس کرونا هستند و جناب خلبان در هر پروازی متوجه شود پزشک متخصص بیهوشی در پرواز هست، وی را اخراج می‌کنند.

*** واکنش رسمی‌ وزارت بهداشت به ماجرا
کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی ‌وزارت بهداشت نوشت: «موضوع اخراج همکار متخصص بیهوشی از پرواز تهران- بوشهر به دستور خلبان و به بهانه ناقل‌بودن، برای بررسی به دوستان وزارت راه منتقل شد. اگر این موضوع صحت داشته باشد، خلبان نامتعادل و کادر پرواز خاطی و شرکت هواپیمایی اشاعه‌دهنده کرونا منتظر عواقب و پیامدهای آن باشند، منتظر می‌مانیم.»

*** زاویه نگاه ایرلاین به ماجرا
برای آنکه از ماجرا بیشتر سر دربیاوریم با محمد خداکرمی، معاونت بازرگانی ایرلاین «وارش» گفت‌وگو کردیم. او درباره این اتفاق می‌گوید:‌ «ما قبل از پرواز، همه پروتکل‌های بهداشتی را طبق قوانین رعایت می‌کنیم و از مسافرین درباره وضعیت سلامت‌ آن‌ها سوال کرده و پرسشنامه‌ای در اختیارشان قرار می‌دهیم. سپس همه آن‌ها در مرحله آخر مورد تب‌سنجی قرار گرفته و در صورت اینکه سلامت آن‌ها تایید شود، وارد هواپیما می‌شوند.

طبق گزارش مهماندار و امنیت پرواز که به ما داده شده، این خانم دکتر در همه مراحل پیش از درمان، وضعیت خود را سالم و بدون علامت ذکر می‌کند. او اما پس از نشستن بر صندلی خود، با صدای بلند به مهماندار می‌گوید، ممکن است من ناقل کرونا باشم و بنابراین صندلی کناری من را خالی کنید.

همین موضوع باعث شد تا تیم امنیت و سرمهماندار ما نزد او بروند و درباره این صحبت‌هایش بپرسند. این خانم پزشک اما در پاسخ سوال دوباره تیم امنیت و سرمهماندار، صحبت‌های قبلی خود را تکذیب می‌کند و می‌گوید که ناقل کرونا نیست و به این دلیل آن حرف را زده که صندلی کناری‌اش خالی شود. درنهایت تیم امنیت ایرلاین ما با توجه به پروتکل‌های بین‌المللی از ایشان خواهش می‌کند که از هواپیما خارج شوند و ایشان نیز در کمال احترام و بدون هیچ‌گونه اعتراضی، از هواپیما خارج می‌شود. همانطور که می‌دانید که طبق پروتکل‌های بین‌المللی اگر مسافری حتی به شوخی حرفی را بزند که امنیت روانی سایر مسافران را خدشه‌دار کند، باید او را از پرواز خارج کرد.»

او در پاسخ به این سوال که اما آن خانم دکتر بعدا اعلام کرده که او هیچگاه نگفته که ممکن است ناقل کرونا باشد و فقط به عدم فاصله‌گذاری اجتماعی اعتراض کرده، می‌گوید: «طبق گزارشی که مسئولان پرواز به ما داده‌اند، چنین جمله‌ای بعدا گفته شده و در ابتدای صحبت‌شان با صدای بلند گفته بودند که ممکن است ناقل کرونا بوده باشند. بنابراین علت هدایت ایشان به خارج از هواپیما به‌دلیل آن جمله بوده و نه اعتراض به فاصله‌گذاری اجتماعی. ایرلاین ما برای قشر پزشکان احترام زیادی قائل است و به هیچ عنوان قصد توهینی وجود نداشته است.

خصوصا آنکه در این روزها و ماه‌ها، پزشکان جامعه زحمات جبران‌ناپذیری برای مردم انجام داده‌اند و ما مدیون آن‌ها هستیم.» او در پاسخ به این سوال که چرا فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما رعایت نشده، می‌گوید: «نه تنها در ایران، بلکه در هیچکدام از ایرلاین‌های دنیا نیز الزامی ‌به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نفروختن بلیت صندلی‌های کنار یکدیگر، صادر نشده است.

دلیل این اتفاق آن است که به‌دلیل تهویه بسته هواپیما، چه فاصله مسافران دومتر باشد، چه نیم‌متر و چه ده‌متر، اگر خدای نکرده مسافری ناقل ویروس کرونا باشد، در هوا پخش خواهد شد و امکان انتقال به سایرین وجود دارد. به همین دلیل است که ستاد کرونا در ایران و سازمان هواپیمایی کشوری هیچ‌گونه قانونی مبنی عدم بلیت فروشی دوصندلی در کنار هم، صادر نکرده‌اند.»

*** پیگیری هفت‌صبح از ماجرا
این پزشک، دکتر «غزاله خائف» نام دارد که مختصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه است و علاوه بر تهران، در بیمارستان «امیرالمومنین» گناوه بوشهر مشغول به کار است. دکتر خائف به‌صورت مداوم بین تهران و بوشهر در سفر است. او درباره این ماجرا می‌گوید: «زمانی که سوار هواپیما شدم به مهماندار بابت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تذکر دادم. من در ردیف دوم نشسته بودم. پس از انتقال یک‌نفر از ردیف آخر به صندلی کناری، به مهماندار گفتم چرا فاصله رعایت نمی‌شود، با این‌که جای خالی هم وجود دارد؛ اما مهماندار پاسخ داد در موضوعی که اطلاعاتی ندارید، صحبت نکنید.

پس از چند دقیقه، گروهی چهارنفره از خانم کم‌سن‌و‌سال که خود را سرمهماندار معرفی کردند، به سراغ من آمدند و با تندی، بنده را از هواپیما اخراج کردند. بعداً که از سرویس ترافیک پیگیری کردم، اظهار بی‌اطلاعی کردند و زیر بلیت من قید شد که به علت بیماری کووید۱۹ از پرواز من ممانعت شده است.» با این وجود، دکتر سیدحسن معینی، رئیس هیات‌مدیره سازمان نظام پزشکی «بوشهر» به هفت‌صبح می‌گوید: «ما درحال پیگیری ماجرا هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم به جمع‌بندی دقیقی برسیم. درحال پیگیری این اتفاق هستیم و از مراجع قانونی درخواست کرده‌ایم تا ورود کرده و اطلاعات و جزئیات این اتفاق را به ما ارائه دهند. تا زمانی که به اطلاعات دقیق نرسیم، نمی‌توانیم اظهارنظر رسمی ‌داشته باشیم.»

*** بحث میان پزشکان
در میان پزشکان و عوامل پزشکی نیز بحث‌های مختلفی در گرفته است. برخی از پزشکان می‌گویند از آنجایی که پزشکان و خصوصا متخصصان بیهوشی در معرض ویروس کرونا هستند، نباید با هواپیما و وسایل حمل‌و‌نقل پرخطر سفر کنند. از سوی دیگر، گروه دیگری از پزشکان می‌گویند، در زمان فعلی که جامعه به پزشکان بیش از گذشته نیاز دارند و وزارت بهداشت برنامه شیفت‌های پزشکان را به‌طور فشرده می‌چیند، راهی باقی نمی‌ماند جز مسافرت با هواپیما و سایر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی.

*** درباره ایرلاین وارش و مالک آن
شرکت هواپیمایی وارش در سال ۱۳۹۶ در استان مازندران آغاز به‌کار کرد و اولین پرواز خود را از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه دشت ناز شهرستان ساری به انجام رساند. وارش در گویش شمالی به ‌معنای باران است. جالب است بدانید که قسمتی از سهام باشگاه نساجی مازندران به شرکت هواپیمایی وارش که تحت مدیریت «رضا حدادیان» است، واگذار شده.

رضا حدادیان اصالتا ساروی و از دوستان نزدیک امیرقلعه‌نویی و مهدی پرهام است. او به‌صورت همزمان نیز مالک و مدیرعامل شرکت هواپیمایی وارش است. این شرکت هم‌‌اکنون با پنج فروند هواپیما در دو فرودگاه مهرآباد تهران و دشت ناز ساری در حال فعالیت است. طبق شنیده‌ها، از دیگر فعالیت‌های اقتصادی حدادیان می‌توان به برج‌سازی و هتل‌سازی در کشورهای ترکیه و اوکراین اشاره کرد که در فعالیت‌های خود با مهدی پرهام مشارکت می‌کند.

همچنین، حدادیان، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره‌ شرکت «ماه‌تاب‌گستر» است. ماه‌تاب‌گستر از ثروتمندترین شرکت‌های ایرانی ‌است و اولین شرکت خصوصی ایرانی است که در زمینه تولید، توزیع و فروش انرژی الکتریکی در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کند و هم‌اکنون مالک تمام یا بخشی از ۱۰نیروگاه برق کشور است.

حدادیان رئیس هیات شمشیربازی استان تهران بوده و عضو هیات‌رئیسه‌ فدراسیون شمشیربازی است. از جمله فعالیت‌های مالی او در زمینه ورزش، می‌توان به پاداش او به شمشیربازان المپیک ۲۰۱۶ پیش و پس از مسابقات اشاره کرد. همچنین گفته می‌شود حدادیان در زمانی که تیم نساجی با محمود فکری در بحران مالی به‌سر می‌برد، مبلغ ۳۰میلیون تومان به تیم کمک کرده بود.

کدخبر: ۳۲۶۷۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر