کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۲۵۳
تاریخ خبر:

جنجال‌های فرهنگی روزهای اخیر در هفت پرده

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | حاشیه‌هایی که دامنگیر مهدوی‌کیا شده مشخص نیست چه عواقبی برای او به دنبال داشته باشد اما ستاره سال‌های نه چندان دور تیم ملی تنها فردی نیست که اخیرا زیر ذره‌بین حساسیت‌های فرهنگی طیف اصولگرایان رفته. جمعی از بازیگران سینما هم اخیرا با شکایت جمعی از طلاب قم مواجه شدند.

حتی وزیر بهداشت و شهردار اصولگرا هم از این انتقادات مصون نماندند. یک رستوران در خیابان فرشته و کلینیک دامپزشکی در منطقه پنج منتظر برخورد قضایی هستند و نایب رئیس کمیسیون بهداشتی مجلس هم از لزوم درمان زنان توسط پزشکان زن سخن می‌گوید. برآیند این اتفاقات نشان می‌دهد شاهد از راه رسیدن دور تازه‌ای از حساسیت‌های فرهنگی در کشور هستیم.

یک: مهدوی‌کیا و لباس دردسرساز
جمعه گذشته مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان پیشین تیم‌ملی ایران با دعوت فیفا در یک بازی نمادین و دوستانه به منظور رسمیت بخشیدن به مسابقات عرب‌کاپ، شرکت کرده بود. در این مسابقه فوتبال، پیراهنی برای بازیکنان در نظر گرفته بودند که منقوش به پرچم تمام کشورهای عضو فیفا بوده. رسانه‌های اصولگرا از جمله فارس و کیهان با استناد به عکسی از مهدوی‌کیا در کنار اینفانتینو رئیس فیفا اعتراض کردند که چرا او حاضر شده لباسی را بپوشد که پرچم رژیم اشغالگر هم روی آن نقش بسته؟‌

در عین حال بحث درباره برکناری یا استعفای مهدوی‌کیا از سرمربیگری تیم‌ملی امید هم بالا گرفت که در این جبهه‌گیری بعضی هواداران باشگاه استقلال هم در مخالفت با ستاره پیشین پرسپولیس وارد گود شدند. در ادامه اما جزئیات بیشتری منتشر شد که نشان می‌دهد اصل ماجرا ابعاد پنهان دیگری هم دارد. از جمله اینکه مهدوی‌کیا صرفا با دعوت فیفا در این مسابقه شرکت کرده و از برنامه‌های اجرایی آن مثل شکل و شمایل لباس‌ها اطلاعی نداشته(به گفته حجت‌الاسلام علیپور رئیس سابق کمیته اخلاق فدراسیون).

از طرفی مصاحبه‌ای هم که از یونس محمود مبنی بر خط زدن پرچم اسرائیل توسط بازیکنان عرب و همراهی نکردن مهدوی‌کیا منتشر شد جهت‌دار و جعلی بوده. در وهله بعد هم فیلمی منتشر شد که نشان می‌دهد مهدوی‌کیا در زمان ورود به زمین سعی دارد قسمتی از لباس را که مناقشه برانگیز شده با دست بپوشاند.

بعد از روشن شدن این دلایل ثانویه نظر کاربران اصولگرا هم تغییر کرد و با یادآوری گل مهدوی‌کیا به آمریکا توئیت‌هایی برای دلجویی از او منتشر کردند. گفتنی است بعضی بازیکنان فعلی و پیشکسوت تیم‌ملی از جمله کریم‌باقری، علیرضا جهانبخش و … هم در اینستاگرام از سرمربی تیم‌ملی امید حمایت کردند. با این حال خبرگزاری فارس با انتشار سلسله مطالبی خواستار برکناری مهدوی‌کیا از مربیگری تیم ملی امید شده است.

دو: شکایت بعضی طلاب قم از بازیگران زن
هفته پیش گروهی از طلبه‌های حوزه علمیه قم، در قالب «مجمع جهادی روحانیون قم، تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب قم، مجمع فعالان امر به معروف قم و چند موسسه دیگر» از ۱۵ نفر از بازیگران زن سینمای ایران به‌دلیل بدحجابی منجر به تحریک آنان به دادسرای قم شکایت کردند. آن‌ها با مطرح کردن اتهاماتی مثل «وارد کردن زیان معنوی، تحلیل رفتن عقل، نقش بستن تصاویر جنسی در اذهان و محروم شدن از لذت انس با خدا» درخواست جبران ضررهای وارده به‌ خود را کرده‌اند

این طلاب حوزوی قم، «معلوم بودن قسمتی از سر، سینه و گوش، استفاده از ‎گلسر و کلاه لبه‌دار»را از جمله مصادیق بدحجابی برشمرده‌اند. خبرگزاری حوزه گزارش داده که شاکیان این پرونده ۱۱۰ نفر هستند شامل ۷۴ نفر آقا و ۳۶ نفر خانم. طبق اظهارات این افراد متهمان با تصاویری که از خود در صفحات شخصی اینستاگرام‌شان می‌گذارند و همچنین لباس‌هایی که با آنها در معابر و مجالس عمومی حضور پیدا می‌کنند، به آنها و خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، ضرر معنوی وارد کرده‌اند. اسامی بازیگرانی که از آن‌ها شکایت شده هم از این قرار است: نیوشا ضیغمی، شبنم مقدمی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، فلور نظری، آزاده صمدی، بهاره رهنما، الناز شاکردوست، الهام صالحی، صبا کمالی، الهام حمیدی، ریحانه پارسا، سمانه پاکدل، لیندا کیانی.

سه: معمای رستوران خیابان فرشته
وب‌سایت خبری اصولگرای صراط‌نیوز سه روز پیش در مطلبی با عنوان «اینجا رستوران خیابان فرشته است یا کازینو بلاژیو لاس‌وگلاس» نسبت به هنجارشکنی‌های صورت گرفته در این رستوران توسط بعضی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی انتقادات تندی را مطرح کرد. اگرچه از روی این ویدئویی که منتشر شده صحت و سقم بعضی ادعاهای مطرح شده قابل تایید نیست.

در بخش‌هایی از این یادداشت با روتیتر «حرمت شکنی اینفلوئنسرها در یلدای فاطمی» آمده:‌ «همزمان با ایام فاطمیه، در رستوران {…} واقع در خیابان فرشته تهران، مُشتی اینفلوئنسر (شاخ اینستاگرام) بی‌هُنر و دلقک ‎صفت، وقاحت را به اوج می‌رسانند و با ارتکاب هنجارشکنی‌‌های آشکار، تهران را با لاس‎ وگاس اشتباه می‌گیرند! ویدئوی منتشر شده از این دورهمیِ یلداییِ متعفن، به حدّی رقّت انگیز است که اگر لوکیشن تهران بر آن درج نمی‌شد، نه تنها از کاباره‌های تایلند و دوبی، بلکه حتی از دیسکو‌های مشابه در بلاد کفر نیز قابل تشخیص نبود!

کشف حجاب بانوان، نواختن موسیقی ترنس، در دست گرفتن گیلاس‌‌های نجاست خواری و تکنو دنس‌های رقّاصان اینستاگرامی، این دورهمی تهوّع آور را به یکی از استثنائی‌‌ترین هنجارشکنی‌ها در شب یلدای ۱۴۰۰ تبدیل کرد. گفتنی است انتشار ویدئو‌های مسئله دار و هنجارشکن در پلتفرم اینستاگرام توسط برخی اینفلوئنسرها، به معنای حقیقی کلمه، تکمیل کننده پازل جنگ هوشمند و شناختیِ تمام عیاری است که در طول سال‌های اخیر علیه مبانی اعتقادی، ارزش‌های دینی و سبک زندگی اسلامی-ایرانی آغاز شده است.»

چهار: مصادف شدن دهه فاطمیه با یلدا و کریسمس
با توجه به مقارن شدن ایام عزاداری دهه فاطمیه با شب یلدا و کریسمس، گروهی از کاربران حزب‌اللهی نسبت به عملکرد مدیران اصولگرا هم حساسیت ویژه‌ای نشان دادند. از یک سو انجام مصاحبه‌ای از بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت مقابل تزئینات درخت کریسمس مورد طعنه بعضی کاربران قرار گرفته و به این بهانه گریزی هم به ماجرای مخالفت‌شان با واکسن و به تعبیر آن‌ها تبعیت وزارت بهداشت از سازمان جهانی بهداشت زدند.

درعین حال گروهی هم نسبت به سیاه‌پوش نشدن شهر از شهردار تهران انتقاد کردند. در این زمینه یادداشتی روی بعضی سایت‌های اصولگرا منتشر شده از این قرار که:‌ «ایام فاطمیه است اما حال‌وهوای خیابان‌های تهران کماکان یادآور دوران مدیریت لیبرال بر شهر تهران است. اتوبان‌ها، خیابان‌های اصلی، فرعی‌ها و میادین فرقی نمی‌کند؛ بیلبوردهای فیلم‌های سینمایی، مواد غذایی و تخفیف‌های ویژه شب یلدا با عکس سلبریتی‌ها سرتاسر شهر را پر کرده و مغازه‌ها دکور کریسمس زده‌اند، اما گویا مسئولان شهرداری تهران فراموش کرده‌اند نگاهی به تقویم بیندازند و هیچ اثری از سیاهی ایام شهادت دختر رسول‌الله نیست.

زمانی از ضعف شهرداری اصلاح‌طلب به عنوان متولی اصلی سیاه‌پوش کردن شهر در ایام فاطمیه گلایه می‌کردیم و دلمان خوش بود در دوران مدیریت به اصطلاح «انقلابی» شرایط متفاوت خواهد بود. آقای زاکانی از ضعف عملکرد که هیچ از بی‌عملی مجموعه تحت مدیریت شما در ایام فاطمیه به چه کسی شکایت کنیم؟ عملکرد شما به نحوی بوده است که روی حناچی را سفید کرده‌اید، زبانمان کوتاه است و رویمان سیاه که این اوضاع شورای شهر و شهرداری شده در حالی که دلمان خوش بود مذهبی و انقلابی است.»

پنج: گلایه از کاراکترهای فیلم‌های سینمایی
یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر زیر ذره‌بین کاربران حزب‌اللهی رفته نحوه به تصویر کشیدن بعضی کاراکترهای مذهبی در فیلم‌های سینمایی کمدی است. در این انتقادها به طور مشخص به دو فیلم سینمایی گشت‌ارشاد ۳ و دینامیت اشاره شده و به فیلم‌هایی از قبیل رحمان ۱۴۰۰ هم پرداختند که به‌ زعم آن‌ها تصویر آراسته و موقری از چهره‌های بسیجی و ارزشی ترسیم نمی‌کند. این حساسیت‌ها به نوعی در ادامه همان رویکردی است که از سوی بعضی نمایندگان مجلس از جمله نوباوه اتخاذ شد و گفته بود ۳۰ فیلم سینمایی در راه است که اگر هرکدام از آن‌ها اکران شوند وزیر ارشاد را به مجلس احضار می‌کنیم.

شش: درمان زنان فقط توسط پزشک زن
سید محمد پاکمهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس این هفته اعلام کرد:‌ «تلاش ما بر این است تا بانوان توسط پزشکان خانم درمان شوند و حتی در استثنائات هم پیش نیاید که بانوان ما ناچار باشند که در حوزه زنان نزد پزشک مرد بروند.» در عین حال خبرگزاری فارس هم کمپینی راه‌اندازی کرده و در آن خواستار ممنوعیت حضور پزشک آقا در اتاق عمل زنان و زایمان شده است.

هفت: برخورد با اقدام توهین‌آمیز به حجاب در یک دامپزشکی
مدتی پیش ویدئویی عجیب در فضای مجازی منتشر شد که در جریان آن فردی اقدام به قراردادن تکه‌ای پارچه بر سر یک سگ کرده و با بیان الفاظی نامناسب به حجاب اسلامی توهین کرده بود. در واکنش به این اقدام رئیس پلیس فتای پایتخت گفته:‌ «در پی درخواست‌های مکرر مردمی از پلیس پس از انتشار این ویدئوی توهین آمیز و جریحه دار شدن افکار عمومی، بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت و افراد مرتبط با موضوع پس از شناسایی توسط کارشناسان پلیس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در پلیس فتا حاضر شدند.»

در عین حال رئیس کل دامپزشکی استان تهران هم اعلام کرده:‌ «پس از اطلاع از موضوع بلافاصله پیگیر موضوع و شناسایی فرد متخلف شدیم که متوجه شدیم این کلینیک در منطقه ۵ تهران است. یک هیأت بدوی انتظامات نظام دامپزشکی استان را داریم که موضوعات شکواییه‌هایی که از صنف دامپزشکی وجود دارد در آن بررسی می‌شود، از طرف قوه قضائیه یک عضو در این جلسه حضور دارد. یک نامه‌ای به پلیس فتا تنظیم و ارسال همچنین همزمان با توجه به بحث‌های مدنی که وجود دارد نامه‌ای به دادستان ناحیه ۵ ارسال کردیم تا متناسب با جرمی که داشتند برخورد لازم شود.»

از طرفی خبرگزاری فارس هم پویشی راه انداخته و در متن آن‌ آمده:‌ «از دستگاه قضایی درخواست داریم هر چه سریعتر و قاطع با فرد توهین کننده به حجاب در کلینیک دامپزشکی برخورد نموده تا ان‌شاءالله دیگر شاهد بی‌احترامی به حجاب بانوان و سخره گرفتن قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشیم.» گفتنی است در هفته‌های اخیر با توجه به مطرح شدن طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» موضوع نگهداری از حیوانات خانگی بحث برانگیز شده و صدا و سیما هم با پخش مستندی به نام دومینو به انتقاد از شهروندانی پرداخت که اقدام به نگهداری حیوانات خانگی می‌کنند.

کدخبر: ۴۳۳۲۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر