کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۹۶۰
تاریخ خبر:

جنجال‌های سازمان خصوصی‌سازی،‌ گمرک و بورس‌

روزنامه هفت صبح، مصطفی ‌آرانی | دیروز شایعاتی مبنی بر استعفا یا برکناری رئیس سازمان خصوصی‌سازی منتشر شده تا اینکه خبر رسید، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پی استعفای علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ضمن موافقت با این استعفا، حسن علایی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست این سازمان منصوب کرد.

حسن علایی درحال‌حاضر عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی است که با پذیرش استعفای علیرضا صالح از سوی وزیر اقتصاد، با حفظ سمت به عنوان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی منصوب شده است.به نظر می‌رسد ماجرای تغییر و تحول در سازمان خصوصی‌سازی، ارتباطی با ماجرای هفت‌تپه داشته باشد.

در آخرین تحول مربوط به واگذاری این سازمان در روز چهارشنبه گذشته، سازمان خصوصی‌سازی، نامه فسخ این معامله را روز چهارشنبه صادر کرده بود، اما به نظر می‌رسد که این موضوع مورد نظر دولت نبوده است و همین موضوع باعث قطع همکاری دولت با صالح شده است. موضوعی که احتمالا باعث خواهد شد گره ماجرای هفت‌تپه کورتر شود یا دست‌کم در باز شدن آن تاخیر بیفتد.

سازمان خصوصی‌سازی در شهرک قدس یا همان غرب تهران، تنها دغدغه وزیر ساختمان خیابان باب‌همایون نیست. فرهاد دژپسند، این روزها بخشی از حواسش را هم به ساختمان بورس در سعادت‌آباد داده است. جایی که پایین آمدن شاخص باعث شده که در هفته گذشته، تجمعاتی محدود از سوی برخی از فعالان بورس را شاهد باشیم.

این تصور که دولت در حال دستکاری بورس از طریق حقوقی‌هاست؛ حتی به زبان برخی از مقامات رسمی هم آمده و همین موضوع کلیدی‌ترین بهانه مجلسی‌ها برای فشار روی فرهاد دژپسند است. استعفای وزیر اقتصاد در این شرایط البته احتمالا نهایی نخواهد شد، ولی به‌هرحال، استیضاحی با حدود ۸۰ امضا، فشاری است که وزیر در این روزها سایه آن را بالای سر خود حس می‌کند.

دغدغه سوم دژپسند این روزها نهاد زیرمجموعه دیگر این وزارتخانه است: گمرک. سازمانی با میلیون‌ها تن کالای اساسی و غیراساسی که در گمرک‌ها باقی ماندند و بر اثر مقررات سفت‌وسخت ارزی بانک مرکزی، امکان ترخیصشان نیست.

مقامات گمرک البته حدود دو هفته قبل و بعد از یک نزاع رسانه‌ای با بانک مرکزی موفق شدند مقررات را در این زمینه تسهیل کنند و حالا هر روز در حال ارائه آمارهایی مبنی بر ترخیص این کالاها هستند، ولی به نظر می‌رسد که تا نهایی شدن این موضوع، راه زیادی در پیش‌رو داریم و البته مشکلاتی هم پیش‌رو خواهد بود که دیر یا زود از آن‌ها خواهیم شنید.

علایی در خصوصی‌سازی، قالیباف‌اصل در بورس و میراشرفی در گمرک، سه کارگزار عالی‌رتبه برای دژپسند هستند که حالا سرنوشت وزیر مازندرانی به دست آن‌ها بسته شده است. باید دید که آیا آقای وزیر خواهد توانست این مثلث را به خوبی مدیریت کند و این چند ماه باقی‌مانده تا پایان دولت را هم به سلامت بگذراند یا نه.

کدخبر: ۳۵۸۹۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر