کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۳۸۱
تاریخ خبر:

جنجال‌های‌ مصاحبه احمدی‌نژاد با ایندیپندنت

روزنامه هفت صبح | یک ترکیب سوررئال؛ محمود احمدی نژاد، ایندیپندنت فارسی‌‌ کاملیا انتخابی فرد و آرش عزیزی . مصاحبه محمود احمدی‌نژاد با خبرگزاری ایندیپندنت فارسی حیرت‌آور است. یک اینکه اصلا نفس انجام چنین گفت‌وگویی دست کم تا چند سال پیش قابل تصور نبود و موجب اعتراض تند اصولگرایان شده.

در وهله بعد اینکه محتوای مصاحبه و اظهارات احمدی‌نژاد پر از نکات عجیب و غافلگیرکننده است و سوم حاشیه‌های خارج از متن این مصاحبه که گویا تبدیل به مسئله بغرنجی در فضای سیاسی کشور شده. البته که در سال‌های اخیر اظهارنظرها و مصاحبه‌های عجیب از احمدی نژاد و حلقه نزدیکان او زیاد دیدیم و شنیدیم اما در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم که چرا حواشی این یکی با موارد قبلی تا حدودی متفاوت است.

* یک: نکته اول که خیلی از کاربران اصولگرا بابت آن عصبانی و دلخور هستند اصل مصاحبه احمدی‌نژاد با رسانه‌ای است که حامی مالی آن سران عربستان سعودی هستند. اگر در مورد وابستگی مالی شبکه «ایران اینترنشنال» به سعودی‌ها آن اوایل کمی تردید وجود داشت، در مورد ایندیپندنت فارسی همه چیز شفاف است چون در سال ۲۰۱۸ رسما اعلام شد که روزنامه ایندیپندنت به گروه سعودی پژوهش و بازاریابی اجازه داده که مالکیت و مدیریت چهار نسخه خاور میانه‌ای این رسانه از جمله ایندیپندنت فارسی را برعهده بگیرد.

گفتیم که اصولگرایان از این اقدام احمدی‌نژاد خیلی ناراضی هستند و باشگاه خبرنگاران جوان این توئیت را از علی علیزاده نقل کرده: «جناب احمدی‌نژاد! چکار می‌کنید؟ به ایندیپندنت فارسی مشروعیت دادید که رسانه نیست. رسما مقر جنگ علیه ایران است با پول مستقیم بن سلمان. کارکنانش هم رسما مزدورند نه خبرنگار. رئیس جمهور سابق بودن به کنار. به‌ عنوان استاندار سابق، اصلا به عنوان یک ایرانی معمولی هم نباید چنین خطای فجیعی می‌کردید.»

حالا البته بعضی پذیرفتند که احمدی‌نژاد با این رسانه مصاحبه کند اما از این گلایه کردند که او چرا حرفی از دفاع از مردم یمن و انتقاد از سیاست‌های بن سلمان در این مصاحبه نزده. علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد در واکنش، این ایرادها را «بنی اسرائیلی» توصیف کرده است. البته بعضی هم بودند که انتشار این مصاحبه را در راستای پیام‌های ریاض به تهران برای صلح و مذاکره تفسیر کردند و گفتند آن را اقدامی نامتعارف و بدون هماهنگی با ارکان حاکمیت نمی‌دانند.

* دو: نکته دیگری که بیشترین کاربران اپوزیسیون روی آن دست گذاشتند لحن ستایش‌آمیز مصاحبه‌کننده در مقابل احمدی‌نژاد است. در ابتدای متن مکتوب این مصاحبه که دو روز پیش روی خروجی ایندیپندنت فارسی قرار گرفته با این جملات مواجه می‌شویم.«حتی خبرنگاران رسانه‌های منتقد جمهوری اسلامی هم متفق‌القول هستند که او بهترین برخورد را با خبرنگاران داشت»، «احمدی نژاد با ادعای جهانی بودن گفتمانش موفق شد به چهره‌ای جهانی بدل شود»، «بی‌تردید او معروف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران در سطح جهانی بوده»، «دیگر ویژگی احمدی‌نژاد این بود که شاید بیش از هر چهره دیگری در سیاست ایران پای همراهانش ایستاده است». سوالات هم طوری مطرح شده که زمین بازی را به طور کامل در اختیار احمدی‌نژاد قرار داده تا در مورد مسائل مورد علاقه خودش مثل «منشور به سوی بهار» صحبت کند.

*سه: شخصی که این مصاحبه را انجام داده «آرش عزیزی» نام دارد. او قبلا از مجری‌های برنامه اتاق خبر شبکه من و تو بود و بعد از خروج از این شبکه کل ویدئوهایش از حضور در این شبکه را از روی یوتیوب پاک کرد. او در جریان امضای برجام هم یکی از خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات بود. با این حال او به وضوح گرایش‌های سیاسی چپ دارد که ظاهرا این موضوع برای بخشی از فعالان سیاسی اپوزیسیون خوشایند نیست.

* چهار: مصاحبه احمدی‌نژاد با ایندیپندنت فارسی انجام شد و روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت اما آنچه باعث بیشتر دیده شدن آن شد توجه شبکه ایران اینترنشنال به آن بود. این شبکه ماهواره‌ای نزدیک به عربستان خیلی دست و دلبازانه بخشی از وقت برنامه‌های خبری خود را در اختیار «کاملیا انتخابی فرد» سردبیر بخش فارسی ایندیپندنت قرار داد تا در مورد این مصاحبه توضیح بدهد. او هم خیلی از جملاتی که در ابتدای متن مکتوب این مصاحبه دیده بودیم را نقل کرد؛ درباره اینکه احمدی نژاد یک چهره جهانی محسوب می‌شود و چند بار مهمان پادشاه عربستان بوده و خیلی از رفت و آمدهای دیپلماتیک با چاوز و پادشاه عمان در دوران ریاست جمهوری او اتفاق افتاده. ویدئوی اظهارات او در شبکه ایران اینترنشنال، در کانال دولت بهار هم منعکس شد.

* پنج: خود ماجرای زندگی کاملیا انتخابی فرد هم قصه جالبی است. او متولد ۱۳۵۲ در تهران است و مدتی در روزنامه‌های داخلی فعالیت می‌کرد. بعد از کشور خارج شد و ادعاهایی درباره بعضی چهره‌های مشهور در کشور مطرح کرد که بگذریم… مدتی بعد به عنوان تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ایران در رسانه‌های عرب زبان آفتابی شد و الان هم سردبیر ایندیپندنت فارسی شده. ناگفته نماند در ماجرای قتل جمال خاشقچی هم او توئیت‌هایی منتشر کرد که در راستای کم اهمیت جلوه دادن این ماجرا بود و در شبکه‌های اجتماعی برای او حاشیه ساز شد و یک نکته ویژه اینکه عکسی از او وجود دارد که سال ۸۸ در حاشیه کنفرانس‌های مطبوعاتی اجلاس سازمان ملل در نیویورک در کنار احمدی‌نژاد نشسته است.

نقل کرده‌اند که آن زمان احمدی نژاد به او گفته: «شما دختر جوانی هستید و جویای نام، من نگران شما هستم مواظب باشید در مسیری قرار نگیرید که مورد بهره‌برداری رسانه‌های غربی و برخی سازمان‌ها واقع شوید» و نکته طعنه آمیز اینکه حالا احمدی‌نژاد با رسانه‌ای مصاحبه کرده که سردبیرش همان کاملیا انتخابی فرد است.

* شش: حجت الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در توئیتر نوشت: «اگر امر به معروف و نهی منکر کرده بودیم احمدی‌نژاد رو به روی مجری رسانه بن سلمان ننشسته بود.» البته این مصاحبه به صورت تلفنی انجام شده و فقط بخشی از صدای احمدی نژاد از شبکه ایران‌اینترنشنال پخش شد.

* هفت: حامیان احمدی‌نژاد در شبکه‌های اجتماعی در توجیه اقدام اخیر او به این نکته اشاره می‌کنند که محمد جواد ظریف هم قبلا با ایندیپندنت مصاحبه کرده و اگر ایرادی وجود دارد به وزیر امور خارجه هم وارد است. البته این وسط یک تفاوتی وجود دارد. ظریف با ایندیپندنت انگلیسی مصاحبه کرده که مشاور سردبیر آن شخصی به نام نگار مرتضوی است و مالکان و تیم رسانه‌ای آن با ایندیپندنت فارسی متفاوت هستند.

کدخبر: ۲۸۳۳۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر