کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۷۸۲
تاریخ خبر:

جمع‌بندی نهایی‌ از انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | حزب اتحاد ملت پس از دو سه روز پرهیاهو آخر سر از هیچ کاندیدایی از میان هفت نامزد تایید شده حمایت نکرد و امیدهای همتی و طرفدارانش برای انتخاب او به عنوان نامزد گروه‌های اصلاح‌طلب نقش برآب شد. در جلسه اضطراری گروه مخالفان و موافقان حمایت از همتی به نتیجه ۲۳ به ۲۳ رسیدند.

حالا این اتفاق می‌تواند چند معنا داشته باشد؛ یکی از آن سو که اصلاح‌طلبان می‌خواهند بگویند از ماجرای دولت روحانی درس گرفته‌اند و نمی‌خواهند تخم‌مرغ‌های خودرا در سبد نامزدهایی که الزاما به طیف فکری اصلاح‌طلبان وابسته نیستند بگذارند و دیدگاه‌های همتی را به رغم رادیکالیزه شدن تدریجی آنها در مناظرات‌،‌ به عنوان یک نگاه اصلاح طلبانه قبول ندارند (اصلا این نگاه اصلاح‌طلبانه چی هست دقیقا‌؟‌) شق دو‌م می‌تواند ناامیدی آنها از سرمایه‌گذاری روی همتی باشد‌.

چرا که سبد آرای همتی طی مناظرات و به‌خصوص در دو مناظره دوم و سوم رشد کمی را تجربه کردند و این توان که حتی با سرمایه گذاری اصلاح‌طلبان هم بتواند بر حریف قدر خود غلبه کند در او دیده نشده است. به نظر می‌رسد بخشی از موفقیت همتی در هفته اول مبارزات انتخاباتی مدیون حضور موثر همسرش بود و پس ازآن همتی در کارزار شخصی‌اش سعی کرد از نقاط و سوژه‌های ملتهب مورد علاقه جوانان در عرصه پوشش و موسیقی و رسانه‌های جمعی استفاده کند که خب این یک تمهید قدیمی بود.

هرچه بود بدنه تکنوکرات و میانه رو جبهه اصلاحات از همتی حمایت کرد اما به نظر می‌رسید شاکله اصلاح طلبان دقیقا مانند گروه اعتدال و توسعه که نمودش را در حسن روحانی و واعظی و نوبخت می‌بینیم ترجیح دادند از مدیر بانک مرکزی حمایت نکنند. پس اصلاح‌طلبان ترجیح دادند در بازی شرکت نکنند. آنها در ابتدای ماراتن انتخابات روی جهانگیری نظر داشتند و گزینه‌هایی مثل محسن هاشمی و علی مطهری و علی لاریجانی را نیز به عنوان نامزدهای جانشین در نظر گرفته بودند.

اما توقف شگفت انگیز همه این نام‌ها در پروسه احراز صلاحیت دست آنها را خالی کرد و حالا کار به آنجا رسید که ترجیح دادند از هیچ نامزدی حمایت نکنند. این در حالی است که رئیس جبهه اصلاحات یعنی بهزاد نبوی صراحتا اصلاح طلبان را به حضور قوی‌تر و موثر در انتخابات دعوت کرده بود‌! و جالب‌تر این که جبهه اصلاحات با انتشار یک لیست بنا را بر شرکت قدرتمند در انتخابات شورای شهر گذاشته است. این تناقض عجیبی بود که تاجزاده نیز به آن اشاره کرده است.

اما کارگزاران به عنوان طیف تکنوکرات‌ها به شکل علنی از همتی دفاع کردند و از عقب‌نشینی جبهه اصلاحات در جلسه اضطراری‌شان به شدت انتقاد کردند. آنها انتظار داشتند که جبهه اصلاحات با توجه به موضع‌گیری صریح بهزاد نبوی حمایت دیرهنگام خود از همتی را اعلام کنند. در این میان رهبر یک طیف مهم دیگر در جبهه اصلاحات یعنی مهدی کروبی هم با حمایت از همتی طرفدارانش را به حضور در انتخابات تشویق کرده است. به‌هرحال از همان سال ۱۳۸۸ علقه میان کروبی و کرباسچی و محمد قوچانی آشکار بوده است.

در این میان جمعی از مدیران مسئول مهم‌ترین نشریات اصلاح‌طلب و یا حداقل غیر اصولگرا به ملاقات حجت‌الاسلام رئیسی رفتند. این ملاقات که با حضور چهر‌ه های مشهوری مثل مهدی رحمانیان‌،‌ علیرضا بختیاری‌، ‌محمد وکیلی‌، ‌احسان مازندرانی‌، ‌شهاب‌الدین طباطبایی و گروهی دیگر از مدیران مسئول این گروه از رسانه‌ها بود نشان از یک تحول انتخاباتی مهم می‌داد.

در اتفاق مهم دیگر مولوی عبدالحمید رهبر اهل سنت سیستان و بلوچستان که بزرگ‌ترین چهره شاخه حنفی اهل سنت در ایران است از حجت‌الاسلام رئیسی حمایت کرد. به شکل سنتی این شاخه از اهل سنت گرایش به چهره‌های اصلاح‌طلب و معتدل داشتند و حالا حمایت آنها از حجت‌الاسلام رئیسی اتقاق جالب و جدیدی بود که می‌تواند به خاطر عدم برآورده شدن وعده‌های دوران دولت روحانی باشد‌.
به نظر می‌رسد شما هم مثل ما به یک جمع‌بندی نهایی رسیده باشید. خداحافظ و موفق باشید.

کدخبر: ۳۹۶۷۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر