کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۷۳۰
تاریخ خبر:

جمعه بازار «پارکینگ پروانه» تعطیل می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | روز گذشته خبری منتشر شد که هم خوشحال‌کننده بود و هم ناراحت‌کننده:«پاساژ پروانه و پارکینگ نیازمند مقاوم سازی هستند و کسبه روز بازار به مکان دیگر منتقل می‌شوند.» خوشحال‌کننده از آن جهت که پارکینگ این پاساژ که در خیابان جمهوری و نزدیک پلاسکو واقع شده جمعه‌ها در آن جمعه ‌بازار برگزار می‌شود. این جمعه بازار یکی از خطرناک‌ترین نقاط ممکن تهران و ایران است و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای وحشتناک‌تر از پلاسکو در آن رقم بخورد.

این خبر از آن جهت ناراحت‌کننده بود که هزاران فروشنده این پارکینگ تا مقاوم سازی نهایی آن از کار بیکار می‌شوند. فعلا اما خبر آمده که قرار شده هم کار مقاوم سازی انجام شود و هم کار و بار فروش و جمعه بازار برقرار باشد. در میان کش و قوس این خبر، اختلافات ریزی میان شهرداری و بنیاد شهید دیده می‌شود.

بنیاد شهید پس از وقفه طولانی بالاخره با شهرداری برای ساخت مجدد پلاسکو (مالکیت پلاسکو برای بنیاد شهید است) به نتیجه رسید و قرار شد از پارکینگ پاساژ پروانه (که در نزدیکی پلاسکو است) برای پاساژ پلاسکو استفاده شود. این کار به مقاوم سازی و تجهیز پاساژ پروانه نیاز دارد. در شایعات مجازی مطرح شد که بنیاد شهید مالکیت پارکینگ پروانه را خریده و به همین دلیل قرار است آنجا و جمعه بازار معروفش تعطیل شود. بنیاد شهید اما خبر داد که خریداری این پارکینگ و تعطیلی جمعه بازار فعلا در دستور کار نیست.

شهرداری چه گفته بود؟
شهردار منطقه ۱۲ گفته بود:« پاساژ پروانه از نظر سازه، ایمنی لازم را ندارد و در مقابل حریق ناایمن است و هر لحظه امکان بروز حادثه در این پاساژ وجود دارد.با توجه به حجم مراجعه به پاساژ پروانه و پارکینگ آن در جمعه بازار در صورت بروز حادثه اثرات مخاطرات آن کمتر از حادثه پلاسکو نخواهد بود. مقاوم سازی و ایمن سازی پاساژ پروانه و پارکینگ آن در دستور کار قرار گرفته است و از آنجایی که قرارداد بهره‌بردار پارکینگ نیز به پایان رسیده، پروژه ایمن سازی این مکان در دستور کار قرار گرفته است. قرارداد بهره‌بردار با شهرداری تهران به پایان رسیده است و ما مزایده‌ای برای این پاساژ و پارکینگ آن برگزار نخواهیم کرد.

اما برای کسبه جمعه بازار در حال بررسی چند مکان هستیم که این افراد را در یک محل دیگر که ایمنی لازم را نیز دارد‌ منتقل کنیم. قرارداد بهره‌بردار بهمن ماه به پایان می‌رسد و کار مقاوم‌سازی با توجه به ویژگی این پاساژ باید هرچه سریع‌تر آغاز شود و باید بگویم همان اهمالی که در مورد ایمنی پاساژ پلاسکو اتفاق افتاد نباید در مورد مابقی مراکز خرید نیز صورت گیرد و دیدید که پلاسکو سال‌های سال با وجود مشکلات ایمنی فعال بود اما یک حادثه سبب شد که این اتفاق به فاجعه ملی تبدیل شود و اگر در این بازه‌ زمانی تا ایمن سازی پاساژ پروانه اتفاقی رخ دهد که ناشی از عدم ایمنی باشد، چه کسی پاسخگو است.»

*** بنیاد شهید: مقاوم می‌کنیم
معاون بنیاد مستضعفان با رد شایعه تعطیلی جمعه بازار پارکینگ پروانه به دنبال تملک یا اجرای عملیات مقاوم سازی آن توسط بنیاد مستضعفان گفت:«اجرای عملیات مقاوم سازی و مکانیزاسیون پارکینگ پروانه در جریان بهره‌برداری فعلی آن انجام می‌شود و اجرای این عملیات هیچ مشکلی برای کسب و کار جاری در این پارکینگ ایجاد نمی‌کند.

در توافق اخیر شهرداری تهران با بنیاد مستضعفان مقرر شد پارکینگ پروانه به عنوان پارکینگ ساختمان پلاسکو جدید مورد بهره‌برداری قرار گیرد و بنیاد مستضعفان نیز قرار است تنها نسبت به مقاوم سازی این پارکینگ و مکانیزاسیون آن اقدام کند و هیچ برنامه‌ای برای خرید این پارکینگ توسط بنیاد مستضعفان وجود ندارد.

به هیچ وجه قرار نیست کسب و کار جمعه بازار پارکینگ پروانه به‌دلیل عملیات مقاوم سازی آن تعطیل شود. نکته حائز اهمیت آن است که اجرای عملیات مقاوم سازی و مکانیزاسیون پارکینگ پروانه در جریان بهره‌برداری فعلی آن انجام می‌شود و اجرای این عملیات هیچ مشکلی برای کسب و کار جاری در این پارکینگ ایجاد نمی‌کند.»

*** هشدارهای چندباره
همانطور که گفته شد تا به حال چندین هشدار درباره امنیت پارکینگ پاساژ پروانه داده شده است. ماه گذشته بود که سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران گفت: «پاساژ پروانه که در آن جمعه بازار برگزار می‌شود، فاقد ایمنی‌های لازم است و این موضوع را بارها به مسئولان اعلام کردیم اما متأسفانه هیچکدام از مسئولان اهمیتی به این موضوع نداده‌اند.

مسئولان ذی‌ربط باید در روزهای جمعه که جمعه بازار در آنجا برگزار می‌شود توجه ویژه‌ای به شرایط آن محل داشته باشند تا خدایی نکرده برای شهروندان اتفاقی رخ ندهد. همین جا هم مجدد اعلام می‌کنیم که پاساژ پروانه برای برگزاری بازارهایی مانند جمعه بازار دارای ایمنی کافی نیست و مسئولان باید هرچه سریع‌تر فکری به حال وضعیت این پارکینگ کنند. در نهایت باید گفت برای پاساژ پروانه هیچ پیوست امنیتی-انتظامی برای این حجم از مراجعات در یک روز خاص و یک بازه زمانی اصلاً پیش‌بینی نشده است.

جمعه بازار پروانه محل تجمع بسیاری از هنرمندان و فروشندگانی است که از شهرهای مختلف برای فروش لوازم دست‌ساز هنری، اجناس آنتیک و بسیاری لوازم دیگر هر جمعه در پارکینگ پروانه گردهم می‌آیند اما نبود نظارت کافی و عدم در نظر گرفتن راه‌های نظارتی بر اجناسی که فروشندگان در این پارکینگ به فروش می‌رسانند سبب شده است تا جمعه بازار پروانه تبدیل به محلی برای فروش اموال سرقتی توسط سارقان نوپا یا حتی مالخران شود.»

*** تاریخچه پروانه
ساختمان آلومینیوم، پاساژ کویتی‌ها، پاساژ فردوسی، پروانه و پلاسکو جزو قدیمی‌های منطقه جمهوری محسوب می‌شوند. درباره ساخت بازار پروانه و پارکینگ آن روایت‌های مختلفی مطرح می‌شود و یک روایت جامع و معتبر وجود ندارد. در یکی از روایت‌ها، خبرگزاری ایسنا به نقل از یکی از فروشندگان ریش‌سفید آنجا نوشته:

«جمعه‌بازار به شکل و شمایل امروزی در پارکینگ ناصرخسرو (سعدی جنوبی) شکل گرفت که در آن زمان من نیز در آنجا غرفه داشتم و از سال ۱۳۸۰ به بعد، پارکینگ پروانه در روزهای جمعه تغییر کاربری داد و جمعه‌بازار جدید در آنجا شکل گرفت که نسبت به جمعه‌بازار ناصرخسرو از هر جهت بهتر است. باید بدانید این نخستین جمعه‌بازاری است که در آن خبری از سبزی، میوه، ماهی، گوشت و مرغ نیست.»

کدخبر: ۳۰۸۷۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر