کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۰۴۴
تاریخ خبر:

جلسه ویژه برای پیگیری یک پرونده حساس

روزنامه هفت صبح | در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی هنوز هم تحت تاثیر هشتک جنجالی «اعدام نکنید» قرار دارند، خبری در آنها منتشر شد درباره حضور علی یونسی و امیرحسین مرادی دو دانشجوی سال دوم دانشگاه شریف که مدتی است بازداشت شده‌اند و دستگیری‌شان حاشیه‌های فراوانی داشته است. ماجرا از آنجا خیلی عجیب به نظر می‌رسد که روند دادرسی این دو دانشجو هنوز تمام نشده و حکمی هم برایشان صادر نشده است.

از طرفی به گفته امین‌ناصری، سرپرست دادسرای امنیت که در جلسه حاضر بوده آنها هنوز امکان دیدار با خانواده‌هایشان را ندارند اما اینطور که مسئولان دانشگاه شریف گفته‌اند، پیگیری‌های دانشگاه جواب داده و بالاخره جلسه‌ای برای بررسی پرونده آنها در حضور نماینده‌های تشکل‌های دانشجویی تشکیل شده است تا درخواست این تشکل‌ها در مورد این دو دانشجو به گوش قوه قضائیه برسد.

در گزارشی که دیروز «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف» به عنوان یکی از بانیان این جلسه منتشر کرد، گویا افراد حاضر در جلسه نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و شورای صنفی دانشگاه بوده‌اند. ضمن آن که دکتر «فاطمی‌زاده» از اعضای هیات‌رئیسه، دکتر «بهمن‌آبادی»از اعضای هیات‌علمی دانشکده فیزیک، دکتر «جهانگیر»از اعضای هیات‌علمی دانشکده کامپیوتر و یک نفر به‌نمایندگی از بنیاد ملی نخبگان هم دانشجویان را همراهی می‌کردند.

همچنین «امین‌ناصری» سرپرست دادسرای امنیت و «جعفری» بازپرس به‌همراه کارشناس پرونده نیز در این جلسه به تشریح پرونده پرداختند. متهمان پرونده یعنی امیرحسین مرادی و علی یونسی هم کمی بعد از شروع جلسه به این جمع اضافه شدند. اینطور که در گزارش «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف» آمده در این جلسه، چند فیلم پخش شده که در آنها خوشحالی سران مجاهدین از نصب تصاویر آنها در دانشکده‌های دانشگاه شریف و همچنین اقدام چند نفر به خرابکاری نمایش داده شده است که صورتشان مشخص نبوده و تایید و تکذیبی هم در مورد اینکه فیلم متعلق به علی یونسی و امیرحسین مرادی است، صورت نگرفته است. بعد هم که خود دانشجوهای بازداشتی وارد جلسه شده‌اند، با وجود اینکه از حضور در چنین جلسه‌ای چندان خوشحال به نظر نمی‌رسیده‌اند شروع به تعریف ماجرای بازداشتشان کرده و گفته‌اند که در مسیر کار گذاشتن بمب دست ساز در مجتمع قضایی شهید باهنر دستگیر شده‌اند.

*** پشیمانیم! ببخشید!
در بخشی از گزارش «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف» اشاره شده که یک جاهایی از بحث میان امین‌ناصری، سرپرست دادسرای امنیت و دانشجوهای بازداشتی شکل و شمایل جلسه ناخوشایند می‌شود و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از آقای امینی می‌خواهند اجازه بدهد تاجایی که مایل هستند حرف بزنند. در بخش دیگری از گزارش هم آمده: «ادامه جلسه به گپ‌وگفت ما و علی و امیرحسین می‌گذرد. بچه‌ها درخواست‌هایشان را می‌گویند.

یونسی تاکید می‌کند حاضر است تعهد بدهد و اگر دوباره دستگیر شد، درجا حکم اعدام را بپذیرد! علی می‌گوید خانواده به حضورش نیاز دارد و باید کنار پدر و مادرش باشد و اگر امکانش هست، او را ببخشند. مرادی هم می‌گوید با بازپرس پرونده همکاری کامل داشته و درخواست بخشش دارد. یکی دوجا با بازپرس جعفری کل‌کل می‌کنند و با او وارد بحث می‌شوند. ته ته حرف‌های علی و امیرحسین دو کلمه است: پشیمانیم. ببخشید.»

*** مطالبات دانشگاه
در بخش دیگری از گزارش انجمن اسلامی آمده: «دکتر فاطمی‌زاده به‌نمایندگی از دانشگاه شروع به صحبت کردند و درخواست و مطالبات دانشگاه را به این شکل بیان نمودند: از اولین روزی که از این موضوع مطلع شدیم، در ناباوری کامل بودیم. سعی کردیم با نهادهای مربوطه ارتباط بگیریم، اما به‌دلیل پیچیدگی‌های مسئله، سخت بود. هر دانشجویی که این اتفاق برایش رخ می‌داد، دانشگاه وظیفه‌ خود می‌دانست که پیگیری کند. در این مدت، نامه‌نگاری‌هایی انجام شد و توانستیم این جلسه را برگزار کنیم. دانشگاه شریف در این پرونده سه خواسته اصلی دارد؛ ۱- این‌که خانواده‌های ایشان نیز بتوانند با فرزندان‌شان دیدار و ملاقات کنند. ۲- حق دسترسی به وکیل انتخابی داشته‌باشند. ۳- حداکثر عفو و بخشش برایشان اعمال شود. »

آقای امین‌ناصری در پاسخ به دومین خواسته دانشگاه پاسخ دادند که به‌استناد تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری، متهمان به جرائم امنیتی، امکان استفاده از هر وکیلی را ندارند و فقط می‌توانند از لیست وکلای مخصوص و موردتأیید قوه قضائیه، یک وکیل انتخاب کنند. علی و امیرحسین، اکنون وکیل تسخیری دارند اما می‌توانند شخصی از آن لیست را انتخاب کنند تا به‌جای وکیل تسخیری کنونی، وکالت‌شان را به عهده گیرد.

در بخشی از گزارش هم حرف‌های علی یونسی به این شکل روایت شده است: «در حسن نیت دانشگاه و قوه قضائیه شکی نیست و از ایشان تشکر می‌کنم. اما ابتدا وقتی که موضوع شرکت در این جلسه با من مطرح شد، علاقه‌ای به حضور نداشتم. مدت‌هاست که درخواست دارم وکیل داشته‌باشم و به دادگاه بروم و دفاع کنم. همچنین درخواست داشتم به قید وثیقه آزاد شوم و هر تعهدی که لازم باشد می‌دهم. اگر برخی افراد فکر می‌کنند که جرائم من هیچ بوده، نه این‌گونه نیست. خطایی بوده اما نه در حدی که گفته شده. خیلی نمی‌خواهم درباره این مسئله صحبت کنم. تنها می‌خواهم که پرونده‌ام از وزارت خارج شده و به دادگاه بروم و آ‌نجا دفاع کنم. در حال حاضر نیز نگران خانواده‌ام هستم که مبادا مشکلی برایشان ایجاد شود.»

گویا بعد از این حرف‌ها امین‌ناصری در پاسخ گفته: «قرار نیست خانواده‌ات تحت‌تعقیب قرار بگیرند و جای نگرانی نیست. برای وکیل هم می‌توانی وکیل تعیینی از لیست وکلای ماده ۴۸ داشته‌باشی.»طبق گزارش انجمن اسلامی «ایشان در ادامه از علی خواستند درباره فیلم‌ها توضیح دهد اما علی همانطور که گفته‌بود تمایلی به این کار نداشت. آقای امین‌ناصری مجدداً اصرار کردند که واکنش برخی از نمایندگان دانشجویی را به دنبال داشت. یکی از نمایندگان گفت که اتهاماتی مطرح شد و این دو نفر نیز دفاعیاتی دارند اما صحت‌سنجی و قضاوت درباره آن، تنها در صلاحیت دادگاه عادل است.

کدخبر: ۳۴۰۰۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر