کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۸۷۳
تاریخ خبر:

جشنواره موسیقی؛ آرامش در میان طوفان

روزنامه هفت صبح | جشنواره موسیقی بلافاصله پس از جشنواره تئاتر و سینما برگزار شد تا سه میعادگاه بزرگ هنر ایران در تقویم سالانه آسیبی از کرونا نبیند یا اگر هم دیده باشد با سرسختی نشان دهد که هنر در کشور ما جویی زاینده و جاری است. همین دو ماه پیش بود که نمایشگاه دوسالانه آثار هنرهای تجسمی هم در تالار وحدت برگزار شد.

لابد کسانی هستند که بر خطرناک بودن این گردهمایی‌‌ها تاکید دارند. اما به دلایل مختلف این جشن‌ها خطرناک‌تر از بقیه آثار زندگی روزمره نیست و هنرمندان باید سهم خودرا در تلاطمات جامعه کرونا زده و تحریم شده امروز ایران ادا کنند. و گروه‌های موسیقی امسال این سهم را با شجاعت ادا کردند. خطر احتمالی برای آنها مطمئن باشید از راننده‌های زحمتکش تاکسی و یا مهندسان و متخصصان صنایع ایران بیشتر نیست.

سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر از سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ ماه ـ به صورت مجازی کارش را آغاز کرد. اولین گروهی که جشنواره را با آثار خودشان افتتاح کردند، گروه «ایستم» بودند که در اجرای خودشان ۱۰‌قطعه محلی را به صورت پیوسته و بدون توقف نواختند.

در این جشنواره بعضی از موزیسین‌های خارجی هم شرکت داشته‌اند که موریس ارنست ـ تکنواز پیانو از آلمان یکی از آنهاست. او امسال برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر حاضر و همین دیشب ساعت‌۲۰ برای مخاطبان اجرا داشته است. علاوه بر این دوئت ویلا مادلنا از کشور اتریش هم در شب اول اجرا شد.

سانس چهارم اجرای دیشب هم به ارکستر ملی ایران با رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص تعلق داشت. در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته‌اند. مهم‌ترین رویداد این جشنواره تجلیل از چهار هنرمند موسیقی کشورمان خانم ملیحه سعیدی و آقایان احمد‌علی راغب، حسن ناهید و محمدرضا اسحاقی گرجی خواهد بود.

*** محل پخش اجرا کجاست؟
بر اساس اعلام زمان‌بندی و در سایت‌های جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران، تیوال، بیپ تونز، تماشاخونه، گپ فیلم و نواک پخش می‌شود. با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه‌ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره‌های قبل دارد. بر اساس تقسیم‌بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.

کدخبر: ۳۷۴۸۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر